וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בהר דב: אמ"ן התריע, פיקוד הצפון לא הצליח לסכל

22.2.2015 / 7:30

מתחקיר התקרית בחודש שעבר שבמהלכה נהרגו שני חיילים, עולה כי אמ"ן העביר מידע לפיקוד על כוונת הארגון להגיב על חיסול מורנייה, אך זה לא תורגם לכדי סיכול. גורמי צבא הכחישו כי הופעל "נוהל חניבעל" שהוביל למות חייל יוניפי"ל

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(תיעוד: הרגעים הראשונים אחרי התקרית בהר דב)

כמעט כחודש אחרי התקרית הקשה בגבול הצפון, שבה נהרגו רב-סרן יוחאי קלנגל וסמל-ראשון דור ניני מפגיעת טיל נ"ט שירתה חוליית חיזבאללה לעבר רכבם, מתבהרים פרטי האירוע. מהתחקיר עולה בין היתר כי אמ"ן העביר מידע מודיעיני לפיקוד הצפון, שלא הצליח לתרגם אותו לכדי פעולות מניעה וכי ההחלטה לאפשר לשיירת כלי הרכב לנסוע באזור הר דב הייתה הגיונית.

בין הפרטים נמצא כי אמ"ן התריע בפני פיקוד הצפון על התגובה הצפויה של הארגון השיעי על התקיפה שיוחסה לישראל ברמת הגולן הסורי, שבמהלכה נהרגו שישה מפעיליו, בהם ג'יהאד מורנייה, וכן בכירים איראנים, בהם הגנרל מוחמד עלי אללה-דאדי. בצה"ל עדיין חוקרים את הסיבה לכך שפיקוד הצפון לא הצליח להשתמש במידע שקיבל על מנת לסכל את המתקפה של חיזבאללה מבעוד מועד.

עוד על ההסלמה בצפון
משפחות ההרוגים מהתקרית בהר דב נפגשו: "נחזק זה את זה"
"אם הרכב שנפגע מנ"ט בצפון היה ממוגן - היו נהרגים יותר"

כלי הרכב של צה"ל שנפגע מטיל נ"ט של חיזבאללה. רויטרס
הרכב שנפגע מטיל הנ"ט של חיזבאללה/רויטרס

סוגיה נוספת שנבדקה בתחקיר הייתה החלטתו של מפקד חטיבה 769, אלוף-משנה דן גולדפוס, לאשר את נסיעת השיירה של גדוד צבר בסמוך לגבול עם לבנון. גורם שנחשף לפרטי התחקיר מסר כי המח"ט הציג "הסבר משכנע" על היקף המידע המודיעיני שהיה ברשותו, שבהתאם אליו קיבל את ההחלטה לסייר בקו המוצבים באזור לקראת העברת האחריות על הגזרה לחטיבת גבעתי.

בנוסף לכך, גורמי צבא בכירים הבהירו כי בניגוד לתחקיר שפורסם ב"דיילי סטאר" הלבנוני, לא הופעל "נוהל חניבעל" בעקבות הירי לעבר השיירה, ובשום שלב לא התכוון צה"ל לפגוע באנשי או"ם שפעלו בסמוך לגבול. הגורמים הסבירו שהירי הארטילרי שממנו נהרג החייל הספרדי מכוח יוניפי"ל נועד לשתק מקורות אש אפשריים בדרום לבנון ולא למנוע נפילה של חייל בשבי, שלמטרה זו מופעל הנוהל. לטענתם, מטרת הירי הייתה לפגוע במקומות אפשריים שמהם חיזבאללה היה יכול להמשיך ולירות.

"המטרות שהותקפו היו מאושרות, אבל בשום מצב לא התכוונו לפגוע בעמדת תצפית של האו"ם. לרוע המזל זה קרה", אמר גורם המצוי בפרטי התחקיר, שהוסיף כי מתבצעות פעולות דיפלומטיות בנושא. ניתן להעריך כי על אף העיסוק הרב בהרג החייל, מערכת היחסים המקצועית בין צה"ל לכוח האו"ם שמוצב בדרום לבנון לא תשתנה. גורם ביטחוני אמר כי בישראל תמיד מצפים מכוחות יוניפי"ל לפעול באפקטיביות, ולמנוע את ההתבססות הצבאית של חיזבאללה בדרום לבנון.

דובר צה"ל: "לא בוצע נוהל חניבעל"

מדובר צה"ל נמסר: "שני האירועים המדוברים נמצאים בתהליכי חקירה, ולכן לא ניתן לפרט על אודותם. בסיום התחקירים יופקו הלקחים. כמו כן, יודגש כי במהלך האירוע בגזרה הצפונית כלל לא בוצע נוהל חניבעל".

הרמטכ"ל הנכנס גדי אייזנקוט, פברואר 2015. נועם מושקוביץ
יקדיש אנרגיות רבות להמשך התחקיר. הרמטכ"ל אינזקוט/נועם מושקוביץ

מבחינת הרמטכ"ל החדש גדי איזנקוט, נראה שהוא יקדיש אנרגיות רבות להמשך התחקיר המעמיק. איזנקוט, שידוע כחד יותר בתחקירים מקודמו בני גנץ, ביצע הליך דומה כששימש מפקד פיקוד הצפון. במאי 2011, במהלך אירועי יום הנכבה, יותר ממאה פלסטינים ניסו להיכנס לשטח ישראל מסוריה. ארבעה מהם נהרגו מאש צה"ל ושבעה חיילים נפצעו במהלך המהומות.

גם במקרה זה הייתה התרעה מודיעינית ואיזנקוט בחר להשתמש בתחקיר שנעשה בעקבות התקרית לצורך שינוי משמעותי של הגזרה. הכוחות בחטיבת הגולן, שמופקדים על האזור, הפיקו את הלקחים ועמדו בהצלחה במבחן חודש לאחר מכן, כשמנעו ביום הנכסה ניסיונות של מאות סורים לחדור לישראל. ניתן להעריך שברוח זו ינהג גם מפקד הפיקוד הנוכחי אביב כוכבי, שלו צפויים אתגרים משמעותיים יותר בזירה הצפונית.

לפניות לכתב – amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully