וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: נוהל חניבעל הופעל לאחר תקיפת חיזבאללה בהר דב

21.2.2015 / 9:30

לפי "דיילי סטאר" הלבנוני, הירי המסיבי בהתאם לנוהל הביא למותו של חייל יוניפי"ל בגבול. עוד נטען כי החולייה ארבה לחיילי צה"ל במשך כיממה, ומשגרי טילי הקורנט לא נפגעו. בתקרית נהרגו רס"ן יוחאי קלנגל וסמ"ר דור ניני. דובר צה"ל: "בתקרית לא הופעל הנוהל"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

עיתון "דיילי סטאר" הלבנוני, ניסה השבוע להפיג את העשן האופף את התקרית שבה נהרגו רב-סרן יוחאי קלנגל וסמל-ראשון דור ניני כתוצאה מירי נגד טנקים (נ"ט) של חוליית חיזבאללה ב-28 בינואר, וערך תחקיר מקיף הבוחן את האירוע בהסתמך על גורמי ביטחון שהיו מעורבים בו. על פי התחקיר, מותו של חייל יוניפי"ל הספרדי היה כחלק מהפעלת "נוהל חניבעל" של צה"ל. כמו כן, הצבא כלל לא ידע את מיקומה של החוליה שירתה לעבר ישראל ושהתקיפה שלה הייתה מתוכננת בקפידה.

אלוף פיקוד הצפון אביב כוכבי טרם הציג לרמטכ"ל הטרי, רב-אלוף גדי איזנקוט, את התחקיר המסכם של האירוע, ושאלות רבות עדיין מרחפות בנוגע למה שהתחולל ביממה שקדמה לפיגוע. האם ההתרעה של אגף המודיעין אודות כוונת חיזבאללה לנקום את חיסולם של ג'יהאד מורנייה והגנרל האיראני אללה דאדי בצפון רמת הגולן הייתה מדויקת? האם אמ"ן ידע על חוליית מחבלים שנמצאת במרחק קילומטרים מהגבול וממתינה להזדמנות לתקוף שיירה של צה"ל?

עוד בוואלה חדשות:
מתקפת הנגד של הבית הלבן על נאום נתניהו
עדות לשיתוף פעולה? הפגישה המפתיעה בין קרי ליועץ נתניהו
קצין איסוף | מה מטריד את מח"ט הצנחנים הבא?

לפי התחקיר, מותו של החייל הספרדי פרנסיסקו חבייר סוריה טולדו, נגרם עקב הפעלת הנוהל, אשר לפיו יש לירות ירי מאסיבי אל עבר האויב על מנת לסכל חטיפת חייל, גם במחיר של פגיעה בחיי אדם. הכותב מבסס את טיעוניו על יעדי הירי מהצד הישראלי, שכלל לא כוונו אל עבר החוליה אלא דווקא לכיוון הטווח הקרוב של הגבול, באזור כפר רג'ר. כמו כן, לדבריו, חוליית חיזבאללה ששיגרה את טילי הנ"ט כלל לא נפגעה מאש צה"ל משום שהצבא לא ידע מהיכן הגיע הירי.

רכב צבאי נפגע מטיל נ"ט גזרת הר דב. ינואר 2015. רויטרס
רס"ן קלנגל וסמ"ר ניני על רקע הכלי השרוף/רויטרס

התחקיר, שמסתמך בין היתר על עדויות של קציני יוניפי"ל ושל גורם צבאי – ככל הנראה חייל בצבא לבנון – מעריך כי תקיפת חיזבאללה על השיירה של חטיבת גבעתי תוכננה היטב ובוצעה במיומנות. החוליה הצטיידה מבעוד מועד בשני משגרי טילי נ"ט מסוג "קורנט" והתמקמה מעל ערוץ נהר החצבאני, שנמצא כקילומטר מדרום לכפר לואייז שבדרום לבנון ומאפשר תצפית ברורה על גבול ישראל, ובעיקר על אזור רכס רמים. על פי התחקיר, החוליה שהתה בשטח יותר מיממה אחת, והמתינה להזדמנות הנכונה עד שהבחינה בשיירת צה"ל, שעברה במקום בשעה 11:30 בבוקר. מדובר היה במרחק של 4.7 קילומטרים מהחוליה, בעוד הטווח של טיל "קורנט" הוא 5.5 קילומטרים.

כמו כן, עולה מהתחקיר כי החוליה שיגרה שני טילים בו זמנית לעבר אותה המטרה – כלי הרכב השני בשיירת צה"ל – על מנת לשמור על אפקט ההפתעה. לדברי גורם צבאי בצד הלבנוני, שראה את התקיפה, שני הטילים שהיו מונחי לייזר פגעו ישירות ברכב הצבאי – אחד בחלקו האחורי, והשני בדלת הנוסע. על פי התחקיר, שאר חיילי צה"ל שהיו בשיירה שהופצצה יכלו להימלט מכלי הרכב בזמן ולתפוס מחסה, בחסות העובדה שלמשגר של טיל "קורנט" לוקח 25 שניות להיטען. כך, הטיל השלישי פגע בכלי הרכב השלישי בשיירה והטיל הרביעי פגע במיניבוס אזרחי שנסע בכיוון ההפוך, אך רס"ן קלנגל וסמ"ר ניני היו ההרוגים היחידים בצד הישראלי בתקרית. הטיל החמישי והטיל השישי שירתה החוליה, החטיאו את המטרות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
קצין וחייל צה"ל נהרגו מפגיעת טיל נ"ט - צה"ל תקף בלבנון. שי מכלוף
כלי רכב משיירת צה"ל שנפגעה בתקיפה/שי מכלוף

תגובת צה"ל לירי המסיבי, כך על פי התחקיר, הגיעה רק 20 דקות לאחר התקרית. החייל הספרדי, לדברי המקורות של "דיילי סטאר", נהרג זמן קצר לאחר מכן. מתגובת יוניפי"ל לתחקיר עולה כי חקירת מותו של טולדו טרם הסתיימה ותוצאותיה יועברו בקרוב לרשויות בישראל, בלבנון ולנציגות האו"ם בניו יורק. על פי התחקיר, כמה קציני יוניפי"ל משוכנעים כי סדרת הפגזים שנורתה על ידי כוח צה"ל נועדה "להעניש" את הכוח על כך שאינו נוקט פעולה נגד חיזבאללה בדרום לבנון, אולם ספק רב אם טענות כאלה יזכו לציון בתחקיר.

"נוהל חניבעל" של צה"ל אשר מוזכר רבות בתחקיר "דיילי סטאר", עומד גם במרכזו של תחקיר צה"ל בנוגע לפעולות שביצעה חטיבת גבעתי במבצע "צוק איתן", ביום שבו ניסו כוחות חמאס לחטוף את סגן הדר גולדין, שנהרג ברפיח, וכתוצאה מכך נהרגו פלסטינים חפים מפשע. תחקיר האו"ם בעניין הנוהל בעקבות מותו של החייל הספרדי, צפוי להשפיע גם על גורמי האו"ם אשר אמונים על בדיקת פעולות חטיבת גבעתי ב"אירועי רפיח". בתוך כך, בתקופה הקרובה צפוי להחליט הפרקליט הצבאי הראשי (הפצ"ר), אלוף דני עפרוני, אם לפתוח בחקירה פלילית בנושא או להסתפק בתחקיר שנערך עד כה במסגרת צה"ל.

מדובר צה"ל נמסר: "דובר צה"ל מכחיש את הטענות המדוברות. במהלך האירוע לא הופעל כלל נוהל חניבעל".

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully