וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתקפת הנגד של הבית הלבן על נאום נתניהו

21.2.2015 / 0:28

בבית הלבן שוקלים אסטרטגיות חדשות לסיכול נאום ראש הממשלה בקונגרס, בהן החרמה של כנס איפא"ק וריאיון של אובמה עם עיתונאי מוביל הידוע בסיקור הקרע בינו לבין נתניהו, שיסתור את דברי ראש הממשלה

צילום: לע"מ, מחלקת המדינה האמריקאית, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

בבית הלבן פועלים בימים אלה על מנת לסכל את נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני בעניין הגרעין האיראני בתחילת החודש הבא. אחת האסטרטגיות החדשות שנבדקות, כך על פי גורמים המעורים בנושא, היא לפגום במסר שאותו מבקש נתניהו להעביר, לפיו הסכם גרעיני עם איראן מהווה סכנה עבור ישראל והעולם. בין האפשרויות שנשקלו, עלתה גם האופציה שהנשיא, ברק אובמה, יישא נאום שיסתור את דברי נתניהו, אך זו נפסלה על ידי גורמים בכירים בממשל.

עם זאת, אפשרויות אחרות עדיין נותרו על השולחן ובהן ריאיון של אובמה עם עיתונאי מוביל הידוע בסיקור הקרע בינו לבין נתניהו והופעה טלוויזיונית של יועצים בכירים לביטחון לאומי. כמו כן, עלתה האפשרות להחרים את איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בבתי הקונגרס האמריקניים, שגם בכנס מטעמה צפוי נתניהו לשאת דברים.

ואכן, גורם רשמי באיפא"ק אמר אמש כי בשדולה טרם קיבלו אישור הגעה מטעם הבית הלבן לכנס שיחל ב-1 במרץ, אליו הוזמנה גם דמות בכירה מממשל אובמה. לדבריו, אישור הגעה ברגע האחרון אינו דבר חריג, אך נראה שבבית הלבן מנסים למשוך זמן כדי להימנע משליחת נציג.

שר ההגנה של ארצות הברית ג'ו ביידן בעצרת האו"ם בניו יורק, ספטמבר 2014. רויטרס
כבר הודיע שייעדר מנאום נתניהו כי "עשוי להיות עסוק". סגן הנשיא, ביידן/רויטרס

סגן הנשיא ג'ו ביידן כבר הודיע שלא ינכח בקונגרס בזמן נאום נתניהו כי הוא "עשוי להיות עסוק בעת ביקורו". כמו כן, עד כה הודיעו שלושה סנאטורים דמוקרטים כי בכוונתם להחרים את הנאום, בהם פטריק ליהי, החבר הוותיק ביותר בסנאט, שכינה את התנהלותם של נתניהו והרפובליקנים "ביזיון". נוסף על כך, קבוצה הולכת וגדלה של חברי קונגרס דמוקרטים מתכוונת להחרים את הנאום, כאשר את המגמה מובילים חברי הקונגרס השחורים, שרואים בהתנהלותו של נתניהו עלבון אישי כלפי הנשיא ברק אובמה.

בתחילת השבוע נאם ראש נתניהו בוועידת הנשיאים בירושלים, והתייחס לשקיפות בעניין הגרעין. "אם יש מי שחושב שזהו הסכם טוב, למה צריך להסתיר אותו?" שאל, אך הדגיש כי ישראל מכירה את המתווה המתגבש. "כשם שאיראן יודעת איזה הסכם מוצע לה, טבעי שגם ישראל יודעת מהם פרטי ההסכם המתגבש. הרי אנחנו אלה שנמצאים בסכנה הגדולה ביותר אם איראן תתחמש בנשק גרעיני. העמדה העקבית שלנו היא שההסכם המוצע מסוכן לביטחון ישראל".

אך על אף טענותיו של נתניהו, ביום רביעי התייחס דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, לפרסומים לפיהם וושינגטון ממדרת את ירושלים מפרטי שיחות הגרעין עם איראן, והכחיש אותם. אף על פי כן, אמר כי "הממשל מוטרד מההדלפה המגמתית של פרטים משיחות הגרעין, ומעוניין לשמור עליהן חשאיות", בהתייחסו להדלפה לפיה ארצות הברית לא מעדכנת את ישראל בדברים. לצד זאת, הוא הבהיר כי "הדיווחים שלפיהם ארצות הברית לא מתקשרת יותר עם בעלי בריתה בישראל על המשא ומתן עם איראן הם בבירור לא נכונים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ברק אובמה  ובנימין נתניהו. AP
"הדיווחים לפיהם ארצות הברית לא מתקשרת עם ישראל בעניין המשא ומתן הם בבירור לא נכונים". אובמה ונתניהו/AP

בתוך כך, רשת CNN פרסמה ביום שלישי סקר חדש על נאומו הצפוי של ראש הממשלה בקונגרס, שממנו עולה כי רוב משמעותי בציבור האמריקני מתנגד להזמנתו לקונגרס כפי שבוצעה על ידי הרפובליקנים. על פי הסקר, שבוצע בקרב מדגם מייצג ברחבי ארצות הברית, כ-63% מהמשיבים מתנגדים לכך שיו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר הזמין את נתניהו לנאום ללא תיאום עם הבית הלבן. רק 33% מהמשיבים לסקר אמרו כי לדעתם ההזמנה החריגה והבלתי-דיפלומטית ששוגרה לנתניהו הייתה צעד נכון וראוי.

הסקר של CNN קובע כי ההתנגדות לנאום נתניהו חוצה קווים מפלגתיים בארצות הברית. בקרב תומכי המפלגה הרפובליקנית, 52% מהמשיבים אמרו כי הם בעד המהלך שיזמה מפלגתם. בקרב משיבים שאינם מזוהים עם אף מפלגה, 34% תומכים במהלך ואילו בקרב מצביעי מפלגת השלטון, המפלגה הדמוקרטית, התמיכה בנאום נתניהו עומדת על 14% בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully