וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצן אלון: "יש רבנים המצדיקים פעולות נגד ישראל"

3.4.2015 / 10:20

אלוף ניצן אלון סיים בשבוע שעבר את תפקידו כמפקד פיקוד המרכז. בתום כהונתו, הוא מספר בריאיון חג על חטיפת הנערים, על המאבק בחמאס ועל ההצלחות אל מול טרור היהודי. הריאיון המלא – במוצאי שבת

מפקד פיקוד מרכז לשעבר אלוף ניצן אלון. ראובן קסטרו
אלוף ניצן אלון/ראובן קסטרו

אלוף ניצן אלון העביר בשבוע שעבר את האחריות הגדולה שהייתה על כתפיו כמפקד פיקוד המרכז לאלוף רוני נומה, ובזאת חתם את שלוש שנות כהונתו בתפקיד. השנים הללו כללו לא מעט התמודדויות קשות, ובהן מבצעים, חטיפות ואירועים בעייתיים, הן עם פלסטינים והן עם "נערי גבעות". הריאיון המלא עמו יפורסם במוצאי שבת בוואלה חדשות.

כשנכנסת לתפקידך לאחר שהיית מפקד אוגדת יהודה ושומרון, היה מי שהעריך שפעילי ימין קיצוני יתנכלו לך ויקשו עליך. עם זאת, נראה כי נהגו בך בכבוד, יותר מבתפקידך הקודם.

"לא התרגשתי מהאירועים האלה גם כמפקד יהודה ושומרון. אני חושב שמדובר היה בקבוצה מאוד קטנה וקיצונית, ואילו היחסים שלי עם הנהגת ההתיישבות ועם אנשי ציבור מרכזיים היו ענייניים וטובים. התפיסה שלפיה פעלנו - לגלות נחישות באכיפת החוק, אבל גם לדעת למצות הידברות - נשאה פרי כשהצלחנו לסיים אירועים שבעיני רבים נתפסו כמעין חומר נפץ. לדוגמה, פינוי גבעת אסף שהשלמנו לאחרונה, פינוי מגרון ומשימות אחרות שהגדירו לנו הדרג המדיני והחלטות בג"ץ. סיימנו אותם בלי חיכוך בין כוחות הביטחון לבין המתיישבים בזכות תיאום והידברות שגובו בהבנה שאנחנו נחושים לבצע את המשימות שלנו. אני אומר את זה גם לזכותם של מנהיגי המתנחלים, שהבינו את זה, וגם הם מאוד לא רצו לראות את חיילי צה"ל מתעמתים עם נוער או עם מבוגרים ביהודה ושומרון".

לקריאה נוספת:
למה המשטרה לא מצליחה להתמודד עם "תג מחיר"?
צפו: פעילי נוער הגבעות משתלחים בחיילים
האצבע שתקע אלוף פיקוד המרכז בעיני המתנחלים

סיור הרמטכ"ל, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ בחטיבה המרחבית עציון עם עם מפקד פיקוד מרכז, האלוף ניצן אלון, מאי 2013. דובר צה"ל
אלון עם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ בסיור בחטיבה המרחבית עציון/דובר צה"ל

יש גרעין קשה של 30-20 "נערי גבעות" שצה"ל, המשטרה והשב"כ לא מצליחים להושיב מאחורי סורג ובריח. האם העובדה שאתם מרחיקים את אותו גרעין מהשטח מעידה על חולשה של מערכת הביטחון?

"יש באמת כמה עשרות מאנשי 'נוער הגבעות' שמבצעים בפועל מעשים שאנחנו רואים בהם טרור: שריפה של מסגדים, הצתות של רכוש בכפרים פלסטיניים ואף ניסיונות פגיעה בנפש. זו באמת קבוצה קטנה ואנחנו פחות או יותר מכירים אותה, ואכן, יש לנו קשיים להעמיד אותם לדין פלילי. הם מאוד מתוחכמים ומכירים היטב את ההיבטים הפליליים, כמו איך להסתיר ראיות. אבל יש שינוי בשנה האחרונה – היו לא מעט מעצרים והעמדות לדין, וגם כמה אנשים שנכנסו לכמה שנים לבתי הכלא על הצתה באזור חוות גלעד, כך שמסתמן שינוי. בסך הכול, המערכת שלנו יותר אפקטיבית. ההקמה של מפלג פשיעה לאומנית במחוז ש"י במשטרה, יחד עם הידוק הקשרים בין צה"ל, המשטרה, השב"כ והפרקליטות, התחיל לשאת פרי. במקומות שאנחנו מתקשים להעמיד לדין בערוץ פלילי, נקטנו כמה צעדים מנהליים - חלק לתקופות ארוכות, וחלק עם הגבלות כאלה ואחרות, והן יעילות למדי למניעת אירועים בשטח".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
"לכל בר-דעת צריך להיות ברור שאם הוא משליך בקבוק תבערה לתוך בית, הוא עלול לשרוף את הישנים בו בעודם חיים. לכן, בעיניי, זה רף שלא ראינו הרבה בעבר"

יש פעילי ימין קיצוני בשטח של פיקוד המרכז שמוכנים למסור את נפשם?

"ראינו כמה התבטאויות ברוח הדברים הללו. אני עוד לא יודע לפרש אותם בדיוק, אבל אני חושב שהמעשים שלהם עברו איזשהו קו של מוכנות לפגוע בנפש. נתקלנו לאחרונה בשני אירועים שבהם נזרקו בקבוקי תבערה לתוך בית מאוכלס. אני חושב שלכל בר-דעת צריך להיות ברור שאם הוא משליך בקבוק תבערה לתוך בית, הוא עלול לשרוף את הישנים בו בעודם חיים. לכן, בעיניי, זה רף שלא ראינו הרבה בעבר".

אתה מזהה חזרה של שיח בין רבנים קיצוניים לבין נוער חסר מסגרת?

"מאחורי הקבוצה הקיצונית הזו עומדת איזושהי תפיסה תיאולוגית שאותה מוביל מספר ספור של רבנים קיצוניים. הם אמנם לא 'מאשרים להם תכניות', אבל יש רוח אנטי-ממלכתית בדבריהם, שכופרת בעצם הלגיטימיות של מדינת ישראל ושל ממשלת ישראל ומצדיקה פעולה אקטיבית במעין תפיסה משיחית כזו. זו תופעה מסוכנת".

היינו עדים לאחרונה לאירוע שבו מש"ק מודיעין מבת עין העביר מידע למתנחלים. האם הדברים הגיעו עד לראשי יישובים?

"האירוע הזה בעיצומה של חקירה, אז לא ניתן להרחיב בזה. הוא לא קשור לראשי ציבור, אלא אירוע נקודתי. מבחינה מעשית, מקור ההדלפה או האפשרות להדלפה, טופלו בידי גורם ביטחון מידע ובארגוני הביטחון האחרים. אני רואה בחומרה רבה את התופעה, מבלי להתייחס לאירוע הזה ספציפית. חייל פוגע באמון שניתן בו, משתמש באיזושהי נגישות למידע ומעביר אותו נגד פעולות כוחות הביטחון".

מפקד פיקוד מרכז לשעבר אלוף ניצן אלון. ראובן קסטרו
"מצליח להפריד בין ההיבט הרגשי לבין מה שצריך לעשות"/ראובן קסטרו

אתה אדם ענייני ותכליתי – אבל בסופו של דבר אב לילדים. מה עשה לך אירוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים?

"ברמה הרגשית זה בוודאי אירוע קשה. שלושה נערים, פחות או יותר בגיל של הילדים שלי, נחטפים. הבנו שהיה שם ירי, סמוך לחטיפה, אבל הנחת העבודה שלנו הייתה שאולי חלקם חיים, אולי כולם חיים. ככה חיפשנו אותם. אבל אני חושב שאני מצליח להפריד בין ההיבט הרגשי הזה לבין מה שצריך לעשות ואיך נכון לפעול. מלבד זאת, הגדרנו מטרות נוספות, ובהן לרכז את המאמץ בפגיעה בחמאס ביהודה ושומרון. אני חושב שבסך הכול חמאס יצא מאוד פגוע מהאירוע הזה".

יש משהו מאירוע החטיפה שנותר לא פתור?

"לא. הייתה לנו תמונת מצב בהירה למדי כבר שעות ספורות אחרי שהאירוע נודע לנו. ידענו בזכות המודיעין הטוב שהגיע מהשב"כ מי החוטפים, פחות או יותר. ידענו מי הגרעין המרכזי לפחות. אחר כך הגענו למעגל של סייענים והבנו לא רע את כיוון ההימלטות. כעבור זמן קצר מיקדנו את מרחב החיפושים ובסופו של דבר, 3-2 קילומטרים מהמרחב, איתרנו את הגופות תוך מאמץ מאוד נרחב של סריקות בשטח. לא היו פה הפתעות, בדיעבד".

למעט האירוע עצמו.

"כן, בוודאי. הבנו, פחות או יותר, את מבנה החוליה הזאת. את הקשרים שלה, מי הכווין אותה, ואחרי זמן קצר – הוא גם נעצר. הבנו את הקשר לאח שבכלא, את הקשר לעזה, קשרים עקיפים לסלאח ערורים (המפקד הצבאי של חמאס ביהודה ושומרון השוהה בטורקיה - א"ב) ולהנהגת חמאס".

עוד לפני האירוע שבו נחטפו שלושת הנערים, דיברת בפומבי על האפשרות לחטיפה. עכשיו, אחרי הטראומה הזאת, ניתן עדיין לראות טרמפיסטים בצירים המרכזיים גם אחרי 22:00 בלילה. אפשרות החטיפה עדיין קיימת?

"קודם כול, זה יכול לקרות. לא דיברנו על זה מדמיונות לבנו, בשנה שקדמה לחטיפה הזו סיכלנו עשרות ניסיונות ברמת בשלות כזו או אחרת. אנחנו פועלים באופן שגרתי נגד הטרור ובעיקר נגד חמאס, אבל אנחנו צריכים להיות צנועים מספיק ולהגיד שעל אף הפגיעה הקשה בו ובתשתיות המקומיות שלו, עדיין יכולות להיות התארגנויות מקומיות. אנחנו לא יודעים הכול, והמוטיבציה לחטוף קיימת. אפילו שהנהגת חמאס מבינה את הסיכון שבעניין הזה ואת המחיר הכבד שהארגון ישלם על אירוע כזה".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully