וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר על השטח הצבאי הסגור: שמועה שקרית הובילה לשלהוב האווירה

גורם בפיקוד צפון הסביר כי צה"ל הכריז אתמול על אזור סגור בצפון רמת הגולן בשל ריבוי מבקרים, שהגיעו לאחר שנפוצו שמועות ולפיהן "עשרות פצועים מהכפר חאדר נמצאים על הגדר". על האזעקות שנשמעו היום: "ירי תועה, הפצצה נפלה בסוריה"

צילום: מאיר וקנין, עריכה: ליאור קירשנר

קצין בכיר בפיקוד צפון התייחס היום (רביעי) לאזעקות שנשמעו בשעות הצהריים ביישובי צפון הגולן, והסביר כי אלה נשמעו בשל ירי תועה מסוריה: "המערכות שלנו זיהו שיגור לעבר ישראל. אכן היה שיגור משטח סוריה, אך הפצצה נפלה בשטחה". לדבריו, צה"ל הכריז אתמול על שטח צבאי סגור בצפון הרמה בשל שמועה חסרת בסיס. "הייתה חרושת שמועות שלפיה עשרות פצועים מהכפר הדרוזי חאדר שבסוריה צובאים על הגדר. הדרוזים בישראל הם אחים שלנו, אבל מישהו כאן שלהב את האווירה בצורה שיצרה עומס ולחצים מיותרים", אמר.

לטענת הגורם, ההתפתחויות האחרונות מעבר לגבול יצרו בהלה בישראל. "אתמול בבוקר המורדים כבשו אזור ליד הכפר חאדר, הצבא הסורי נמלט והפציץ את המקום, ומכאן נפוצו השמועות שהובילו לקריאות של 'בואו להציל את חאדר'. נאלצנו לקבוע שטח צבאי סגור כי הגיעו כל מיני אזרחים לאחר שהשמועה התפשטה, ורצינו למנוע הידרדרות ביטחונית. ראינו חבר'ה מתגודדים ליד הגדר בצד הישראלי. כשראינו שהאזרחים התפזרו, ביטלנו את השטח הצבאי הסגור", אמר.

לקריאה נוספת:
דאעש לא ממהר להתנפל על הר הדרוזים, לעת עתה לפחות
מאות דרוזים הפגינו: "אחינו בסכנת חיים, ישראל צריכה להתערב"

חילופי אש כבדים, מעבר קוניטרה, 17 ביוני 2015. ראובן קסטרו
"חרושת שמועות". אזור הקרבות בגבול ישראל-סוריה/ראובן קסטרו
הסורים צריכים להישאר בסוריה, ואם יגיעו נמלטים לגדר – נתחקר אותם. לא נכנסים אנשים לישראל ככה סתם

הקצין הדגיש כי צה"ל לא ישנה את מדיניותו באשר להתפתחויות במלחמת האזרחים בסוריה. "אין לנו שום כוונה להתערב בנעשה בסוריה. הכפר חאדר נמצא תחת משטר סורי אך הוא לא נגד ישראל. חאדר יכול ליפול (לידי המורדים), אבל כרגע המצב שקט. הם בין הפטיש לסדן", טען.

על הסיוע הישראלי לדרוזים מעבר לגבול, הוסיף הקצין: "אין לנו כוונה להקים בית חולים שדה. אנחנו יודעים לתת עזרה לפצועים בלי בית חולים. הסורים צריכים להישאר בסוריה, ואם יגיעו נמלטים לגדר – נתחקר אותם. לא נכנסים אנשים לישראל ככה סתם".

דוגמה נוספת לערפל סביב ההתפתחויות הביטחוניות באזור הגבול מגיעה ממנדי ספרדי, לשעבר ראש הלשכה של סגן השר איוב קרא, הנמצא זה 20 שנה בקשר עם ארגוני אופוזיציה סוריים, שטוען כי מפקד ג'בהת א-נוסרה בגזרת קוניטרה חוסל הלילה. "אחד המפקדים של צבא סוריה החופשי סיפר לי כי אמיר הארגון באזור חוסל על ידי ירי מכלי טיס. לא ברור מי עומד מאחורי זה, אבל ברור שזה חיסול ממוקד", אמר. "הלוחמים שיוצאים לחאדר מגיעים אמנם מג'ובת אל חשב, אבל כל אנשי ג'בהת א-נוסרה שפועלים בגולן לא יוצאים לפעולות בלי האישור של האמיר של קוניטרה". עם זאת, הדיווח לא אומת ולא התקבל אישור רשמי לכך.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

בתוך כך, גורמים בבית החולים זיו שבצפת, אליו מפונים פצועים ממלחמת האזרחים בסוריה, הביעו פליאה בשיחה עם וואלה!NEWS באשר למדיניות הצבא. לטענתם, בימים האחרונים כלל לא הגיעו פצועים מסוריה, וזאת על אף שהלחימה בין צבא אסד למורדים נמשכת ביתר שאת.

"הכפר חאדר מכותר לחלוטין על ידי המורדים"

קואליציה של ארגוני מורדים סורים כיתרה היום את חאדר, שנמצא בשטח סוריה כשני קילומטרים מגדר הגבול באזור מג'דל שמס. הקרבות באזור בין המורדים לכוחות הנאמנים לנשיא באשר אסד החלו אתמול בשעות הלילה. "חאדר כעת מכותר לחלוטין על ידי המורדים, שהשתלטו על גבעה אסטרטגית מצפון לכפר", מסר ראמי עבד א-רחמן, מנהל ארגון זכויות אדם סורי, המנטר אחר הלחימה בסוריה, לסוכנות הידיעות הצרפתית.

לדבריו, המורדים זכו לתגבורת מכוחות נוספים באזור קוניטרה. "כוחות המשטר לא הספיקו לשלוח תגבורת, אולם תושבי הכפרים הדרוזים תומכים בממשלה", הסביר א-רחמן. לפחות שבעה לוחמים מכוחות המורדים ועשרה חיילים של צבא אסד נהרגו עד כה בלחימה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום לנושא בדיון בכנסת. "אנו עוקבים בדריכות אחר כל הנעשה בעניין זה סביב גבולותינו. ההנחיה שלי היא לעשות את כל הפעולות הנדרשות. אני מציע לכל העוסקים בדבר, שהדבר חשוב ויקר ביניהם, להסתפק בזה בעת הזאת", אמר.

הפגנת הדרוזים למען בני משפחותיהם בסוריה , כפר ירכא, 14 ביוני 2015. מאיר וקנין, מערכת וואלה! NEWS
"האחים שלנו בסכנת חיים". הפגנת הדרוזים בירכא, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, מאיר וקנין

במהלך השבוע הפגינו אלפי דרוזים בישראל במחאה על מצבם של אחיהם בני העדה מעבר לגבול, ובמטרה להפעיל לחץ על ישראל שתפעל באזור. זאת, לאחר שבשבוע שעבר רצחו לוחמי ג'בהת א-נוסרה 22 דרוזים סורים באזור אידליב שבצפון המדינה. "האחים שלנו בהר הדרוזים שבסוריה נמצאים בסכנת חיים ממשית – וישראל יכולה וצריכה לעזור להם", הסביר סגן-אלוף (במיל') סלמאן מולא, שהשתתף בהפגנה בירכא ביום שני.

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט קיים אתמול הערכת מצב בנוגע למצבם של בני העדה הדרוזית בסוריה, על רקע ההפגנות בצפון הארץ. "עסקנו בהשפעתם של האירועים על הדרוזים בכפרים הסמוכים לגבול מתוך שותפות וברית דמים בינינו לבין אחינו הדרוזים במדינת ישראל", כתב דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, בעמוד הפייסבוק שלו. "שוחחתי לפני מספר דקות עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אביב כוכבי, שעדכן כי המצב בשטח רגוע, ללא אירועים חריגים ונמצא בשליטה מלאה. הרמטכ"ל הנחה לשמר את המציאות הנוכחית ברמת הגולן ולהבטיח את רמת הביטחון הנדרשת".

רכבי או"ם של חיילי אונדו"ף - רמת הגולן, מחוז קוניטרה, סוריה - אוגוסט 2014. רויטרס
חיילי האו"ם באזור קוניטרה/רויטרס

גורם מדיני אמר בתחילת השבוע לוואלה!NEWS כי ישראל עוקבת אחר מצבם של הדרוזים בסוריה, ואמר: "אין כוונה לקלוט פליטים דרוזים בישראל, אך כעם שחווה שואה, אין לנו כוונה להתעלם מאפשרות של טבח המוני במיעוט הדרוזי". דברים אלו מצטרפים לדברים שאמר לפני כשבועיים קצין בכיר במטה הכללי בשיחה עם כתבים צבאיים, כי "ישראל לא תתיר כניסה המונית של פליטים דרוזים לישראל אך גם לא תעמוד מנגד אם תראה טבח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully