וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נכנס בו שד": עונש קל לצעיר שיצא להילחם בסוריה, נתפס ועונה

20.3.2015 / 14:30

בית המשפט גזר על יוסף נסראללה 11 חודשי מאסר בגין ניסיונו להצטרף לארגוני ג'יהאד, בין היתר מאחר שנתפס על ידי אנשי צבא ועבר עינויים קשים: "שילמתי מחיר קשה, לא פגעתי בביטחון המדינה". אביו: "הוא קיבל מכות, לא נתנו לו לאכול"

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

(עורך הדין של נסראללה, משה אלוני, בדיון במשפטו בינואר האחרון)

"זו היתה טעות, זה קשה. אני מרגיש כבול. שילמתי מחירים מאוד מאוד קשים. 26 שעות תפוס באוויר, בלי מים ובלי אוכל. ואומרים שמסרתי מידע של ביטחון. אבל חזרתי חי. עברתי על החוק, אבל לא עשיתי דבר שפוגע בביטחון". כך תיאר השבוע יוסף נסראללה, צעיר בן 21 מקלנסווה, את סיפור יציאתו לסוריה על מנת להילחם לצד מתנגדי הנשיא בשאר אסד. נסראללה, שתכנן להצטרף ללוחמי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) או ג'בהת א-נוסרה אך נתפס ועונה על ידי הצבא הסורי, יישא במסגרת הסדר טיעון עונש קל של 11 חודשי מאסר בשל קורותיו הקשים בשבי.

נסראללה, שגולל את סיפורו בבית משפט השלום בפתח תקווה, הואשם בעבירות של מסירת ידיעה ברשלנות ויציאה שלא כדין למדינת אויב. לפי כתב האישום, הצעיר עזב את ביתו בחודש אפריל 2014 על מנת לרכוש בגדים עם חבריו בטבריה. אולם במקום לשוב לביתו, נסראללה הסתנן לסוריה דרך ירדן, במטרה להילחם בממסד, להיהרג על קידוש אמונתו הדתית ולהתאחד עם חברו המנוח שנהרג בתאונת דרכים.

לקריאה נוספת:
מערכת הביטחון: 35 ישראלים הצטרפו לדאעש בחודשים האחרונים
מורה מדרום הארץ הצטרף לדאעש ומת בקרבות בסוריה
"לא תשטו בנו": דאעש פרסם ריאיון עם "מרגל מהמוסד שנלכד"

נסראווה נאסר, בן 21 מקלנסווה ששב לישראל מירדן, וניסה להצטרף לארגון איסלמי קיצוני בסוריה, ביהמ"ש השלום פתח תקווה. דרור עינב
"הוא חזר 25 קילו פחות, הגוף שלו מלא סימני אלימות". יוסף נסראללה בדיון במשפטו, לפני חודשיים/דרור עינב

נסראללה נשבה על ידי הכוחות הסוריים והוחזק בתנאים פיזיים קשים במשך שמונה חודשים. לפי כתב האישום, במהלך תקופה זו הוא נחקר באלימות ועונה בידי כמה גורמי ממסד סוריים, להם מסר בכפייה מידע ביטחוני, לרבות מיקומם של בסיסי צה"ל, פרטים על שירות בצה"ל, אופן הכניסה מישראל לשטחי הרשות הפלסטינית ועוד.

יעקב, אביו של נסראללה, ניסה בחודשים אלו לאתר את בנו ופנה בנושא למשטרה, לעורכי דין ואף לצלב האדום. לבסוף גילה שעזב את הארץ. כשחשש שפניו של בנו מועדות לארצות ערב, פנה יעקב גם ליו"ר הרשות אבו מאזן, וזה פנה לשגרירות הפלסטינית בירדן. הנציגות הדיפלומטית העבירה את הפנייה לשגרירות הפלסטינית בטבריה, שהצליחה לשכנע את הסורים לשחרר את נסראללה משביו. "מבית הסוהר הזה יוצאים רק עם כדור בראש", אמר עורך דינו של נסראללה, משה אלוני, במהלך הדיון השבוע בבית המשפט.

"הוא נכנס למצב פסיכוטי"

"כל יום מכות. בזמן הזה הוא ראה שמש פעמיים או שלוש פעמים, ושאלו אותו אם יש לו ידידים יהודים"

אביו יעקב פירט בשיחה עם וואלה חדשות את מסכת העינויים שעברה על בנו. "הראש שלו לא תפקד כשהוא יצא לשם. הוא חזר 25 קילו פחות במשקל, חולה מאוד. שישה חודשים הוא לא קיבל אוכל ומים, כלום. חבילת לחם ל-120 אנשים ליום במשך חצי שנה, ושיריבו על זה. כל יומיים מישהו מת מרעב באותו חדר שבו הוא היה עצור, והיו מוציאים אותו", סיפר. "כל הגוף שלו מלא סימנים שהיו מרביצים לו והוא מצטער, אמר 'טעיתי'. הוא לא הלך לשם כדי להילחם, הוא הלך כדי למות. בית המשפט הבין את זה ושינה את הקטע שהוא לא פגע בביטחון המדינה".

"כיוון שמדובר לצערנו בתופעה נפוצה למדי בתקופה האחרונה מחד, וחמורה מאוד מאידך, עמדתנו לעונש בתיקים אלה היא למאסרים ממושכים ביותר", הסביר התובע, עורך הדין רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז. עם זאת, הוא ציין כי המשבר האישי שהביא את נסראללה לצאת לסוריה, בנוסף לעובדה שלא הצליח לחבור אל אותם גורמי ג'יהאד ועבר עינויים קשים, הביאו את הפרקליטות להסכמה להקלה בעונש.

אלוני הסביר כי מצבו של לקוחו הידרדר לאחר מות חברו בתאונת דרכים. "הוא נכנס למצב פסיכוטי; הוא התחיל לישון ליד הקבר של חברו במשך חודשיים והרגיש ששד נכנס בו", אמר. "הוא הלך לאיזה שייח שיעשה לו כמו הוצאת דיבוק, עד שהגיע למסקנה שהוא רוצה למות ולהתאחד עם חברו. מישהו הכניס לו לראש ג'יהאד, כי ככה הוא יגיע לגן עדן ויתאחד עם חברו. כשהוא נכנס לירדן התחילו הכוחות הירדניים לירות עליו, אך למזלו הוא לא נהרג. למחרת הוא ישן בשטח הסורי, ולמחרת היום נתפס ונכלא לשמונה חודשים".

אלוני תיאר בבית המשפט רק חלק מהעינויים שעבר נסראללה בשביו. בין היתר, השכיבו אותו ליד גוויות, השכיבו אותו לישון בעודו תלוי עם ידיו באוויר ונאסר עליו לזוז מהבלטה עליה עמד. "כל יום מכות. בזמן הזה הוא ראה שמש פעמיים או שלוש פעמים, ושאלו אותו אם יש לו ידידים יהודים. מי שהציל אותו זה הפלסטינים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully