וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט השומר הנאצי: "לא דמיינתי שיהודים יצאו בחיים מאושוויץ"

23.4.2015 / 19:00

במשפטו של אוסקר גרונינג, איש אס-אס לשעבר שהוצב באושוויץ-בירקנאו, הוא מסר עדות מצמררת על התנהלות מחנה ההשמדה. "התפוסה של תאי הגזים הייתה די מוגבלת, נאמר לי ש-5,000 בני אדם טופלו בהם ב-24 שעות"

משפטו של השומר הנאצי אוסקר גורנינג, גרמניה, אפריל 2015. AP
גרונינג בבית המשפט, היום/AP

שומר במחנה ההשמדה אושוויץ, שעומד למשפט בגין 300 אלף אישומים של סיוע לרצח, אמר היום (חמישי) במשפטו כי היה לו ברור שהיהודים לא היו אמורים לצאת מהמחנה שבפולין בחיים. "לא הייתי יכול לדמיין דבר כזה", העיד איש האס-אס לשעבר, אוסקר גרונינג בן ה-93, ביום השלישי למשפטו בבית המשפט בלונבורג, שבצפון גרמניה.

דבריו של גרונינג ניתנו בתשובה לשאלה שהוצגה לו על ידי עורכי הדין המייצגים את שורדי אושוויץ, שהצטרפו לתביעה בתיק, כפי שמתיר החוק הגרמני. ביומיים האחרונים, חשף השומר לשעבר בעדותו פרטים מצמררים על אודות חיי המחנה, ובפתח המשפט ביום שלישי הודה כי הוא חולק "אשמה מוסרית" למעשים. עם זאת, גרונינג דרש מבית המשפט לקבוע אם הוא "נושא אשמה חוקית".

עוד בוואלה חדשות:
"מתחת לאף של הנאצים": מכתבי המחזר הצרפתי שהצילו את נעמי
במסע לאושוויץ: הקריאו מכתב שהשווה בין חיילי צה"ל לנאצים
דעה | 70 שנה לשחרור: לזכור את נחישותם של מנהיגי העולם החופשי

משפטו של השומר הנאצי אוסקר גורנינג, גרמניה, אפריל 2015. AP
"צדק לשורדי אושוויץ". הפגנה מחוץ לבית המשפט בגרמניה, היום/AP

גרונינג עומד למשפט בגין מעשיו בתקופה שבין מאי ליולי 1944, שבמהלכה כ-425 אלף מיהודי הונגריה הובאו לאושוויץ-בירקנאו. אתמול, תיאר גרונינג את קרונות המשא שנועדו לשינוע בקר, שהביאו יהודים רבים למחנה. לאחר שהגיעו נלקח מהם כל רכושם ורבים מהם הובלו ישירות לתאי הגזים.

לדבריו, באותה תקופה הגיעו רכבות רבות למחנה, ולעתים קרובות רכבת שהגיעה נאלצה להמתין בדלתות נעולות, עד שהרכבת שלפניה "נקלטה". גרונינג הוצב לרוב במחנה אושוויץ 1, אולם הוא שמר בבירקנאו, שם הוצבו מרבית תאי הגזים, לפחות שלוש פעמים. "מישהו אמר ש-5,000 בני אדם טופלו בתאי הגזים ב-24 שעות, אבל לא בדקתי את זה", אמר. "התפוסה של תאי הגזים ושל המשרפות הייתה די מוגבלת".

בניגוד לעדויותיהם של שורדי אושוויץ, שתיארו את ההגעה למחנה ככאוטית, הנאשם טען כי "זה היה מאוד מסודר". לדבריו, "כולם צעדו, חלק בכיוון אחד, ואחרים בכיוון אחר, לעבר המקום שבו היו המשרפות ותאי הגזים". תפקידו המרכזי של גרונינג היה לאסוף את הכסף שנלקח ממי שהגיעו ברכבות.

עוד באותו נושא

"מנהל החשבונות של אושוויץ" עומד לדין על סיוע לרצח 300 אלף יהודים

לכתבה המלאה
משפטו של השומר הנאצי אוסקר גורנינג, גרמניה, אפריל 2015. AP
תמונתו של גרונינג במהלך ימיו באס-אס/AP

גרונינג נחקר פעמיים בעבר, אולם לא הוגש נגדו כתב אישום. עם זאת, כתב האישום הנוכחי הוגש לאחר שינוי בחוק הגרמני, לפיו כל מי שסייע לפעילותם של מחנות ההשמדה יכול להיות מואשם בסיוע לרצח, גם אם לא קיימת ראיה להשתתפות בפשע ספציפי.

תומס וולטר, המייצג את התביעה, אמר שהוא ולקוחותיו שמחים על כך שגרונינג הסכים להעיד. עם זאת, וולטר הביע חשש מכך שהנאשם לא מוסר את האמת כולה. "יש אוקיינוס של אמת, עם איים רבים של שקר", אמר. גרונינג צפוי לקבל עונש מאסר של שלוש עד 15 שנים או יורשע. גזר הדין צפוי להינתן בחודש יולי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully