וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצא אתיופיה שהוכה וחושמל: "המשטרה מתנהלת כמו מאפיה"

1.5.2015 / 12:45

שמואל אדמה נעצר לפני שלוש שנים לאחר שנמלט מרכב שנסע באדום. לדבריו, השוטרים אזקו אותו בידיו וברגליו, הכו אותו ובעטו בו עד שאיבד את הכרתו. במח"ש גנזו את התיק. "ההתנכלות לאתיופים הפכה להרגל"

צילום: עומר מירון, עידן אלון – צילום גולשים; עריכה: טל רזניק

(הפגנת בני העדה האתיופית בירושלים, אמש)

הזעם בקרב קהילת יוצאי אתיופיה, שהגיע אמש (חמישי) לשיאו בהפגנה בירושלים שבה השתתפו מאות וחלקם התעמתו עם שוטרים, נובע מאלימות שיטתית ובלתי-מוצדקת, לדבריהם, של המשטרה כלפי בני העדה. אחד המקרים הללו הוא זה של שמואל אדמה, בן 25 מראשון לציון, שנעצר לפני שלוש שנים ולטענתו נורה שלא לצורך באקדח הלם והוכה קשות. אדמה דיווח על המקרה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), אך תלונתו נגנזה, ובימים אלה הוא מנהל הליך אזרחי נגד המשטרה בנושא.

האירוע החל כשאדמה חזר מבילוי לילי ותפס טרמפ לביתו. על פי אדמה, הנהג שעמו נסע עבר ברמזור אדום וניידת משטרה החלה לדלוק אחרי כלי הרכב. כעבור זמן קצר הנהג נעצר, ואדמה המבוהל יצא מהמכונית והחל לברוח. "אני, מתוך אינסטינקט, יצאתי מהאוטו, ראיתי ששוטרים מתקרבים אליי עם חפצים שלופים, ולא ידעתי אם אלה אלות או לא, אז רצתי", שחזר אדמה את אותו ערב. "כשהתחלתי לרוץ אחד השוטרים חשמל אותי בטייזר. הייתי מרותק על הברכיים. הם ירו בי עוד פעם בטייזר, ורותקתי עם הבטן לרצפה". בשלב זה, סיפר אדמה, השוטרים אזקו אותו בידיים וברגליים. "צעקתי להם 'מה אתם רוצים? אין לי תיקים במשטרה, הייתי קרבי בצבא'. אחד השוטרים אמר לי 'סתום את הפה', נתן לי בעיטה בראש ועילף אותי".

עוד על מחאת האתיופים:
הקהילה האתיופית זועקת כבר שנים, הממשלה ממשיכה להתעלם
"הצבע הוא התשובה": לאתיופים נמאס מאלימות השוטרים נגדם
אם החייל לא היה אתיופי - המדינה הייתה בוערת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ביקשתי רופא ולא התייחסו אליי". שמואל אדמה לאחר המעצר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אדמה סיפר כי אף שתחנת המשטרה הייתה במרחק דקות אחדות מהם, התעכבו השוטרים והביאו אותו לשם רק כעבור שעה וחצי כדי להמתין שישוב להכרתו. שם, לדברי אדמה, הוא עבר מסכת ייסורים של חקירות ומכות וגם שם המשיכו לחשמל אותו. "השימוש בטייזר היה ללא הבחנה, ואני יודע שהוא נועד רק למקרה של סכנת חיים", אמר. "הם אזקו אותי בידיים וברגליים כאילו הייתי אסיר עולם. שברתי את עצם הבריח, אבל זה בכלל לא הפריע להם. ביקשתי רופא ולא התייחסו אליי".

הרגע הנורא מבחינת אדמה היה כשאחד השוטרים נכנס לתא המעצר וביקש ממנו להרים את ידיו. "צעקתי 'אני לא יכול להרים, לא יכול להרים'. הגיע שוטר שני, שלף את הטייזר ואמר לי שאם לא ארים ידיים הוא יעשה זאת בכוח. בזמן שהוא דיבר איתי, השני הרים לי את הידיים בכוח. היה רעש של שבר. התחלתי לצעוק מכאבים, והוא הדביק לי שוב את הטייזר". אדמה סיפר כי רק בבוקר למחרת שחררו אותו, וטענו כי אין ניידות פנויות כדי לפנות אותו לבית החולים. "הלכתי הביתה ברגל, ובדרך התעלפתי מרוב חום. איש דתי מצא אותי, הביא לי מים ולקח אותי הביתה. מרוב בושה נכנסתי למיטה, התכסיתי בשמיכה וניסיתי להירדם. כשאימא שלי חזרה הביתה היא ראתה אותי עם כל הדם. היא הזמינה מונית ולקחה אותי לאסף הרופא". בבית החולים אמרו לאדמה כי נשברה לו עצם הבריח לשניים, ונאלצו להשתיל לו פלטינות.

שמואל אדמה, שהוכה על ידי שוטרים בעת מעצרו בראשון לציון. מתוך פייסבוק, צילום מסך
"גם כשאני יורד למטה לאוטו השוטרים חושבים שאני מנסה לפרוץ לאוטו שלי"/צילום מסך, מתוך פייסבוק

לדעתו של אדמה, הסיבה ליחס שקיבל מהשוטרים ברורה: "זה בגלל צבע עור. זו לא הפעם הראשונה שזה קורה. אני גר באזור שאין בו הרבה אתיופים, אז גם כשאני יורד למטה לאוטו ופתאום עוברת ניידת בילוש או משטרה כחולה, השוטרים חושבים שאני מנסה לפרוץ לאוטו שלי. שואלים אותי מה אני עושה שם. אני אומר להם שאני גר שם, אז מבקשים ממני תעודת זהות. אם אני עובר במעבר חצייה בצומת ראשי ליד משה דיין ועוברים לידי עוד אנשים, פתאום שוטרי בילוש עוצרים ועושים לי חיפוש ליד כולם לבדיקת סמים. משום שאני שחור יש לי סמים? מעולם לא התקרבתי לדברים האלה".

"זאת לא ארץ זבת חלב ודבש"

"ההורים שלי הגיעו לישראל כי סיפרו להם שישראל זאת ארץ זבת חלב ודבש, אבל אז הם הבינו שזה הבל הבלים. מקבלים פה יחס אחר מעדות אחרות", הסביר אדמה. "הדור השני מרגיש תסכול ועצבים. אנחנו בונים פה את הדור הבא וסופגים את הרוב. ההתנהגות של המשטרה היא כמו מאפיה אחת גדולה, הם עושים מה שהם רוצים. היו עשרות מקרים שראיתי בעיניים שלי וגם הרגשתי את זה על בשרי". לדבריו, היחס המבזה והאלים כלפי אתיופים הפך בארץ כבר להרגל. "כשהמשטרה רואה מישהו שחור זה רע. הם יודעים שאתיופים הם עדה חלשה, אפשר להתנכל להם. הכוח נמצא היום בידיים של המשטרה, אלא אם כן הייתה מצלמה שתיעדה את המקרה. במקרה שלי לא הייתה מצלמה, אבל היו סימנים על גופי. אני לא אשבור לעצמי את עצם הבריח. שלוש שנים עברו מאז, והמשטרה מכחישה את האירוע. אני בתביעות איתם ואני מקווה שייעשה צדק".

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
הפגנת בני העדה האתיופית בירושלים, אמש/טלי מאייר

עו"ד ויוי חביבה ארגמן, המייצגת את אדמה בתביעת הנזיקין שהגיש נגד המשטרה, מסרה: "לפני כשנה הוגשה תביעה נגד השוטרים, לאחר שרדפו אחר שמואל אדמה שלושה שוטרים, ירו עליו בשוקר ולאחר שנפל על ברכיו ירו שוב, כשהוא ישוב על הארץ, מטווח אפס. אז החלו השוטרים להכות אותו באגרופים ובבעיטות בראש, בפנים וברוב חלקי גופו, בעוצמה רבה עד שהחל לדמם והגיע למצב של אובדן הכרה. כל זה כשמרשי אזוק בידיו וברגליו". לדבריה, בעקבות המקרה נאלץ אדמה לעבור ניתוחים, ואף נקבעו לו אחוזי נכות. "בסופו של דבר יחויבו השוטרים לפצותו בגין כל מעשיהם ומחדליהם בניגוד גמור לחוק", הוסיפה עו"ד ארגמן.

פרקליטתו של אדמה סיפרה כי לאחר הגשת התביעה האזרחית לבית משפט השלום בתל אביב, משרדה ביקש לבדוק מה עלה בגורלה של התלונה שהגיש למח"ש. "נדהמנו לגלות כי 'התלונה נגרסה'. משרדנו ביקש באמצעות הפרקליטות את התיק ממח"ש כדי לברר מדוע נגרסה תלונתו כדי שנוכל להגישה שוב", ציינה עו"ד ארגמן.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר במחזור של טענות שפורסמו בעבר. האירוע התרחש לפני שלוש שנים, ותיק החקירה נסגר על ידי המחלקה לחקירות שוטרים".

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully