וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודשיים אחרי גל הטרור, פריז מנסה להרים ראש

המרכול הכשר שבו נרצחו ארבעה יהודים ייפתח מחדש מחר, על רקע חקירת משטרת צרפת, שבמהלכה ממשיכים להיעצר חשודים במעורבות במתקפה שגבתה את חייהם של 17 בני אדם. בכיר בקהילה היהודית בפריז: "אנחנו רוצים להראות שלא משנה מה קורה – החיים מנצחים"

צילום: הדיילי מייל, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

(צפו: תיעוד רגעי האימה במרכול בתמונות ממצלמות האבטחה)

כחודשיים לאחר מתקפת הטרור בפריז, שבמהלכה, בין היתר, נרצחו ארבעה יהודים במרכול "היפר כשר" במרכז העיר, המרכול ייפתח מחר (ראשון) מחדש לראשונה, כך מסר מנכ"ל המועצה המייצגת של המוסדות היהודים בצרפת, רוברט אז'נס. המרכול היה סגור מאז 9 בינואר, לאחר שהמחבל אמדי קוליבאלי התבצר במקום, ירה למוות בארבעה בני אדם והחזיק בשאר כבני ערובה. קוליבאלי עצמו, שהצהיר זמן קצר לפני שיצא למסע הטבח כי הוא נאמן לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), חוסל לאחר שכוחות הביטחון הצליחו להשתלט על המקום.

בעוד חקירת האירועים בעיצומה, לאחר שנעצרו עד כה שישה חשודים בסיוע לקוליבאלי בביצוע הפיגוע, פתיחת המרכול מחדש מהווה עבור הקהילה היהודית בפריז הרמת ראש. "זה מראה שהחיים נמשכים עבור הקהילה", סיפר אז'נס לעיתון ה"ניו יורק טיימס". המרכול הפך מאז הפיגוע לאתר הנצחה מאולתר, כשזרים לזכר הנרצחים מונחים לצד דלת הכניסה הסגורה, ותיירים מגיעים למקום על מנת לחזות בחנות שטלטלה את ביטחון הקהילה היהודית בצרפת. "על אף שאנחנו מושפעים מהאבל הכבד במותם של הארבעה, החיים חייבים להימשך. אנחנו רוצים להראות שלא משנה מה קורה – החיים מנצחים", סיפר אז'נס.

מתקפת הטרור בפריז - סיקור מיוחד
נשיא צרפת: "האנטישמיות היא כמו צרעת, שתמיד חוזרת"
האם האישה המבוקשת ביותר בצרפת מופיעה בסרטון חדש של דאעש?
המחבל מהמרכול הכשר תיעד את מסע הרצח בווידאו

שוטר מניח פרחים בזירת הפיגוע במרכול "היפר כשר" בפריז, ינואר 2014. GettyImages
שוטר מניח זר בזירת הפיגוע/GettyImages

אמנם הקהילה היהודית מראה שהחיים ממשיכים, אך המשטרה בפריז עדין שקועה בחקירת האירועים שתפסו את צרפת לא מוכנה. רק אתמול נעצרו שני חשודים נוספים בסיוע לקוליבאלי, לאחר שדגימות די-אנ-איי שלהם נמצאו על כלי הנשק שנשא עמו המחבל. כבר בהתחלה, הנחת היסוד של המשטרה הייתה כי קוליבאלי לא פעל לבד, מאחר שבמרכול נמצאו כלי נשק רבים כמו קלצ'ינקוב, 15 מטעני נפץ, אקדח ועוד.

אלמנתו של קוליבאלי, חיאת בומדיין, תוארה על ידי המשטרה בתור משתפת הפעולה העיקרית עמו – אולם ימים ספורים בטרם הפיגוע היא נמלטה לסוריה דרך טורקיה. עם זאת, לדברי התובע הכללי של פריז, פרנסואה מולין, המשטרה בפריז אינה פועלת לבד ומנסה לעלות על עקבותיהם של מעורבים נוספים בפיגוע בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות בעולם.

המחבל אמדי קוליבאלי וחברתו לחיים לשעבר חייאת בומדיין. לה מונד, צילום מסך
קוליבאלי ובומדיין/צילום מסך, לה מונד

בגזרת צרפת, נעצרו בתחילה חשודים רבים אולם בסופו של דבר נותרו שישה בני אדם במעצר, כששניים מהם חשודים כי קיימו קשר תדיר עם קוליבאלי בחודשים שלפני הפיגוע. אותם שניים, חשודים כי לקחו חלק פעיל בתא טרור אשר היה מעורב בפיגועים. ארבעת הנוספים, סייעו לו לכאורה "באופן לוגיסטי", כשהעבירו לו כלי נשק.

לפי התביעה, אחד מן השניים, שמזדהה על ידי הכינוי "עמאר R", פגש את קוליבאלי בעבר בכלא, ולשניים תכתובת של יותר מ-600 מסרונים ביניהם מחודש ספטמבר 2014, ועד לחודש הפיגוע – ינואר 2015. כמו כן, הוא ראה את הרוצח ב-5 וב-6 בינואר, יום אחד בלבד לפני שהאחים שריף וסעיד קואשי רצחו 12 בני אדם במערכת העיתון הסאטירי "שרלי הבדו".

החשוד השני, שמזדהה על ידי הכינוי "סעיד M", היה בקשר תדיר עם "עמאר M" בשנה שקדמה לפיגועים, ולפי חקירת המשטרה הם יצרו קשר יותר מ-1,200 פעמים בתקופה הזאת. כמו כן, הדי-אנ-איי שלו נמצא על כלי הנשק שהניח קוליבאלי בתוך המרכול. ככל הנראה לא היה זה צירוף מקרים שהביא את השניים להשמיד את כרטיסי הסים של הטלפונים ביום הפיגוע ב"היפר כשר".

הגברת אבטחה בפריז. AP
חיילים החלו לתגבר את האבטחה ברחובות פריז/AP

בעוד העצורים מתוחקרים, המשטרה מנהלת מצוד בינלאומי אחר גבר שליווה את חיאת בומדין כשאחרונה חצתה את ביקורת הדרכונים בנמל התעופה הבינלאומי באיסטנבול כשנמלטה לסוריה. הגבר, בן 23 ששמו מהדי סברי בלהוסין, הורשע בעבר בעבירות טרור בצרפת יחד עם אחיו הגדול, מוחמד. על פי חדשות המשטרה, קוליבאלי הסיע את השניים ועוד שלושה בני אדם נוספים כמה ימים לפני גל הפיגועים בפריז למדריד כדי ששם יחלו במסעם לסוריה. חוקרי משטרת ספרד שמנסים להתחקות אחר עקבותיהם, מניחים כי משום שלא התארחו באף בית מלון בעת שהותם במדינה, הם קיבלו מחסה ותמיכה מתא טרור.

כמו כן, מוקדם יותר השבוע נמצאה עדת ראיה חדשה ששפכה מעט אור על מעשיהם של האחים קואשי וקוליבאלי בטרם ביצעו את המתקפה שתוכננה בקפידה על ידי השלושה. לדבריה של פקידת קבלה בבית חולים, היא ראתה את השלושה יחד עם חיאת בומדיין בהרי האלפים, כשבועיים לפני המתקפות.

בינתיים, בין אלפי החיילים שמסיירים בימים אלה בסביבתם של בתי ספר יהודיים, בתי כנסת ואתרי דת נוספים, מנסים היהודים ותושבי פריז להניח לטראומה. לאחר שהסערה שככה מעט, המרכול נצבע מחדש בלבן ואנשי צוות חדשים נלקחו לעבוד בו, הוא ייפתח מחר ב"קול תרועה קטן", סיפר אז'נס. זאת, על אף שבעל המקום דווקא היה מעדיף שהמרכול שלו, שתמונותיהם של ארבעת הנרצחים עוד מונחות בפתחו לצד הזרים, ייפתח "כמו בכל יום רגיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully