וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי על ההבנות: "מוקדם לברך, לא מובטח שייחתם הסכם קבע"

המנהיג העליון של איראן הגיב לראשונה על מסמך ההבנות בין ארצו למערב והזהיר כי "הצד הבוגד עשוי לרצות לתקוע לאיראן סכין בגב בגלל הפרטים הקטנים". צרפת: "הצהרת חמינאי מראה שנותרה עבודה רבה". ארה"ב: "הסנקציות יוסרו בהדרגה"

צילום: רשת NPR; עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה: "זמן הפריצה של איראן לפצצה יהיה אפסי בתום ההסכם")

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, התייחס היום (חמישי) לראשונה להבנות שהושגו עם המעצמות לפני שבוע בלוזאן שבשווייץ על תכנית הגרעין של ארצו. חמינאי הבהיר במהלך חגיגות "יום הטכנולוגיה הגרעינית" כי עוד מוקדם לברך וכי ההבנות אינן מבטיחות שייחתם בסופו של דבר הסכם קבע. "זה הכול עניין של הפרטים הקטנים", הסביר חמינאי. "ייתכן שהצד הבוגד ירצה לתקוע לאיראן סכין בגב בגלל הפרטים הקטנים".

המנהיג העליון חזר על עמדתו שלפיה "עדיף שלא להגיע להסכם מלחתום על הסכם גרוע", ואמר כי הוא יגבה רק הסכם "שיכבד את האומה האיראנית". לדבריו, הוא תומך בצוות המשא ומתן של איראן, אולם "מסמך העובדות שהציגה ארצות הברית חשף את כוונותיה השטניות".

עוד על ההבנות בין איראן למעצמות:
קרי: "נתמוך בבעלות בריתנו המרגישות מאוימות על ידי איראן"
סקר: הרפובליקנים בארה"ב חצויים בדעתם בנוגע להסכם הגרעין
איראן מתריסה? "עם חתימת ההסכם, נפעיל צנטריפוגות מתקדמות"

לורן פביוס, שר החוץ של צרפת, התייחס לדבריו של חמינאי ואמר: "עדיין נותרו נושאים שאנחנו לא מסכימים עליהם, בעיקר על הסנקציות הכלכליות". לדבריו, "הצהרתו של חמינאי מראה שנותרה עבודה רבה".

גם ארה"ב הגיבה לדברים. "הסנקציות יוסרו בשלבים לאחר שנוודא שאיראן קיימה התחייבויות מסוימות", אמר דובר מחלקת המדינה, ג'ף רת'קה, בהתייחסו לטענת חמינאי לפיה הסנקציות צריכות להיות מוסרות באופן מידי.

המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי. טהרן, פברואר 2013. AP
"מסמך העובדות שהציגה ארצות הברית חשף את כוונותיה השטניות". חמינאי/AP

מוקדם יותר היום הצהיר הנשיא חסן רוחאני כי הוא יחתום על הסכם עם המעצמות רק אם יוסרו באותו יום כל הסנקציות הכלכליות שהוטלו על טהראן. זאת בניגוד לעמדת ארצות הברית, שלפיה הן יושעו בהתאם למילוי תנאי ההסכם מצד איראן. "אנחנו רוצים מצב שבו כל הצדדים המעורבים בשיחות יצאו מנצחים", הוסיף רוחאני בטקס לציון היום החגיגי ששודר בטלוויזיה. "מטרתנו בשיחות היא לשמר את זכויות הגרעין של ארצנו. אנחנו רוצים בתוצאה שתהיה לטובת כולם. האומה האיראנית הייתה ותהיה המנצחת במשא ומתן".

רוחאני הצהיר כי הרווח הגדול ביותר של ארצו בשיחות הוא העובדה שנשיא ארצות הברית ברק אובמה "הכיר בכך שהעם האיראני לא ייכנע לבריונות, לסנקציות ולאיומים". עוד הוסיף רוחאני: "זהו ניצחון עבור איראן כאשר המעצמה הצבאית החזקה ביותר בעולם מודה כי העם האיראני לא יישבר תחת הלחץ".

השיחות בין נציגי ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה, גרמניה ואיראן צפויות להתחדש בימים הקרובים על מנת להתקדם לעבר הסכם קבע. תאריך היעד הסופי להסכם שכזה הוא 30 ביוני, אולם ייתכן שהוא יידחה בהתאם להתפתחויות במשא ומתן.

(עדכון ראשון: 14:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully