וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התביעה בצרפת: טייס המשנה ריסק בכוונה את המטוס

טייס המשנה אנדראס לוביץ בן ה-28 נשאר לבדו בתא הטייס, והיה בהכרה עד להתרסקות בהרי האלפים. התובע: "הוא ניסה להשמיד את המטוס, אך אין ראיות שמדובר בטרור". ההקלטות חשפו: הנוסעים החלו לזעוק רק ברגעים האחרונים לפני ההתנגשות בקרקע

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

התביעה בצרפת הודיעה כי טייס המטוס הגרמני שהתרסק בהרי האלפים גרם למטוס לאבד גובה בכוונה. נציג התביעה כינס בצהריים (חמישי) מסיבת עיתונאים במרסיי, ואמר כי טייס המשנה, אנדראס לוביץ בן ה-28, היה בחיים ונותר לבדו בתא הטייס עד להתרסקות. בצרפת ובגרמניה אישרו כי לוביץ - תושב העיר מונטבאור שבדרום-מערב גרמניה - לא היה חשוד בעבירות טרור. בהתרסקות נהרגו 150 הנוסעים ואנשי הצוות.

התובע, בריס רובן, אמר כי טייס המשנה "נשם כרגיל, והיה מודע למה שמתרחש". הוא הבהיר כי "אין ראיות לכך שמדובר במעשה טרור", אך מנגד אמר כי "איני יכול לקרוא לזה התאבדות". לדבריו, זו "שאלה לגיטימית" שניתן לשאול. התובע אמר כי מההקלטות שהועברו לידי החוקרים, עולה כי הנוסעים החלו לזעוק רק ברגעים האחרונים לפני ההתרסקות, מה שעשוי להצביע על כך שההתנגשות בקרקע הייתה "פתאומית ומיידית".

לדברי התובע, מפענוח נתוני הקופסה השחורה עולה כי טייס המשנה "לא אמר מילה" כאשר הקברניט, פטריק זונדרהיימר, עזב את תא הטייס ויצא לשירותים. "הייתה דממה מוחלטת בקוקפיט". התובע אמר כי טייס המשנה לחץ על כפתור שגרם למטוס להאיץ את צלילתו. "זו הייתה פעולה רצונית", הבהיר. רובין הדגיש כי טייס המשנה לא היה מוכר לתביעה כחשוד בעבירות טרור. כנשאל על מוצאו האתני של הטייס, השיב ברייס כי "מדובר בגרמני".

אנדראס לוביץ, טייס המשנה של טיסת ג'רמנווינגס. פייסבוק, אתר רשמי
טייס המשנה של המטוס, אנדראס לוביץ/אתר רשמי, פייסבוק

קרסטן ספוהר, מנכ"ל לופטהנזה, חברת האם של ג'רמנווינגס, טען היום כי "אף מערכת בעולם לא הייתה יכולה למנוע" את מעשיו של לוביץ. ספוהר אמר את הדברים במסיבת עיתונאים במטה החברה בקלן, והוסיף: "גם אם ננקוט בכל אמצעי הבטיחות שניתן לדמיין בחברה מסוימת, וגם אם תהיה הקפדה מוחלטת על כל הנהלים, לא ניתן למנוע מעשה מבודד כזה".

החקירה לבירור נסיבות התרסקות טיסת "ג'רמנווינגס" קיבלה מוקדם יותר הבוקר מפנה דרמטי, אחרי שדווח כי אחד הטייסים - שכעת מובן כי מדובר בקברניט - ננעל מחוץ לתא הטייס של מטוס האיירבאס לפני ההתרסקות. מקור צבאי צרפתי, המעורב בחקירת ההתרסקות, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הקלטות הקופסה השחורה חשפו שהקברניט חבט בחוזקה על הדלת, בניסיון להיכנס בחזרה. טייס המשנה, שנותר לבדו בפנים, לא פתח את הדלת. "אפשר לשמוע אותו מנסה לפרוץ את הדלת", אמר המקור.

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הקברניט יצא מהקוקפיט בשעה שהמטוס כבר החל לאבד גובה - מרום טיסה של 38 אלף רגל, ועד להתרסקותו להרי האלפים, פרק זמן שארך 10-8 דקות. דובר חברת לופטהנזה, אמר מוקדם יותר הבוקר כי הוא מודע לדיווח בניו יורק טיימס, והוסיף: "אין לנו מידע שיכול לאשר את הדיווח". לדבריו, "לא נצטרף להשערות על סיבות ההתרסקות". שר התחבורה של צרפת, מישל סאפין, אמר מנגד כי "נכון לעכשיו, אי אפשר לשלול שום תאוריה".

ההתרסקות בהרי האלפים - כותרות אחרונות
10 דקות של דממת אלחוט קדמו להתרסקות המטוס בצרפת
מומחי תעופה: המטוס טס בשליש מהגובה המקובל באזור זה
אחותו של הישראלי שנהרג בהתרסקות: "הוא חיכה לחגוג את ליל הסדר"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שברי מטוס ג'רמנווינגס שהתרסק בהרי האלפים – צרפת, 25 במרץ 2015. AP
אחד משברי המטוס שאותרו באזור ההתרסקות בהרי האלפים, אתמול/AP

לפני שנתיים, מטוס של חברת "מוזמביק אירליינס" התרסק בנמיביה, ו-33 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. מהחקירה התברר כי הקברניט נעל את הקצין הראשון מחוץ לתא הטייס, וריסק את המטוס בכוונה להתאבד. הקופסה השחורה תיעדה את קולות החבטה על דלת תא הטייס, בשעה שהקצין הראשון ניסה להיכנס בחזרה.

בשנים האחרונות אירעו כמה תקריות אוויריות חמורות הקשורות לדלתות הטייס במטוסים אזרחיים, גם אם חלקן לא היה קטלני. ב-2011, מטוס בואינג 737 של חברת התעופה היפנית ANA איבד גובה בפתאומיות במהלך טיסה באוקיינוס השקט. בחקירה נחשף כי הקברניט יצא לשירותים, וביקש להיכנס בחזרה לקוקפיט. טייס המשנה הושיט את ידו ללחיצה על כפתור פתיחת הדלת, אך בטעות לחץ על כפתור השולט בהגאי המטוס. במהלך הצלילה הפתאומית, שבה צנח המטוס כמעט שני קילומטרים ב-30 שניות, נפצעו שני אנשי צוות.

מאז מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001, שבה נחטפו ארבע מטוסים אזרחיים, שונו נהלים רבים הקשורים לנעילת דלתות תא הטייס ולאבטחתן, כדי למנוע מזרים להיכנס לתא השליטה של המטוס. חברות התעופה באירופה, ובהן "ג'רמווינגס", אמורות לציית לתקנות שאישר הקונגרס אחרי מתקפת הטרור, ושהחמירו את נהלי הפתיחה והנעילה של הדלתות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרטוט דלת הטייס של האיירבאס A320, מהדגם שהתרסק השבוע בצרפת/מערכת וואלה!, צילום מסך

גלן ווין, טייס ומומחה לתעופה מאוניברסיטת דרום קליפורניה, התייחס הבוקר לדיווח על נעילת הדלת במטוס הגרמני שהתרסק בהרי האלפים, ואמר כי "ברור שקרה משהו מאוד לא-בסדר". בשיחה עם ה"לוס אנג'לס טיימס", אמר ווין כי "כל טייס יגיד לך דבר זהה: לא משאירים אדם לבד בקוקפיט. אף אחד לא עושה את זה".

אנטוני בריקהאוס, מומחה לבטיחות טיסה מאוניברסיטת אמברי רידל למדעי התעופה, אמר כי "בארה"ב, אחרי 11 בספטמבר, דלת הקוקפיט הפכה למקום הכי מאובטח במטוס". לפי ההנחיות הנהוגות במטוסים אמריקנים, כאשר אחד הטייסים פותח את דלת הקוקפיט, אחד הדיילים אמור לחסום את האזור בעזרת עגלת המזון, וליצור בעזרתה מחיצה המונעת מנוסעים להתקרב לתא הפתוח. לפי ספר הטיסה של מטוס האיירבאס A320, דלת תא הטייס ננעלת בעזרת שלושה מנעולים. ניתן לפתוח אותה מבפנים, אך במקרה חירום, ניתן לפתוח אותה מבחוץ, באמצעות קוד דיגיטלי.

ב-1999, טייס "איג'יפט-אייר" ריסק בכוונה מטוס בואינג 767 באוקיינוס האטלנטי: הוא ניצל את הרגע שבו יצא הטייס השני לשירותים, והכניס את המטוס לצלילה. יותר מ-200 בני אדם נהרגו. עם זאת, מסתמן כי המטוס הגרמני לא צלל בפתאומיות, אלא איבד גובה בהדרגה, והצוות לא שידר אותות מצוקה. יתר על כן, אתמול דיווח ה"גרדיאן" כי בעשר הדקות האחרונות של הטיסה, שמרו הטייסים על דממת אלחוט, ולא תיקשרו עם מגדלי הפיקוח.

אתמול אותרה הקופסה השחורה השנייה של המטוס, המקליטה את נתוני הטיסה. עם זאת, כרטיס הזיכרון, המכיל נתונים לגבי גובה הטיסה, מהירותה ומיקומה, עדיין לא אותר, וייתכן שניזוק בהתרסקות.

חיפושים בזירת התרסקות המטוס הגרמני בהרי האלפים – צרפת, 25 במרץ 2015. GettyImages
חיילים צרפתים סורקים את אזור ההתרסקות, אתמול/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully