וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,000 הפגינו נגד הפיטורים בדרום: "לשרים אכפת רק מתיקים"

17.5.2015 / 10:52

המפגינים הרבים בדימונה המושבתת מחו על הפיטורים בכיל, וחסמו חלק מהכניסות לעיר: "מפעל חיינו קורס". יו"ר ועד עובדי מפעלי ים המלח הכריז שהוא פורש מהליכוד. עמיר פרץ: "זה לא יום ירושלים, זה יום דימונה"

צילום: שי מכלוף, עריכה: קשת סידי

מאבק עובדי כיל: הרשויות בדימונה, בירוחם ובערד שובתות היום (ראשון) במחאה על הליך הפיטורים הנרחב בדרום, ובמקביל נערכה הבוקר הפגנת ענק לאות הזדהות עם העובדים ונגד העתקת פעילות החברה מישראל לחו"ל. כ-2,000 מתושבי הדרום, לרבות חברי כנסת, מאות עובדי כיל ותלמידי תיכון רבים, לקחו חלק במחאה. המפגינים חסמו את הכניסה לדימונה מבאר שבע דרך כביש 25 ואת היציאה מהעיר לכיוון אילת.

חברי המחנה הציוני, ובראשם היו"ר יצחק הרצוג, שהגיעו הבוקר לדימונה כדי לקיים את ישיבת הסיעה בעיר לאות הזדהות עם מאבק העובדים, השתתפו גם הם בהפגנה. "בירושלים קם ביום חמישי מפעל של 61 איש, וכל אחד קיבל 20 מיליון שקל כדי שהוא יהיה שבע ומרוצה. חודשים אנו תובעים פיתרון לבעיית דימונה כמשל לכל מה שקורה בנגב, למה שקורה עם כיל, ואין התייחסות. היום בוטלה ישיבת הממשלה והם היו צריכים לבוא לכאן", אמר הרצוג במהלך ההפגנה.

"אם לא נלך ביחד בכוח ונדרוש פתרון זה לא ילך. כל הנגב מתגייסים יחד ודורשים מיד שינוי בסדרי העדיפויות, דורשים את מניית הזהב ודורשים פתרון לכיל . אנחנו רוצים לראות אלפי עובדים ישראלים בחזרה בכיל. אני יודע שהרבה תושבים בנגב ובדימונה לא הצביעו עבורי, אבל אני מאמין בדרך של להילחם למען כולם ולהילחם למען צדק חברתי".

לקריאה נוספת:
עובדי כיל זועמים: "הפיטורים שלנו הם פשיטת הרגל של ההסתדרות"
דימונה של כיל - נקודת מבטם של תושבי דימונה על המשבר
עוד מפעל בסכנת סגירה בדרום: "60 משפחות במצב כלכלי קשה"

המפגינים בדימונה חוסמים את כביש 25, 17 במאי 2015. שי מכלוף
המפגינים חוסמים חלק מכביש 25/שי מכלוף

ח"כ עמיר פרץ, תושב שדרות ויו"ר ההסתדרות לשעבר, אמר לוואלה!NEWS: "אין ספק שהנגב היום נמצא בתהליך אחר, זה כבר לא הפגנות שאנשים שבוכים על מר גורלם. אלה אנשים שמתייצבים עם ראש מורם ואומרים לילדים שלהם שלהפגין עבור מקום עבודה זה דבר חשוב ביותר".

לדבריו של פרץ, "חשוב מאוד כאן להעביר מסר שתג המחיר לפיטורי העובד במדינה הזו צריך להיות המחיר הכי גבוה שאפשר. המאבק הפעם יסמן דרך חדשה, אני מזדהה לחלוטין עם המאבק הזה. דימונה, ערד וירוחם היו צריכות להשתתף היום ביום ירושלים אבל אם זה מוכרז כיום דימונה. זה עצוב מאד, אבל זה מה שצריך לעשות".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

ח"כ יחימוביץ' למפגינים: "אנחנו איתכם, לא משנה מה תצביעו"

עוד ציין פרץ, כי "היום הממשלה החדשה נכנסת לתפקידה, זו ממשלה של כולנו ואני מקווה מאד שלפחות בנושאים החברתיים היא תעשה דברים חשובים. אני רוצה לראות את השרים עושים שרירים בדימונה ובנגב כדי לעזור למשפחות האלה. כשאני שואל איש שדרות ממה הוא מפחד יותר - מהקסאמים אומר האבטלה, הוא אומר שעם הקסאמים הוא למד להסתדר, אבל אם הוא מקבל מכתב פיטורים זה טיל כבד יותר מהקסאם".

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה במהלך ההפגנה כי "אין דבר שהוא יותר חשוב לבן אדם מפרנסה בכבוד. כל הזכויות האחרות מתגמדות, ואת הדבר החשוב הזה שקובע את הכול - את החיים, את החינוך ואת הבית שלנו – את כל זה מבקשים לגזול. מי שמבקש לגזול זו חברה שהמנכ"ל שלה מרוויח מיליון ו-700 אלף שקלים בחודש. זכותכם להצביע גם ליכוד, אבל עכשיו אל תרפו מהם. לכו תגרמו להם לקיים את ההבטחות שלהם. אנחנו איתכם במאבק הזה לאורך כל הדרך, לא משנה מה תצביעו".

הפגנה בדימונה, מאי 2015. שי מכלוף
"התחושות קשות". המפגינים, הבוקר/שי מכלוף

יום המאבק נפתח בשעה 8:00 הבוקר, כשראש העיר דימונה, בני ביטון, הגיע יחד עם בכירי העירייה לבתי הספר כדי להעביר לתלמידים שיעור על זכות השביתה בדמוקרטיה. כמו כן, נפתח בעיר חמ"ל מיוחד, שבו צפויים להתקבל עדכונים מהפגישה בין יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לבין יו"ר דירקטוריון כיל, ניר גלעד. זאת, אחרי שפגישתם אמש הסתיימה ללא הסכמות.

ביטון, איש הליכוד, אמר לקהל הרב שהתאסף במרכז העיר: "מה שאמרתי לראש הממשלה אתמול בחצות ולכחלון ולכל השרים של מדינת ישראל הוא שעם כל הכבוד תושבי דימונה והנגב יותר חשובים לי מהמפלגות. אנחנו באנו להזדהות עם כיל. העיר הזאת היא סמל והיא מאוחדת. המטרה שלנו היא לאחד את השורות ביחד. המטרה שלנו היא לחזק את כיל".

יו"ר ועד עובדי מפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, הכריז אל מול אלפי המפגינים כי הוא פורש מחברותו בליכוד." קשה לי לתמוך במפלגה שלא רואה את הנגב כחלק ממדינת ישראל. קשה לי לתמוך במפלגה שלא מעניין אותה אוצרות הטבע של המדינה. לכן, אני מתכוון לעזוב את הליכוד", הצהיר.

בהמשך דבריו פנה ישירות לראש הממשלה, בנימין נתניהו. "נכס כלכלי של המדינה מוברח לחו"ל ואתה שותק", אמר. "ראש הממשלה, אני מבקש שתחליט מה יותר חשוב לך, תושבי מדינת ישראל או עידן עופר. במהלך מערכת הבחירות האחרונה נופפת בזה שרק אתה תגן על נכסי המדינה ולא תמכור אותם בזול לפלסטינים, אבל אתה מחלק בחינם נכסים של המדינה לעידן עופר. בינתיים לא ראינו שום מעורבות מצדך מאז הבחירות. אנחנו רוצים לראות מעשים ולא רק דיבורים".

כשעלה לנאום ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) הוא התקבל בשריקות בוז רמות של המפגינים ובקריאות: "ביבי הביתה". "הליכוד לא יפקיר אתכם", אמר. "הוא היחיד שתמיד דאג לתושבי הנגב והוא ימשיך לדאוג . ביבי יפתור את הבעיה הזו. אני הולך לבקש מכם דבר אחד – כשהסוגיה תיפתר תדעו מי פתר אותה".

הפגנה בדימונה, מאי 2015. שי מכלוף
"התחושות קשות". ההמונים בדרום/שי מכלוף

צביקה גלרון, בן 65 שפוטר מעבודתו במפעלי ים המלח, סיפר כי "התחושות קשות. יש פה אנשים כמוני שמועמדים לפיטורים שחשים שמפעל חיים קורס. נתנו למפעל את נשמתנו משך 30 שנה ואחרי כל השנים האלה אני מוצא מכתב פיטורים על הדלת. בשנים האחרונות החברה משכה 25 מיליארד שקלים דיבידנדים. הההנהלה רוצה לשלוח חלק גדול מהעובדים הביתה פשוט כדי להרוויח יותר ולהפוך את העובדים לעובדי קבלן חסרי הגנה. אנחנו מצפים שהממשלה תשתמש במניית הזהב".

רוני, עובד מפעל תרכובות הברום, אמר: "אנחנו רק פיונים במשחק הזה. הסוגיה הזו יכלה להיפתר בשנייה אחת אם הממשלה הייתה מתערבת, אבל היא מחפשת כותרות על חשבון העובדים. איפה יש דבר כזה שמפעל סגור 115 יום"?. לדבריו, "פשוט לא מזיז להם. אנחנו לא רוצים להיות נתמכי סעד. המפעל מרוויח. ההנהלה פשוט מתנהגת בצורה חזירית ולאיש לא איכפת".

דרור זווילי, עובד תרכובות הברום בן 29, אמר כי "ההנהלה רוצה לשבור את העובד המאורגן. הם רוצים לייצר תקדים של פיטורי עובד מאורגן כך שיוכלו לפטר עוד ועוד עד שכולנו נהפוך לעובדי קבלן. כך גם רוצה ראש הממשלה, שלא סייע לנו. אם היה ראש ממשלה אחר היו מפעילים את מניית הזהב מזמן. אני לא מאמין שהשביתה הזו בדרך לפתרון. כולם משקרים בסכסוך הזה. ראש הממשלה, השרים שמעניין אותם רק התיקים ואנחנו החוליה האחרונה בשרשרת ולאיש לא אכפת ממנה".

(עדכון ראשון: 7:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully