וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חסר שיניים ולא מקצועי: השורה התחתונה שנעדרת מדוח האו"ם

23.6.2015 / 9:12

ממצאי הוועדה הבינלאומית לא חשפו תגליות מרעישות והם בעיקר מעידים על כך שלחוקרים אין מושג על המתרחש בישראל, ולעתים אף נופלים בפח של תעמולת חמאס. בסופו של יום, הדוח לא ימנע את ההידרדרות הביטחונית הבאה

צילום: רויטרס, ערוץ הכנסת; עריכה: גדי וינסטוק, ליאור קירשנר

דוח הוועדה הבינלאומית של האו"ם לחקר מבצע "צוק איתן" שהתפרסם אתמול (שני) רחוק מלהפתיע, על אף מסקנותיו מרחיקות הלכת. כצפוי, הדוח האשים את ישראל ואת "הארגונים הפלסטינים" בפשעי מלחמה. האו"ם לא גילה עובדות שלא היו ידועות כבר ולא חשף תגליות מרעישות: מאות ילדים פלסטינים נהרגו במלחמה והארגונים הפלסטיניים, בראשם חמאס, ירו אלפי רקטות לעבר ישראל. אולם השורה התחתונה והחשובה ביותר נעדרת מהדוח הזה: ישראל לא יזמה את המלחמה והייתה עסוקה בעיקר בניסיון לעצור את הירי.

ישראל ניסתה להפסיק את הלחימה כמעט מן היום הראשון למבצע הצבאי שנמשך 50 ימים. אלא שחמאס היה זה שהתעקש על המשך הירי מתוך שכונות מגורים, על אף שידע כי הדבר כרוך באבדות בנפש. המחיר הכבד לא רק שהיה צפוי מבחינת הארגון, אלא גם מבורך. שליטי עזה ידעו שההסתערות הבינלאומית על ישראל בוא תבוא – והדוח מהווה הוכחה לכך.

לקריאה נוספת:
לאחר הדוח: צה"ל יחקור פלילית את אירועי יום שישי השחור?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הדוח מציג טענות לא רציניות שמהוות התגייסות לתעמולה של חמאס. עזה במהלך מבצע "צוק איתן"/מערכת וואלה, צילום מסך

ההפתעה מגיעה מכיוונם של חברי ממשלת ישראל, שמגיבים בהצהרות היסטריות לדוח שאינן קשורות בהכרח לתוכן המסמך בן 183 העמודים. במקום להסתפק בתגובה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, פוליטיקאים ומפלגות מכל קצות הקשת נקלעו מרגע פרסום הדוח לתחרות מי יגיב מהר וחזק יותר. אותן אמירות, צריך להודות, לא ישנו את דעת הקהל הבינלאומית, שמוטה נגד ישראל.

האו"ם ימשיך להפגין עוינות כלפי ישראל והדוח שמתיימר להיות אובייקטיבי נשמע בחלקים מסוימים ממנו כבדיחה עלובה. כך, למשל, לכתוב שהשימוש במנהרות התקיפה של חמאס הן "פעולה לגיטימית" ושהארגון הזהיר לפני הירי לעבר נמל התעופה בן גוריון ותל אביב אלו לא טענות רציניות, כי אם התגייסות לתעמולה של חמאס מצד חוקרים שאין להם מושג קלוש לגבי המתרחש כאן או שונאי ישראל.

חמאס כמובן ברך על ההחלטה של ועדת החקירה לגנות את ישראל. למה לא בעצם? הוועדה הפנתה אצבע מאשימה כלפי "הרשויות בעזה" שאינן מראות סימני נכונות לחקור את פשעי המלחמה, משל היה מדובר במעשים שנעשו על ידי ארגון זר שביקר ברצועה במקרה ולא באותן רשויות ממש. נוסף לכך, ברוב הפעמים מוזכרים "הארגונים" כמי שאחראים לירי או "עז א-דין אל-קסאם", ורק בהקשרים אחרים נזכר שמדובר בזרוע הצבאית של חמאס.

בסופו של דבר, הדוח כנראה לא ישנה דבר. למרות ההתקרבות בין חמאס וישראל, ההידרדרות הביטחונית הבאה תתרחש. השאלה היא רק מתי. חמאס יירה שוב רקטות לעבר ישראל, זו תפציץ שוב את מקורות הירי גם אם מדובר בשכונות מגורים, חפים מפשע ייהרגו והאו"ם יגנה את ישראל. עולם כמנהגו נוהג וגם ברצועת עזה הים נותר אותו הים.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully