וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה האתיופית זועקת כבר שנים, הממשלה ממשיכה להתעלם

1.5.2015 / 8:30

הכתובת הייתה על הקיר: ההפגנה הסוערת אמש לא הפתיעה את מי שמכיר מקרוב את הנתונים על אלימות המשטרה כלפי בני העדה. דיון שנערך בנושא בכנסת רק לפני חצי שנה לא הועיל, ובקהילה מאשימים: "אף אחד לא מתייחס"

צילום: עומר מירון, עידן אלון – צילום גולשים; עריכה: טל רזניק

(הפגנת בני העדה האתיופית בבירה, אמש)

אוכלוסיית יוצאי אתיופיה מתוסכלת כבר זמן רב מתופעת הגזענות כלפיה במדינת ישראלית - הן מכיוון חלקים בציבור והן מכיוון המשטרה. ההפגנה אמש (חמישי) בירושלים, שבה השתתפו מאות מהם ונפצעו 14 בני אדם, בהם שלושה שוטרים, הייתה השיא.

רק בחודש נובמבר האחרון התקיים דיון בוועדת הפנים בכנסת שעסק בהתנהלות המשטרה כלפי יהודי אתיופיה. במהלך הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב מהליכוד לנציגי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש): "הגיעו לשולחני תלונות רבות של יוצאי אתיופיה שחשים מושפלים נוכח יחס המשטרה.

"יש תחושה שכשאתם תופסים אתיופי אתם פועלים ביד קשה הרבה יותר ומעמידים אותם עם הגב לקיר רק בגלל צבע עורם", הוסיפה. "אם זה נכון, זה איום ונורא. אדם צריך לשלם מחיר רק אם הוא עבריין ולא בגלל צבע עור, מין או עדה. יוצאי אתיופיה צריכים להרגיש פה בטוחים".

עוד בנושא:
בקהילה האתיופית מבטיחים שהמחאה רק החלה: "סיר הלחץ התפוצץ"
שוטר היס"מ שהיכה חייל בחולון יפוטר: "אין לו מקום במשטרה"

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
מעצרו של צעיר אתיופי, אמש בהפגנה בירושלים/טלי מאייר

בידיה של ח"כ פנינה תמנו-שטה מיש עתיד היו גם נתונים בנושא. "זו בעיה הנמשכת יותר מעשור", אמרה בדיון. "לא ניתן להשיג נתונים על כליאה אזרחית ופתיחת תיקים בטענה שלא עושים חתך עדתי. למרות זאת יש נתונים לפיהם 40% מהקטינים בכלא אופק הם יוצאי אתיופיה כשאנחנו פחות מ-2% מהאוכלוסייה. המשטרה משבשת את חיי הצעירים שלנו ושולחת אותם לאבדון".

בתום הדיון, שבמהלכו נשמעו עדויות של יוצאי העדה הודיעה יו"ר הוועדה רגב כי יתקיים דיון נוסף בנושא, אך העניין נדחה בשל פיזור הממשלה, ומאז דבר לא נעשה. הקמת צוות ממשלתי בין-משרדי שייפגש עם נציגי הקהילה ויבחן את טענותיהם, כפי שהכריז אמש השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', מהווה אולי צעד משמעותי ראשון לטיפול בבעיה.

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
"זו בעיה הנמשכת יותר מעשור". ההפגנה בירושלים, אמש/טלי מאייר

התפרצות הזעם שאירעה אתמול בההפגנה לא הפתיעה את חמה אלעזר לגסה, דוברת האגודה למען יהודי אתיופיה. לדבריה, הכתובת הייתה על הקיר כבר מזמן. במסגרת פעילותה באגודה אספה לגסה בשנים האחרונות לא מעט עדויות שמעידות על אפליה נגד המגזר על ידי המשטרה. חלק מהן עוסקות ביוסף סלמסה, צעיר אתיופי שנעצר בשנה שעברה ללא הסבר, אחרי ששתה אלכוהול עם חבריו. גופתו נמצאה כמה ימים לאחר ששוחרר והוגדר נעדר, כשההערכה היא שהתאבד עקב דיכאון ממנו סבל בעקבות המעצר.

"לפי עדות חבריו, בשעה שהוא פרפר על הרצפה כתוצאה מההתחשמלות השוטרים בעטו בו, אזקו אותו בידיים וברגליים, גררו אותו לניידת וזרקו אותו למושב האחורי תוך שהם טורקים את דלת הניידת על רגלו", סיפר בזמנו סגן ראש מועצת בנימינה, שלומי סלמה, שליווה את המשפחה האבלה. "כשהם הגיעו לתחנת המשטרה, הם זרקו אותו על האספלט במגרש החנייה והותירו אותו שם לבדו במשך חצי שעה".

"הנשיא אמר שאם דבר כזה קרה צריך לסגור את המדינה"

אירוע מזעזע נוסף אירע בספטמבר האחרון כאשר שני יוצאי העדה הותקפו ואחד מהם אושפז במצב קשה. בעקבותיו פנתה האגודה בכתב לראש הממשלה ולשרים והתריעה על הסכנה וההתעלמות מהתופעות הגזעניות הללו.

"כתבנו מכתב והזהרנו אותם שההתעלמות שלהם וחוסר הגינוי יכולים להוביל למלחמת אחים", אמרה לגסה. "בעקבות המקרה של יוסף סלמסה נפגשנו עם נשיא המדינה וסיפרנו לו על האירועים החמורים הללו. הנשיא הגיב כי הוא לא מאמין ואם יש כזה דבר צריך לסגור את המדינה. למרות כל ההתרעות שום דבר לא משתנה וההתעלמות ממשיכה".

הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
"איפה ראש הממשלה?"/טלי מאייר

"אני לא מבינה איפה ראש הממשלה?", הוסיפה "הוא לא הזדעזע מהסרטון האחרון? אף אחד לא מתייחס, כאילו אנחנו לא חשובים לאף אחד. מה אנחנו, אזרחים סוג ז'?".

לדברי לגסה, האוכלוסייה האתיופית רוצה שוויון ופעולה אינטנסיבית וחד-משמעית נגד תופעת הגזענות. "אנחנו משרתים את המדינה, משלמים מסים, אין לנו בית אחר או מדינה אחרת. אנחנו לא הולכים לשום מקום", אמרה. "אם החברה הישראלית וקובעי המדיניות לא יפעלו כדי שתהיה חברה איתנה ומאוחדת, יהיה פיצוץ. ההפגנה הזו הוכיחה מה העדה יכולה לעשות. אנחנו רוצים פשוט להיות שווי זכויות אבל לא יכול להיות שקורים דברים על בסיס צבע העור ומתעלמים. זו גזענות גם אם ראש הממשלה יתעלם מזה. ההתעלמות הממסדית רק מוכיחה שיש פה גזענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully