וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הביטחון: 35 ישראלים הצטרפו לדאעש בחודשים האחרונים

16 נעצרו עם שובם לארץ, והרשויות נערכות לשובם האפשרי של היתר. לאחר פרסום ריאיון עם מרגל ישראלי לכאורה שהסתנן לשורות האיסלאמיסטים, הכחיש אביו בשיחה עם וואלה חדשות את הטענות: "הוא ניסה לברוח אז עשו ממנו מרגל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הראיון עם מוסלם במגזין דאעש/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר פרסום הראיון עמו לכאורה במגזין דאעש, דוחים הערב (חמישי) בני משפחתו של מוחמד מוסלם את טענת ארגון "המדינה האיסלאמית" כי בנם ריגל עבור ישראל. "בגלל שהוא ניסה לברוח, עשו ממנו מרגל", טוען אביו של מוחמד, סעיד, בשיחה עם וואלה חדשות.

אולם מוחמד אינו לבד. גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי בחודשים האחרונים הצטרפו למעלה מ-35 ערבים ישראלים לשורות ארגון הטרור הרצחני הנלחם נגד משטר אסד וחיזבאללה בסוריה. 16 מהם כבר נעצרו עם שובם ארצה. תחילה, נחשפים הצעירים לתכני תעמולה והסתה ברשת האינטרנט. הגולשים שנענים לאתגר יוצרים קשר באמצעות צ'טים ומיילים מוצפנים שכל מטרתם לשלהב אותם ולהכשיר אותם למשימת הגיוס. בין היתר, מתדרכים אותם לא לספר על יציאתם מהארץ לאף אחד.

עוד בוואלה! חדשות:
"לא תשטו בנו": דאעש פרסם ריאיון עם "מרגל מהמוסד שנלכד"
איום דאעש: הרשות הפלסטינית עצרה כ-15 חשודים בגדה
חטוף דאעש שוב "מדווח" מהשטח: "חאלב ממשיכה לשגשג"

משפחתו של מוחמד סעיד מוסלם, לכאורה מרגל ישראל בדאעש, מזרח ירושלים, פברואר 2015. רויטרס
לדברי האב, "זה הכול שקר"/רויטרס

אחרי שיצאו מישראל, הם נוחתים בטורקיה ונוסעים לגבולות עם סוריה. שם, הם נפגשים עם אנשי קשר מקומיים ומדריכי נסיעות שמובילים אותם לנקודות איסוף. לאחר תחקור מעמיק, הם עוברים תהליך הכשרה ללחימה. חלקם יוצר קשר עם בני המשפחה באמצעות מכשירים לווייניים וחלקם נחשף בכלי התקשורת בסרטונים שמועלים לרשת האינטרנט. מרביתם מתגעגע מהר מאוד הביתה לאחר ההבנה שיהיה להם מאוד קשה לצאת בחיים משורות הארגון. בשלב זה, מתחיל החלק המורכב. חלק מהצעירים מנסה לברוח משורות הארגון. אלו שהצליחו לחזור לישראל, נעצרים כבר עם שובם ארצה בנמל התעופה בן גוריון ועוברים לידי השב"כ לחקירה מעמיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
משפחתו של מוחמד סעיד מוסלם, לכאורה מרגל ישראל בדאעש, מזרח ירושלים, פברואר 2015. רויטרס
אמו ואחיו של מוסלם, הערב/רויטרס

הראיון עם מוסלם, תושב מזרח ירושלים בן 19, פורסם היום במגזין התעמולה הרשמי של הארגון הסוני הקיצוני "דאבק". לאורך כל הראיון, מוסלם מוצג כ"מורתאד", מוסלמי שחזר בו מאמונתו וכפר בדת. הוא סיפר על דרכו לכאורה לשורות המודיעין הישראלי ואמר: "על כל המבקשים לרגל נגד 'המדינה האיסלאמית' לדעת: אל תחשבו שאתם חכמים ושתצליחו לשטות בהם. לא תצליחו כלל".

האב סעיד בטוח שבנו אינו סוכן של המוסד או השב"כ. "זה הכול שקר", הוא אומר, אך אינו כופר בעובדה שבנו הצטרף לארגון. "הם לקחו אותו, הם גייסו אותו, הם דאגו שיגיע לסוריה וטורקיה. הם אמרו לו שמובטח לו גן עדן וסיפרו לו סיפורים. הוא היה אצלם במחנה שלהם עם נשק ושלח משם תמונות, אז פתאום הוא סוכן מוסד?", תהה.

לדבריו, סיפור הריגול "הולבש" על בנו לאחר שביקש לחזור ארצה. "בסך הכול הוא היה שם שלושה חודשים ומשהו", ציין. "לפני חודש הוא סיפר לי שהוא רוצה לחזור. פתאום יום אחד התקשר אלי מישהו ואמר שהוא ניסה לברוח מדאעש ושהוא נעצר ונמצא בבית סוהר בכפר טלביה. לא ידעתי מי הוא, אם הוא חוקר בדאעש או לא".

"אין לי מושג אם נראה אותו שוב"

סעיד סיפר כי הפעם האחרונה שראה את בנו הייתה כשאמר לו שהוא הולך לתחנת כיבוי האש במזרח ירושלים שבה התנדב. "הוא אמר שהוא הולך לקורס כבאים ולכן ייעדר כמה ימים", שחזר. "הוא ביקש כסף ונתתי לו. אחרי חמישה ימים הלכנו לכיבוי והבנו שלא היה בכלל קורס. חשבנו שנסע לחתונה של דוד שלו בירדן. נסענו לשם והבנו שהוא גם לא שם. כשעבר זמן ולא הצלחנו ליצור אתו קשר, הלכנו למשטרה ושם סיפרו לנו שהוא טס לטורקיה. בסוף קיבלנו ממנו טלפון שאמר שהוא החליט לוותר על חייו ולמות כשהיד".

בשיחותיו עם בנו, ניסה סעיד לשכנע אותו לחזור הביתה. "אמרתי לו 'תחזור לעבוד, תחזור לבית. הרבה הלכו לשם ובסוף חזרו'", סיפר. "הוא ביקש 200 דולר ושלחנו לו. חינכנו אותו לסובלנות ולחיים. הוא היה ילד נפלא. כולם אהבו אותו. אין לו קשר עם המשטרה, השב"כ או המוסד. בסך הכול יש כאן ילד בגיל 19 שגמר לימודים בבית ספר, עבד בכמה מקומות כדי להתפרנס והתבלבל. הוא ניסה להתחרט, אבל זה היה מאוחר מידי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בסוף קיבלנו ממנו טלפון שאמר שהוא החליט לוותר על חייו ולמות כשהיד"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשנשאל הוא חושב שעוד יראה את בנו, השיב: "מאז שאמר לי איפה הוא נמצא אמרתי לאשתי שצריך להיערך לאפשרות הגרועה ביותר. אולי יישאר שם ואולי נשמע שהוא נהרג. אין לי מושג מה יעשו אתו עכשיו ואם נראה אותו שוב. אני רק יודע שאין לו קשר, לא עם המוסד ולא עם השב"כ ולא עם אף אחד".

ההצטרפות לדאעש בישראל מזערית - אך הרשויות שומרות על עירנות

בשב"כ נערכו לטיפול בתופעה כבר לפני יותר משנתיים בשיתוף משטרת ישראל, כך שהם מצליחים לאתר את הצעירים במהרה. לא בכדי הפך השב"כ למוקד ידע בנושא עבור קהילות מודיעין במערב בדגש על אירופה שסובלת מתופעת "הפצצות המתקתקות" - אלו שקשה לפענח את מסלול טיסתם ולהפלילם אך בפועל כשהם חוזרים הם מאגדים סביבם פעילים נוספים ומקימים תא טרור רדום שלעיתים מקבל הכוונה וסיוע ולעיתים פועל על דעת עצמו.

עו"ד עדנאן עלא א-דין, בן 40 מנצרת המעורב בהקמת שלוחה של דאעש, ביהמ"ש בחיפה. פברואר 2015. ערן גילווארג
חברי החוליה שתכננה להקים את תא "דאעש פלסטין" בבית המשפט/ערן גילווארג

פוטנציאל הסיכון גובר כשפעילים שנחשפו ברשת האינטרנט לתכנים איסלאמיים קיצוניים מקימים תאים ומקבלים הנחיות ברורות כיצד לפעול ולהמתין לשעת פקודה. השב"כ ומשטרת ישראל ערים לכל גילוי של דאעש בישראל שיכול לבוא לידי ביטוי בפעילות באינטרנט או בהנפות דגל וכתובות גרפיטי בכפרים. לא פעם הוחרם ציוד של דאעש ונפתחו חקירות בעניין.

נכון לעכשיו, התופעה של הצטרפות לדאעש בקרב ערביי ישראל היא נמוכה עד כדי מזערית ביחס למספרם באוכלוסייה, אך החוליה שנחשפה לאחרונה בסכנין ושתכננה להקים תא טרור בשם "דאעש פלסטין" מחדדת את הדרישה לפעולות מסוג אחר ושיתוף פעולה רחב יותר בין הגופים במערכת הביטחון.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com
לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully