וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכמות בין איראן למעצמות: הסנקציות יוסרו בכפוף לפיקוח, יכולת ההעשרה תוגבל

2.4.2015 / 20:30

שרת החוץ של האיחוד האירופי הבהירה כי כל אתרי הגרעין ימשיכו לפעול, אולם חלקם יומרו לאתרי מחקר. זריף הודה לשותפיו במערב: "מוכנים להתחיל בניסוח ההסכם". גורם ישראלי: "מוקדם מדי להבין מה נסגר"

עריכה: מתן חדד

גורמים מערביים המעורים בפרטי שיחות הגרעין בין איראן למעצמות מסרו היום (חמישי) כי נציגי איראן וארצות הברית הסכימו על קווי מתאר של הבנות, אשר "יסללו את הדרך" לשלב הסופי של המשא ומתן בנוגע לתכנית הגרעין האיראנית. זאת, בתום סבב שיחות אינטנסיבי בעיר לוזאן שבשווייץ, בהשתתפות שרי החוץ וגורמים בכירים מאיראן ומארצות הברית, גרמניה, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, ומקבילתו האירופית, פדריקה מוגריני, כינסו הערב מסיבת עיתונאים, שבה חשפו את ההבנות, שיאפשרו הארכת השיחות עד לסוף יוני. לפי ההצהרה המשותפת של השניים, יכולת ההעשרה של איראן תוגבל, ולא תהיה פעילות העשרה של אורניום מלבד באתר הגרעין נתנז. אתר בגרעין בפורדו יומר למרכז מחקר פיזיקלי וטכנולוגי, וייאסר על האיראנים להפיק בו חומר בקיע, המשמש לפצצה גרעינית.

הקהילה הבינלאומית תסייע לאיראן לעצב מרכז מחקר באתר המים הכבדים באראק, כך שהפעילות באתר לא תוביל להפקת פלוטונים, והדלק הגרעיני העודף יועבר למדינות אחרות. כמו כן, הוסכם כי איראן תשתתף במחקר בינלאומי לפיתוח טכנולוגיות גרעיניות למטרות שלום.

לבסוף, הצהירו שרי החוץ כי הסנקציות של האיחוד האירופי ושל ארצות הברית יוסרו במלואן, בכפוף לפיקוח בינלאומי של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. החלטה של מועצת הביטחון תגבה את ההסכם המסתמן.

מוחמד ג'וואד זריף ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
זריף ומוגריני, הערב/רויטרס

מוקדם יותר הערב, זריף פרסם בחשבון הטוויטר שלו: "נמצאו פתרונות בנוגע לסוגיות המרכזיות, ואנחנו מוכנים להתחיל מיד בניסוח". הנשיא חסן רוחאני הבהיר כי הצדדים ימשיכו לעמול על ניסוח ההסכם המלא, עד לתאריך היעד ביוני.

עוד בוואלה חדשות:
איראן על שיחות הגרעין: יש התקדמות רבה, קרובים להסכם
שיחות הגרעין: המשא ומתן בין המעצמות לאיראן הוארך ביום נוסף
הסכם ב-1 באפריל? התאריך השנוא על ג'ון קרי מכה שנית

מפרטים נוספים של ההסכם שנחשפו בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", עולה כי אף אחד ממתקני הגרעין של איראן לא ייסגרו ופעילותם לא תושעה. כמו כן, ההסכם יימשך עשר שנים, ומיד עם חתימתו הצפויה בחודש יוני, כל הסנקציות יוסרו באופן מידי, כולל סנקציות על מגזר הנפט ועל בנקים איראניים. זאת, בניגוד לפרטים שמסרו מוגריני וזריף הערב. המעצמות יתחייבו שלא להטיל מחדש סנקציות נגד איראן.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

באתר הגרעין בנתנז, יותר מ-5,000 צנטריפוגות יורשו להמשיך להעשיר אורניום לרמה של 3.67%. באתר הגרעין בפורדו, יותר מ-1,000 צנטריפוגות ימשיכו לפעול, והאתר יהפוך ל"מרכז מחקר". בנוסף, איראן תורשה להמשיך בפעילות מחקר ופיתוח של צנטריפוגות מתקדמות.

עם זאת, דווח כי חלק מהצנטריפוגות ומהמכונות באתר בנתנז יועברו לידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. כמו כן, איראן הסכימה לבקרה על פעולות ההעשרה שלה. מרבית מאגר האורניום המועשר של איראן ידולל או יועבר למדינה אחרת.

מוחמד ג'וואד זריף, ג'ון קרי ופדריקה מוגריני, לוזאן, שווייץ, אפריל 2015. רויטרס
מוגריני, זריף וקרי, הערב/רויטרס

השיחות בלוזאן נמשכו למרות שתאריך היעד המקורי להסכם עקרונות פוליטי - 31 במרץ - עבר. זריף אמר מוקדם יותר היום כי במידה רבה, כל הנושאים שנידונו בשיחות הגרעין עם המעצמות נפתרו "פחות או יותר". עם זאת, הוא הבהיר כי לא כל הנושאים שצריכים להיכנס להסכם הסופי ברורים. ראש צוות המשא ומתן של איראן לשיחות הגרעין, עלי אכבר סלאחי, הוסיף כי נרשמה "התקדמות גדולה" בשיחות. "הזריחה קרובה", הצהיר סלאחי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אתמול בחשבון הטוויטר שלו: "כל הסכם שיהיה חייב להשיב לאחור את יכולות הגרעין של איראן, ולהפסיק את הטרור ואת התוקפנות שלה". נתניהו צירף תרשים המציג את "התוקפנות האיראנית במהלך שיחות הגרעין" - נוכחות איראנית בסוריה, בלבנון, בתימן, בעיראק ובמצרים.

גורם ביטחוני ישראלי מסר: "במסיבת העיתונאים בשווייץ מדברים על הסכם מסגרת. אנחנו עכשיו עסוקים בלהבין את הפרטים הקטנים מאחורי ההסכם ואת הפרשנויות שאיראן תעניק להסכם. מוקדם מדי להבין מה נסגר".

שחות הגרעין בלוזן, שווייץ, מרץ 2015. רויטרס
הנציגים בלוזאן/רויטרס

הלילה נועד זריף עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי במשך שעות ארוכות. שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הביע אמש אופטימיות זהירה לגבי הגעה להבנות בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן. "אנחנו נמצאים כמה מטרים מקו הסיום, אך ידוע כי אלו המטרים הקשים ביותר", הסביר פביוס, ששב הלילה ללוזאן. "הנושא עוד לא גמור. אנחנו רוצים הסכם חזק ואמין, אך עדיין קיימות נקודות הדורשות מאמץ, בעיקר בצד האיראני". כמו כן, שר החוץ של גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, ביטל נסיעה מתוכננת למדינות הבלטיות כדי להישאר בלוזאן.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

(עדכון ראשון: 18:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully