וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמרנים באיראן קיימו תרגיל צבאי; רוחאני יצא לבקש תמיכה להסכם הגרעין

משמרות המהפכה פתחו בתמרון נרחב במפרץ הפרסי, במסגרתו הוטבע דגם של נושאת מטוסים אמריקנית. במקביל, יצא הנשיא לעיר הקדושה קום, ככל הנראה כדי לגייס את אנשי הדת לתמיכה בהסכם המתגבש עם המערב

עריכה: שניר דבוש

ברקע הדיווחים על התקדמות בשיחות הגרעין בין טהראן לארצות הברית, פתחה היום איראן בתמרון צבאי גדול במפרץ הפרסי. לפי הודעת משמרות המהפכה, התרגיל מכונה "הנביא הגדול 9", והוא יימשך שלושה ימים.

בתרגיל משתתפים כוחות מצי משמרות המהפכה ומחיל האוויר שלו. בטלוויזיה האיראנית הוצגו הבוקר עשרות סירות וכלי שיט נוספים, שסייעו להטביע ספינה שדימתה את נושאת המטוסים האמריקנית "נימיץ". מפקד חיל הים של משמרות המהפכה, האדמירל עלי פדאווי, אמר בטקס כי "התמרון מוכיח את עוצמתה של איראן בפני המעצמות הזרות".

דובר הצי החמישי של ארצות הברית, המוצב בבחריין, אמר כי התמרון האיראני כבר נפתח למעשה לפני כמה ימים, וכי עד כה לא הורגשה הפרעה לתעבורה הימית במפרץ הפרסי. הדובר, קווין סטיבנס, ציין כי ארה"ב עוקבת אחר התרגיל האיראני, אך הדגיש כי הצי אינו מוטרד מהתרחישים המתורגלים במסגרתו. בהתייחסו להטבעה הסמלית של דגם הנושאת מטוסים, הוסיף סטיבנס כי ארה"ב "בטוחה למדי ביכולת שלה להגן על עצמה". לדבריו, מסתמן שהאיראנים ניסו להשמיד סוג של סט סרטים הוליוודי".

התרגיל נערך סמוך למצרי הורמוז, שעלו לכותרות בשנים 2011-2012 כאשר איראן איימה לסגור את המעבר האסטרטגי, וארה"ב הגיבה במסר תקיף ולפיו צעד כזה יתפרש כ"קו אדום". במשך שנה שלמה החליפו איראן וארה"ב איומים ומסרים תקיפים הנוגעים למצרי הורמוז, אך ב-2013 כבר נפתח ערוץ השיחות החשאי בין ארה"ב לאיראן. ערוץ זה הוביל להסכם הביניים שנחתם בין איראן לשש המעצמות ב-2013.

לקריאה נוספת
היועצת לביטחון לאומי של אובמה: "נאום נתניהו - מהלך הרסני"
קרי עוקץ את נתניהו: מי שמתנגד לעסקה עם איראן - לא מכיר אותה
הסכם הגרעין המתגבש: מה דורשת ישראל ומה תקבל איראן? שאלות ותשובות

בכירים איראניים ובהם עלי לאריג'אני צופים בתרגיל של צבא איראן – המפרץ הפרסי, 25 בפברואר 2015. הטלוויזיה האיראנית, צילום מסך
יו"ר הפרלמנט עלי לאריג'אני מביט במשקפת בתמרון הצבאי, הבוקר/צילום מסך, הטלוויזיה האיראנית

בטקס הפתיחה של התמרון שנערך הבוקר נכחו מפקדי משמרות המהפכה, וביציע ישבו גורמים שמרניים בכירים, המובילים באיראן את ההתנגדות להסכם הגרעין עם המערב. אחד מהם היה יו"ר הפרלמנט (המג'לס) בטהראן, עלי לאריג'אני, הנחשב לאחד מהגורמים החזקים ביותר בטהראן. "בשל ההתפתחויות האחרונות באזור, הגדלנו מאוד את תקציב הביטחון שלנו", אמר לאריג'אני לכתבים בטקס. דבריו מכוונים, אולי, דווקא למאבק בדאעש. בתחילת השבוע הודיע צבא איראן הסדיר על הורדת הכוננות הרשמית בגבול עם עיראק, אחרי תקופה ארוכה שבה איים לפלוש למדינה השכנה. בפועל, משמרות המהפכה ממשיכות לפעול בשטח עיראק.

באותה שעה שבה נערך התרגיל הצבאי, נשיא איראן, חסן רוחאני, יצא לביקור מתוקשר בעיר הקדושה קום, מדרום-מערב לטהראן. על פי פרשנים איראניים, הביקור נועד לגייס תמיכה להסכם הגרעין המתגבש עם המערב. קום, שסמוך לה נמצא גם מתקן גרעיני, היא מוקד כוח חשוב של אנשי הדת השמרנים. מאז שמונה רוחאני לתפקיד ב-2013, נעשו מאמצים גדולים לארגן לו ביקור חגיגי בעיר. רוחאני אמנם ביקר בקום בעבר, אך היה זה מיד אחרי היבחרו, כשעוד לא החזיק בסמכויות נרחבות. הבוקר הוא התקבל שם בתשואות, והקהל שהאזין לנאומו נופף בסרטים סגולים - אותם סרטים שאפיינו את קמפיין הבחירות שלו. בנאומו חזר רוחאני על עמדת טהראן, ולפיה "כל הסכם סופי חייב לכלול את הסרת כל הסנקציות הלא-הוגנות מעל איראן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא איראן רוחאני בביקור בעיר קום – איראן, 25 בפברואר 2015. לשכת נשיא איראן, אתר רשמי
הנשיא חסן רוחאני מגיע לעיר קום, הבוקר/אתר רשמי, לשכת נשיא איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully