וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ורג' בוש שובר שתיקה: אובמה נאיבי מול איראן ומפסיד לדאעש

בכנס שאירח שלדון אדלסון, תקף הנשיא לשעבר את מחליפו בבית הלבן בשל הסכם הגרעין עם איראן, והזהיר כי מהלכיו מסכנים את "הביטחון הלאומי" ואת המזה"ת. על אחיו, ג'ב, אמר: "אני נטל פוליטי עבורו"

ג'ורג' בוש וברק אובמה – דאלאס, טקסס, אפריל 2013. GettyImages
ג'ורג' וו. בוש וברק אובמה, בחנוכת "ספריית בוש" בדאלאס ב-2013/GettyImages

נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' וו. בוש, מתח בסוף השבוע ביקורת חסרת-תקדים על יורשו בבית הלבן, ברק אובמה. בוש, הנמנע לרוב מביקורת על אובמה, אמר כי מדיניותו של הנשיא המכהן "נאיבית כלפי איראן", ואמר כי אובמה "מפסיד במלחמה עם דאעש". בוש נאם ביום שבת בכנס סגור, שנערך במלון ה"וונישיאן" בלאס וגאס, בהשתפות תורמים יהודים של המפלגה הרפובליקנית, ובראשם בעל המלון - איל ההימורים שלדון אדלסון, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו ובעלי החינמון "ישראל היום".

בנאומו, אמר ג'ורג' בוש כי אובמה טועה בפירוש כוונותיה של איראן במשא-ומתן לקראת הסכם הגרעין, ואמר כי הנשיא המכהן מקל "מהר מדי" בעיצומים המוטלים על טהראן. הוא הזהיר כי הסכם הגרעין "מסכן את הביטחון הלאומי" של ארה"ב בטווח הארוך, ושאל את הקהל: "אתם חושבים שהמזרח התיכון נמצא בבלגאן עכשיו? דמיינו איך הוא ייראה עבור הנכדים שלנו".

בוש, שדבריו בכנס תומללו והגיעו לידי "בלומברג" אמר כי באיראן אמנם מכהן כיום נשיא חדש - חסן רוחאני - אך ציין כי מדובר באדם "חלקלק". הוא תהה "האם מדובר גם במדיניות חדשה, או שפשוט (האיראנים) החליפו את הדובר".

חיילים אמריקאים עוזבים את עירק 18.8.2010. רויטרס
חיילים אמריקנים מתפנים מעיראק בקיץ 2010/רויטרס

בהמשך הדברים, ביקר בוש את מדיניותו של אובמה במאבק עם דאעש, ואמר כי החלטתו של הנשיא ה-44 לסגת מעיראק ב-2011 הייתה "מעידה אסטרטגית". בוש, שפלש לעיראק ב-2003 בחיפוש כושל אחר נשק להשמדה המונית, ציין כי אובמה הבטיח בשנה שעברה להשמיד את דאעש, אך לא פיתח את האסטרטגיה הנדרשת כדי להשלים את המשימה. "כדי להיות נשיא יעיל", אמר בוש, "עליך להתכוון למה שאתה אומר. "אתה צריך להרוג אותם".

מאז שסיים את כהונתו בבית הלבן, נמנע בוש מלמתוח ביקורת פומבית על יורשו בבית הלבן, ובפרט בענייני מדיניות חוץ. בראיון לרשת פוקס בשנה שעברה, אף הבהיר בוש כי הוא נמנע במכוון מלבקר את אובמה, משום שהוא חש שהדבר ימעיט בערכו של מוסד הנשיאות. "זה לא טוב למדינה שנשיא לשעבר יחתור תחת נשיא מכהן", אמר. עם זאת, נראה כי ביקורתו הקשה כלפי אובמה נועדה לסלול את דרכו של אחיו, ג'ב בוש, להכרזה קרובה על התמודדות לנשיאות ארה"ב ב-2016.

בנאומו, אמר בוש כי הוא מכיר ב"עול הפוליטי" שהוא מהווה לאחיו, מכיוון שהשם בוש יכול לעמוד לו לרועץ. "האמריקנים לא אוהבים שושלות", הודה. בהתייחסו להילרי קלינטון, אמר בוש כי יחסיה עם אובמה ימלאו תפקיד חשוב בקמפיין הבחירות שלה. לדבריו, היא תיאלץ לבחור האם להמשיך אך דרכו, או להתנגד לה. "אם היא תגן על מדיניותו - היא תודה בכישלון, ואם לא, היא מאשימה אותו", אמר.

בשולי נאומו, חזר בוש לסיפורו הנוסטלגי, על כלבו המנוח בארני ועל ולדימיר פוטין. בארני, סקוטיש טרייר שחור-פרווה, עורר את לעגו של פוטין, שהטיח בבוש: "הכלבה שלי גדולה ומהירה יותר משלך". בוש אמר כי התקרית הוכיחה לו את אופיו הקשוח של פוטין. כלבו המפורסם והקטן של בוש מת לפני שנתיים בגיל 12.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש עם הכלב ברני בוש מקבלים את ראש הממשלה אריאל שרון בחווה בטקסס. אפריל 2005. GettyImages
בוש ובארני מקבלים את פניו של אריאל שרון, בחווה בטקסס ב-2005/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully