וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל האתיופי שהוכה: "האחים שלי מותקפים בגלל צבע עורם"

3.5.2015 / 0:18

כמה ימים לאחר פרסום הסרטון שבו נראים שני שוטרים תוקפים אותו ללא סיבה הנראית לעין, מסביר דמאס פיקדה כי הוא "רוצה לזעוק לשמיים, מגיע לנו שוויון". היום צפויה הפגנה נוספת בנושא בתל אביב

צילום: עומר מירון, עידן אלון – צילום גולשים; עריכה: טל רזניק

דמאס פיקדה, החייל ממוצא אתיופי שהותקף על ידי שני שוטרים ועורר את מחאת קהילתו בישראל נגד אלימות משטרתית, טוען כי האלימות הקשה שהופנתה כלפיו איננה מעשה חריג. "הותקפתי בגלל צבע העור שלי. אחים שלי, דודים שלי וחברים שלי מותקפים שוב ושוב בגלל צבע עורם", כתב בפוסט בפייסבוק שפורסם שלשום. לדבריו, "הצבא אסר עליי להגיע להפגנה. הייתי רוצה לזעוק לשמיים, לצעוק בקול חזק ולהשמיע את מה שהיה באותו רגע, אבל אני שומר חוק ולא אגיע".

בשבוע שעבר נחשף בכלי התקשורת סרטון אבטחה ובו נראה פיקדה מותקף על ידי שני שוטרים, ללא כל סיבה הנראית לעין, ברחוב בחולון. יומיים לאחר מכן הודיע מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, על פיטורי שוטר היס"מ שתקף את פיקדה.

ואולם, התגובה המנהלתית לא הצליחה למנוע את מחאת קהילת יוצאי אתיופיה בישראל. זה שנים רבות שחבריה מתלוננים על אלימות שוטרים, ומבחינתם הסרטון האחרון היה הקש ששבר את גב הגמל. ביום חמישי האחרון יצאו כאלף מהם להפגין מול המטה המרכזי של המשטרה בירושלים במחאה על אלימות שוטרים נגדם, שלטענתם מתרחשת שוב ושוב בשל צבע עורם. במהלך ההפגנה חסמו המוחים את תנועת הרכבת הקלה והמשטרה התעמתה עמם באמצעים לפיזור הפגנות, כמו גז מדמיע ורימוני הלם. 14 בני אדם נפצעו, בהם שלושה שוטרים. שני מפגינים נעצרו.


לקריאה נוספת:
בקהילה האתיופית מבטיחים שהמחאה רק החלה: "סיר הלחץ התפוצץ"
הקהילה האתיופית זועקת כבר שנים, הממשלה ממשיכה להתעלם
"הצבע הוא התשובה": לאתיופים נמאס מאלימות השוטרים נגדם

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
הפגנת יוצאי אתיופיה מול מטה המשטרה המרכזי בירושלים, שלשום/טלי מאייר

פיקדה נעדר מהמקום, כאמור, לאחר שצה"ל אסר עליו להשתתף בהפגנה. אמש הוא העלה לעמוד הפייסבוק "אוטופיה שלי", המסקר את פעילותם של הקהילה האתיופית בישראל, פוסט ובו כתב כי התקיפה פגעה בו פיזית ונפשית. "שנים שהתנדבתי במשמר האזרחי, בבית אבות, קיבלתי פרסים רבים מהרגע שעליתי לארץ. שבע שנים אני בארץ, אוהב את הארץ, מטייל בה, תורם לה ומנסה להעניק ולחברה מה שאפשר. לפני חמישה ימים קיבלתי מכה חזקה בנפש, מכה לי, מכה לקהילה שלי ומכה לכל החברה בישראל".

בדבריו פנה פיקדה אל הממשלה וביקש שיסייעו במאבק של בני הקהילה. "כל מי שנמצא בהפגנה ומי שרצה ולא הצליח להגיע – אני אוהב אתכם ומחזיק לכם אצבעות שתצליחו להעביר את המסר, ושכל עם ישראל, ראש הממשלה והשרים יבינו אחת ולתמיד שמגיע לנו שוויון ואנחנו כולנו עם אחד", כתב.

עוד באותו נושא

יוצא אתיופיה שהוכה וחושמל: "המשטרה מתנהלת כמו מאפיה"

לכתבה המלאה

בני הקהילה האתיופית, יחד עם ארגונים חברתיים נוספים, יפגינו היום בשעות הצהריים בצומת מחוץ לקריית הממשלה בתל אביב. "'קבוצת המעברה' ו"לא נחמדים – לא נחמדות' תומכות ותומכים ללא סייג באלפי המפגינים והמפגינות האתיופים שהגיעו לירושלים להפגין למען צדק ושוויון זכויות. בזכותם/ן הפכו רחובות ירושלים לכמה שעות למפגן של תקווה וסולידריות", כתבו מארגני ההפגנה.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לחיילים ככלל לא מותר להשתתף בהפגנות. צה"ל מגנה את האירוע שבו השוטרים הכו את החייל".

(עדכון ראשון: 21:18)


לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully