וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנהל החשבונות של אושוויץ" עומד לדין על סיוע לרצח 300 אלף יהודים

21.4.2015 / 13:06

בעיר לינבורג נפתח משפטו של אוסקר גרונינג בן ה-93, שהיה שומר במחנה ההשמדה בפולין ואסף את רכושם של היהודים שנשלחו לתאי הגזים. "אני אשם מוסרית ומבקש מחילה", אמר. בעבר הודה שהיה עד לפשעים, אך הכחיש אחריות למעשיהם של אחרים

אוסקר גרונינג – שומר נאצי ממחנה אושוויץ המואשם ב-300,000 סעיפים של סיוע לרצח - לינבורג, גרמניה – 21 באפריל 2015. רויטרס
אוסקר גרונינג ועורכי דינו בכניסה לבית המשפט בלינבורג, בצהריים/רויטרס

בגרמניה נפתח בצהריים (שלישי) משפטו של אוסקר גרונינג, שומר נאצי לשעבר שכונה "מנהל החשבונות של אושוויץ". גרונינג בן ה-93 הובא למשפט בעיר לינבורג, מדרום להמבורג. הוא מואשם בסיוע לרצח 300 אלף בני אדם, במשפט שמעלה לדיון את השאלה האם כל מי ששירת כשומר במחנה נאצי, שימש למעשה כשותף גם בהליך ההשמדה.

בפתח משפטו, הודה גרונינג כי הוא חש "אחריות מוסרית" למעשים, ואמר כי הוא "מבקש מחילה". הוא הבהיר כי "בית המשפט יכריע בשאלת האחריות החוקית". על פי התביעה, גרונינג שירת באושוויץ בחודשים מאי-יוני 1944, כאשר היה בן 21. באותה תקופה, 425 אלף יהודים הונגרים נשלחו למחנה, ולפחות 300 אלף בני אדם - רובם יהודים - נרצחו בתאי הגזים.

ממסמכים שהציגה התביעה, עולה כי גרונינג סייע לאסוף ולרשום את הכסף והרכוש שהביאו האסירים למחנה, תפקיד שהעניק לו את הכינוי "מנהל החשבונות של אושוויץ".

בעשור האחרון גרונינג לא הכחיש כי שירת כשומר במחנה, אך טען כי לא ביצע כל פשע. הוא הגיע הבוקר לבית המשפט כשהוא נתמך בהליכון, ואמר לכתבים כי הוא מצפה לזיכוי. אם יורשע, הוא צפוי לעד 15 שנות מאסר. צפו בגרוינג מדבר על עברו:

גרונינג נחשף למצלמות ב-2005, כשהתראיין לרשת בי-בי-סי ויצא נגד מכחישי השואה. "ראיתי את תאי הגזים, וראיתי את המשרפות", אמר בשעתו. "הייתי שם כשעשו את הסלקציה". שנה לאחר מכן, טען בראיון ל"דר שפיגל" כי עבודתו במחנה לא הפכה אותו לשותף לפשע: "אם זו ההגדרה לאשמה, הרי שאינני אשם", אמר. "מבחינה חוקית, אני חף מפשע".

בשנות ה-80, ניסתה גרמניה להעמידו למשפט, אך כתב האישום נגדו בוטל בשל מחסור בראיות. משפטו החוזר של גרונינג מהווה מבחן למדיניות החדשה של התביעה הגרמנית, ולפיה ניתן לתבוע על סיוע לרצח את כל מי ששימש כשומר במחנות ההשמדה והריכוז של הנאצים, גם אם אין ראיות ישירות למעורבותו במעשים. "הוא סייע למשטר הנאצי לשגשג כלכלית, ותמך בהרג השיטתי", צוין בכתב התביעה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
היידי בוהם (משמאל) ואווה פוזצאי-פהידי, ניצולות מחנה אושוויץ, משוחחות עם כתבים בבית המשפט בלינבורג - גרמניה, 20 באפריל 2014. רויטרס
היידי בוהם/רויטרס

יש כיום 11 חקירות פתוחות נגד שומרים לשעבר במחנה אושוויץ, ושלושה כתבי כבר אישום גובשו. חקירה מתקיימת נגד שמונה שומרים ששירתו במחנה ההשמדה מיידאנק.

עשרות ניצולי שואה וקרוביהם צפויים להעיד מטעם התביעה במשפטו של גרונינג, בהם תושבי ארה"ב, קנדה וישראל. אווה פוצטאי-פהידי, ניצולת אושוויץ הצפויה להעיד במשפט, אמרה כי "גם 70 שנה אחרי סוף המלחמה, זה עדיין לא מאוחר מדי לדרוש צדק". "חיכינו הרבה זמן למשפט הזה", אמרה לפני פתיחת הדיונים.

היידי בוהם, ניצולה נוספת ששרדה את הזוועות באוושיץ, אמרה אתמול: "אני מקווה לשמוע שסיוע למכונת הרצח ייחשב לפשע, כדי שבעתיד, אף אחד לא יוכל לעשות דברים כאלה, ולטעון שהוא חף מפשע".

בית המשפט "ריטראקדמי" בעיר לינבורג, גרמניה – אפריל 2015. AP
היכל הדיונים בבית המשפט בלינבורג, הבוקר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully