וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסכם: "איראן תוכל להפעיל 6,500 צנטריפוגות"

24.2.2015 / 0:10

גורמים המעורים במו"מ דיווחו כי חלה התקדמות בכמה סוגיות מרכזיות בין שש המעצמות לטהראן. בין היתר, מסתמן שאיראן תוכל להגדיל את מספר הסרכזות כעבור מספר שנים מוסכם וכי הסנקציות יוסרו בהדרגה. הבית הלבן: הסיכוי להסכם - 50%

צילום: רויטרס עריכה: שניר דבוש

גורמים המעורים בשיחות בין שש המעצמות לאיראן מסרו אתמול (שני) כי נרשמה התקדמות לגבי סוגיות משמעותיות בין הצדדים סביב תכנית הגרעין של טהראן. לדברי הגורמים, איראן תוכל להחזיק בתחילה ב-6,500 צנטריפוגות ובהמשך אף במספר הסרכזות שהיא מפעילה כיום - כ-10 אלפים.

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי נפגש הלילה עם עמיתו האיראני מוחמד ג'וואד זריף במשך שעתיים, בדלתיים סגורות, ובהמשך הצטרפו לשיחות סגני שר החוץ של צרפת, רוסיה, בריטניה, גרמניה, סין ונציגת האיחוד האירופי. באופן נדיר, שני השרים הגיעו לשווייץ בליווי נציגים בכירים משתי ממשלותיהם: קרי הגיע עם שר האנרגיה ארנסט מוניץ, וזריף הגיע בלוויית ראש סוכנות האטום של איראן, עלי אכבר סאלחי. הערב הביע הבית הלבן זהירות גדולה יותר לגבי הסכם אפשרי. הדובר ג'וש ארנסט המשיך להגיד כי הסיכוי להגיע להבנות נותר 50%.

שיחות הגרעין - עוד כותרות
דיווח: וושינגטון חדלה לעדכן את ישראל על המגעים עם איראן
להתכונן להסכם רע עם איראן, וגם נאום בקונגרס לא ישנה זאת / דעה
האם איראן וארה"ב יגיעו הפעם להסכם גרעין, ומה עומד על הפרק? פרשנות

שיחות הגרעין בין נציגי איראן וארה"ב – ז'נבה, 22 בפברואר 2015. מחלקת המדינה, אתר רשמי
ג'ון קרי, שר האנרגיה ארנסט מוניץ והאחראית על המשא ומתן וונדי שרמן, אתמול בלילה/אתר רשמי, מחלקת המדינה

בשלב זה מסתמן כי איראן תוכל להפעיל יותר צנטריפוגות ממה שנאמר בשלבים מוקדם יותר של המשא ומתן, אך פחות מ-10 אלף הסרכזות שהיא מפעילה כיום. חלק מהגורמים ציינו כי ייתן שיתאפשר לטהראן להריץ כ-6,500 צנטריפוגות. עם זאת, הגורמים תיארו את השיחות כ"מטרה נעה" – כלומר, כל שינוי בתחום מסוים במסגרת השיחות יצריך ויתורים בחלקים אחרים של המשא ומתן.

הרעיון בהסכם יהיה להקל על איראן בתמורה ל"התנהגות טובה" בשנים האחרונות של כל הסכם שייחתם. זאת, באמצעות הפחתה הדרגתית בהגבלות שיושתו על התכנית להעשרת אורניום טהראן, במקביל להסרה הדרגתית של הסנקציות שהוטלו עליה. בתחילה וושינגטון דרשה שהגבלות שיימשכו 20 שנים, אולם טהראן התעקשה שהן יתארכו פחות מעשור.

אם הצדדים יסכימו על 15 שנים, לדוגמה, ההגבלות ההדוקות יימשכו עשר שנים כשהן יוסרו בהדרגה בחמש השנים הבאות. ההקלה תאפשר לאיראן להגדיל בחזרה את מספר הצנטריפוגות ל-10 אלף ולהגביר את רמת ההעשרה, בזמן שהיא שומרת על רמות נמוכות ממה שנדרש לפיתוח נשק להשמדה המונית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש הממשלה נתניהו בישיבת ממשלה, פברואר 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
יתנגד להסכם המסתמן. ראש הממשלה נתניהו, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

בכל מקרה, כל הסכם שייחתם בין הצדדים יזדקק לאישור מסוים של הקונגרס האמריקני כדי להיות מיושם באופן מלא. מדובר במשימה קשה עבור ממשלו של ברק אובמה, בהתחשב בהתנגדותם של רבים מהמחוקקים הרפובליקנים וחלק מהמחוקקים הדמוקרטים כלפי כל הסכם שהוא. כמו כן, בשבוע הבא צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בפני הקונגרס ולהביע את התנגדותו הנחרצת להסכם המסתמן.

יצוין כי על פי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), החשד למרכיב צבאי בתכנית הגרעין של איראן אינו צפוי למנוע את חתימת ההסכם שארצות הברית מגבשת עמה בימים אלה. הערכת המודיעין של הבית הלבן שנקבעה בימי הנשיא ג'ורג' וו.בוש, מעלה כי איראן חדלה ממאמציה לפתח נשק גרעיני כבר ב-2003. ממשל אובמה אשרר את הערכת המודיעין הזו ב-2012, לקראת פתיחת השיחות הישירות עם טהראן.

(עדכון ראשון: 17:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully