וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוח הולך ונעלם: השנה הקשה של הרב יאשיהו פינטו

12.5.2015 / 10:30

עונש המאסר שנגזר על הרב ששיחד קצין משטרה הוא האחרון בשורת קשיים שחווה מאז הסתבך בפלילים, החל מהפחתת התרומות ועד ההידרדרות בבריאותו ובמצבה הנפשי של אשתו. חסידיו מתעקשים: "לא פגעו בו". דיווח מאולפן וואלה! NEWS

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

יומיים אחרי שהורשע בהצעת שוחד ובשיבוש הליכי משפט, הגיע הרב יאשיהו פינטו למסור את השיעור השבועי בבית המדרש של קהילתו "שובה ישראל" באשדוד. לאחר היעדרות ממושכת, הרב ומקורביו ניסו לשדר עסקים כרגיל, אך אחד הנוכחים במקום הרס את החגיגה. הוא טען בפני הרב שמצבם של האברכים בישיבה שלו "בכלל לא טוב", כלשונו.

הרב, שחזר באותו שבוע משהייה ארוכה בקהילתו במנהטן, מיהר להסביר: "לא טוב כי לא היינו פה. עכשיו אנחנו פה - יהיה להם טוב מאוד. קיבלנו עלינו את כל הדינים בשביל להיות פה ולהחזיר את האוכל לאברכים. לפעמים צריך לעשות דיאטה, עשו דיאטה שנה, עכשיו יהיה טוב".

עוד על פרשת הרב פינטו:
עיתונאי, אם שכולה ואלמנה: עדי האופי של הרב פינטו
האם הרב יאשיהו פינטו יסבך את עוזרו ואיש אמונו?
פינטו על הרשעתו בשוחד: "השטן בכבודו ובעצמו נלחם בנו"

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מחוזי תל אביב מאי 2015. מגד גוזני
הרב פינטו בבית המשפט, הבוקר/מגד גוזני

הרב פינטו, נשוי ואב לשלושה, נולד באשדוד ב-1973 והוא בן לשתי משפחות מיוחסות ומוכרות בקרב יהודי מרוקו. הוא מתגורר בווילת ענק שבה שמונה חדרי שינה גדולים ומרווחים. גם בעולם המקובלים וה"באבות", הוא תמיד התבלט כשונה כי גדל בעולם החרדי, למד בישיבה ליטאית וקנה לו מוניטין של "עילוי". הכריזמה העצומה שלו וההבנה העסקית שבה ניחן הציבו את הרב במקום השביעי ברשימת עשירי הרבנים של פורבס, ופיתחה סביבו מעגל של אנשי עסקים בארץ ובעולם, של קציני משטרה ושל בכירים בעולם התחתון, שביקשו את עצתו. המעגל הזה רומם אותו אך הוא גם זה שסיבך אותו.

השנה האחרונה לא הייתה קלה עבור חסידי הרב פינטו. היעדרותו הממושכת מהישיבה בישראל, חזרתה של מחלת הסרטן לגופו והפחתת כספי התרומות הם רק חלק קטן מההשלכות של הפרשה המסעירה שבה מעורב המנהיג הרוחני של הקהילה. מאז נקלע הרב לפרשה האחרונה, שבגינה הורשע, הוא מצוי במשבר שפגע ועשוי עוד לפגוע בדמותו ובפעילותו הציבורית. דווקא בשיא הצלחתו, החל להיקשר שמו בהקשרים שליליים ופליליים. גם אם חסידיו לא יודו בכך, שנת המאסר שנגזרה על הרב עלול עוד להחריף יותר את המצב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"יוקרתו לא רק תישמר, אלא תעלה עוד יותר"

חסידיו, לעומת זאת, "הולכים עם הראש למעלה", כפי שאומר בן ציון עטיה, אחד החסידים המוכרים של הרב. "אין עוד מישהו בעולם שהיה עובר את מסע ההכפשות הזה והיה שורד כמו שהרב והקהילה שרדו. המשטרה ציפתה שנערוך הפגנות, שנצית פחים ברחובה של עיר. הוכחנו לה שאנחנו יודעים אחרת - להתנהג בכבוד ובדרך ארץ. כך זה גם יימשך".

עטיה הוא גם יו"ר "צדק צדק תרדוף'", מטה מחאה שהוקם בחודשים האחרונים וניהל את המאבק להוכחת חפותו של פינטו. לטענתו, הפרשה דווקא לא הזיקה ברב ובקהילתו. "מבחן התוצאה הוכיח שאי אפשר לפגוע ברב, במוסדותיו או בפעילותו", אמר עטיה. "לשיעורים המשיכו להגיע מאות אלפי אנשים, הטלפונים לתרומות המשיכו לצלצל, קבלות קהל היו מפוצצים, דף הפייסבוק שהקמנו רק הלך וצבר תאוצה מטורפת. לא הצליחו לפגוע אפילו בנקודה קטנה".

אם שואלים את חסידי הרב אם היוקרה שלה זכה פינטו בשנים האחרונות תישמר, הם משיבים בביטחון רב: "לא רק תישמר, תעלה יותר ויותר". עם זאת, מקורבי הרב, אלה שיודעים את מה שקורה בחדרי חדרים, היו מוכנים לתת כל הון שבעולם כדי לקבל על כך תשובה.

עשרות חסידים מחוץ לבית המשפט המחוזי בתל אביב לקראת גזר דינו של הרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. יותם רונן
"הולכים עם הראש למעלה". חסידי הרב פינטו מחוץ לבית המשפט, הבוטקר/יותם רונן

לפני חודש חזר הרב פינטו לישראל. עם נחיתתו הוא הובהל לבית החולים איכילוב בתל-אביב. אנשיו טענו כי הוא לקה בלבו, אך בבית החולים הכחישו ומסרו בעקבות אשפוזו שהרב הגיע עקב מיחושים בחזה ושינויים באק"ג. כבר בבוקר שלאחר מכן הופיע הרב בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בליווי מאות מחסידיו, וגם אחרי שהורשע הם שמרו על איפוק.

"הרב ביקש לשמור על פרופיל נמוך מאז שהגיע לישראל", סיפר אחד ממקורביו. "הוא קיים קבלת קהל ומסר שיעורים בכל הארץ, מצפת ועד באר שבע. הוא גם הרבה להתמקד בפעילות של הקהילה". כדי לשדר בסביבתו תחושת שגרה, מסר אחד מעוזריו, זמן קצר לאחר חזרתו ארצה, הודעה ובה נכתב: "הרב יאשיהו פינטו מסר בשבוע האחרון שמונה שיעורים בכל הארץ. בעוד שעה ימסור שיעור מיוחד על ציון רבי שמעון בר יוחאי במירון". על אף הניסיון להציג שגרה, ביום חמישי שעבר, בזמן שהיה אמור למסור הרב את שיעורו, עדכן אחד מחסידיו את חבריו בפייסבוק כי "כבוד האדמו"ר לא חש בטוב, עד כדי כך שלא יכול להגיע לשיעור הערב".

מצבו הרפואי הירוד של פינטו, לצד הפרשה הפלילית שבה הוא מעורב, הביאו לשחיקת כוחו. העדות לכך באה לידי ביטוי כבר בעבר, ותעמוד למבחן גם בעתיד. כבר עכשיו ניתן יהיה להטיל בספק את יכולתו לקבץ סביבו פוליטיקאים, רבנים ואישי ציבור כפי שעשה בעבר. הכוח שלו הולך ונעלם.

גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015/מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015/מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015. מגד גוזני
גזר דין לרב יאשיהו פינטו, מאי 2015/מגד גוזני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully