וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ על "צוק איתן": "בפעם הבאה זה יהיה יותר גרוע"

הרמטכ"ל לשעבר השתתף בכנס בנושא משפט בינלאומי בירושלים והתייחס לטענות על פגיעה באזרחים. "בעזה האויב פעל מתוך אוכלוסייה אזרחית. יש להם כפרים שלמים שהפכו לבסיסי שיגור רקטות. כמה מדויק אתה יכול להיות?"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') בני גנץ, השתתף היום (שני) בכנס המשפט הבינלאומי שערך ארגון "שורת הדין" בירושלים, והתייחס לביקורת על פגיעה באזרחים פלסטינים חפים מפשע במהלך מבצע "צוק איתן" בעת הלוחמה בחמאס.

"המחויבות האסטרטגית והמוסרית שלנו היא לזכור שלפעמים הצד החלש הוא לא בהכרח הצד הצודק", אמר, "ולעדכן את החוקים שיאפשרו לנו להיות לא רק חזקים, אלא שיאפשרו לנו להגן על הדמוקרטיה, על חיי אדם, על ערכים אנושיים, משום שלצד השני לא איכפת מכך כלל".

עוד בנושא:
תחקיר: 90% מההרוגים בהפצצות בתים ב"צוק איתן" - אזרחים
בצלם: "דגל שחור מתנוסס מעל תקיפות הבתים ב'צוק איתן'"
"כשלי צה"ל בצוק איתן הגדילו את היקף הנפגעים הפלסטינים"

"גם בעזה וגם בלבנון האויב פעל מתוך אוכלוסייה אזרחית", הוסיף. "יש להם כפרים שלמים שהפכו לבסיסי שיגור רקטות. חדרי האורחים שלהם הם חדרי פצצות. לי אין חדר פצצות בבית שלי. איך אפשר לדעת את ההבדל? כמה מדויק אתה יכול להיות?

"אל תגידו לי שזה גן ילדים אם אני יודע שזה חדר טילים. אל תגידו לי שזה מסגד אם אני יודע שזה מחסן רקטות. אני לא מודע לבית כנסת אחד בישראל שמשמש למקום מפגש של טרוריסטים או לאחסון רקטות, טילים או תחמושת. במקום בריכת שחייה, יש להם בריכות טילים".

"הלכתי לבקר כל אחת ואחת מהמשפחות של החיילים שקיפחו את חייהם בלחימה בעזה", סיפר גנץ בכנס. "בלי תקשורת, רק הם ואני. הלכתי לבקר את משפחות האזרחים שנהרגו, כולל את משפחתו של דניאל טרגרמן בן הארבע, שנהרג מירי שבוצע ממתקן של האו"ם בעזה".

"הם כואבים, אני לא יכול לרפא את כאבם, אני לא יכול להשיב להם את יקיריהם. אבל כולם מבינים מדוע עשינו זאת, ורובם המכריע, 95% מהם, מבינים שהפעלנו את הכוח שלנו בזהירות המרבית שיכולנו וניהלנו את הדילמה הזאת, כי כך הם חינכו את ילדיהם שהיו החיילים על הקרקע בזמן המבצע".

עוד באותו נושא

"כולם היו באטרף, שכונות נמחקו": עדויות לוחמי "צוק איתן"

לכתבה המלאה

"גם בעזה וגם בלבנון אזרחים שילמו את מחיר המלחמה"

גנץ התייחס בנאומו בהרחבה לצורך, לדבריו, לשנות את דיני הלחימה והאופן שבו מוגדרים פשעי מלחמה. "נסו להיזכר בזמן שבו דיני הלחימה נועדו להגביל את האנשים הרעים. כיום, לאלה שלא מצייתים להם לא באמת אכפת. אלה שכן מתעסקים עם החוקים הם אלה שאכפת להם. אנחנו נמשיך לפעול לפיהם.

"למרבה הצער, גם בעזה וגם בלבנון אזרחים שילמו את מחיר המלחמה. בפעם הבאה זה יהיה יותר גרוע - מפני שישראל נאלצת להתמודד כל הזמן עם הדילמה המוסרית, אך בו בזמן עם הצורך להגן על עצמה".

בדבריו הזכיר גנץ גם את חקירות האירועים הפנימיות שביצעו בצה"ל אחרי המבצע. "גם בעזה וגם בלבנון אנחנו חוקרים את עצמנו מההיבט האסטרטגי והחוקי. יותר מ-500 אירועים דווחו, ובעקבות חלקם חיילים הגיעו לבית דין צבאי. החלטנו לחקור לא בגלל שהקהילה הבינלאומית לחצה, אלא מפני שאנחנו מעוניינים לשפר את עצמנו".

"חשוב לנו שמדינות נוספות יכבדו זכויות אדם ואת הדין הבינלאומי. חשוב לנו להמשיך בעצמנו להישאר כפי שאנחנו", סיכם. "מדינת ישראל היא מדינת חוק וצה"ל הוא ארגון שפועל בהתאם לחוק הבינלאומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully