וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות הגרעין בישורת האחרונה: איראן דורשת מהמערב "להתפכח מהסנקציות"

שרי החוץ קרי וזריף נפגשו אמש בז'נבה, לראשונה בנוכחות שרים בכירים משתי ממשלותיהם. זריף: "נותר פער פסיכולוגי עמוק". קרי, טרם המפגש: "נותרה עוד דרך ארוכה". הפגישות הטכניות והפוליטיות יימשכו היום

שיחות הגרעין בין נציגי איראן וארה"ב – ז'נבה, 22 בפברואר 2015. מחלקת המדינה, אתר רשמי
מוניץ, קרי, זריף וסאלחי, אמש בז'נווה/אתר רשמי, מחלקת המדינה

שיחות הגרעין בין איראן לארצות הברית יימשכו הבוקר (שני) בז'נבה, במאמץ לגבש הסכם מסגרת פוליטי עד סוף חודש מרץ, שיניח את היסודות לגיבוש הסכם קבע עד 1 ביולי השנה. אמש נפגשו בז'נבה שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ועמיתו האיראני מוחמד ג'וואד זריף. השניים נועדו במשך שעתיים בדלתיים סגורות. מאוחר יותר הצטרפו לשיחות סגני שר החוץ של צרפת, רוסיה, בריטניה, גרמניה, סין ונציגת האיחוד האירופי.

באופן נדיר, שני השרים הגיעו לשווייץ בליווי נציגים בכירים משתי ממשלותיהם: קרי הגיע עם שר האנרגיה ארנסט מוניץ, וזריף הגיע בלוויית ראש סוכנות האטום של איראן, עלי אכבר סאלחי. בשיחה עם כתבים איראניים, אמר זריף כי הפגישה הניבה דיון פורה, גם אם "לא הביאה להסכם". לדבריו, נותרו מחלוקות מסוימות בין הצדדים. "לטעמי, הפער העיקרי הוא פסיכולוגי. יש כמה מדינות מערביות, כמו ארה"ב, שדבקות בעיצומים כנכס וכמנוף לחץ על איראן. הקיבעון הזה מערים קשיים גדולים מאוד על הסיכוי שנגיע להסכם".

עם זאת, זריף ציין לטובה את הגעתם של מוניץ וסאלחי לפגישה בז'נבה, ואמר כי הדבר משקף צורך ל"נוכחות של אנשים בכירים יותר, עם שליטה רחבה בכל התחומים". למפגש הצטרף גם חוסיין פרידון, אחיו של נשיא איראן חסן רוחאני. שר החוץ זריף אמר כי הגעתו של פרידון "משקפת את התיאום הרב עם הנשיא".

שיחות הגרעין - עוד כותרות
דיווח: וושינגטון חדלה לעדכן את ישראל על המגעים עם איראן
להתכונן להסכם רע עם איראן, וגם נאום בקונגרס לא ישנה זאת / דעה
האם איראן וארה"ב יגיעו הפעם להסכם גרעין, ומה עומד על הפרק? פרשנות

ראש הממשלה נתניהו בישיבת ממשלה, פברואר 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה נתניהו, אתמול בישיבת הממשלה/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

ארה"ב ואיראן שואפות להגיע להסכם מסגרת פוליטי עד סוף חודש מרץ, ולסכם את הפרטים הטכניים של הסכם הגרעין עד 1 ביולי. גורם בכיר שנלווה למשלחת האיראנית אמר כי נוכחותו של ראש סוכנות האטום סאלחי נועדה "לפתור את כל הסוגיות הטכניות ברמה הגבוהה ביותר". הגורם, ששוחח עם האתר האיראני nuclearenergy.ir, אמר כי "זה היה הרעיון שלנו להביא את ד"ר סאלחי, והאמריקנים הביאו במקביל את שר האנרגיה שלהם, מוניץ".

נוכחותם של סאלחי, מוניץ ופרידון עוררה ציפיות ולפיה המפגש הפוליטי עשוי להניב התקדמות משמעותית בשיחות. טרם צאתו לשווייץ, ביקש שר החוץ קרי להנמיך את הציפיות מהשיחות, ואמר כי "יש עדיין פערים משמעותיים, ויש עדיין דרך לעשות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

נתניהו ינאם בשבוע הבא בקונגרס: "תמוה שהשיחות נמשכות"

בשבוע הבא ינאם ראש הממשלה נתניהו בקונגרס בוושינגטון, כדי להביע את התנגדותו להסכם הגרעין המתגבש עם איראן. בפתח ישיבת הממשלה אתמול הדגיש שוב נתניהו את התנגדותו לשיחות עם איראן, ואמר: "תמוה שגם אחרי שבסוף השבוע קבע דוח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן ממשיכה להסתיר את המרכיבים הצבאיים של תוכנית הגרעין שלה, נמשכות עמה השיחות כרגיל".

יצוין כי על פי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), החשד למרכיב צבאי בתכנית הגרעין של איראן אינו צפוי למנוע את חתימת ההסכם שארה"ב מגבשת עמה בימים אלה. הערכת המודיעין של הבית הלבן שנקבעה בימי הנשיא ג'ורג' וו.בוש, מעלה כי איראן חדלה ממאמציה לפתח נשק גרעיני כבר ב-2003. ממשל אובמה אישרר את הערכת המודיעין הזו ב-2012, לקראת פתיחת השיחות הישירות עם טהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully