וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הרכב שנפגע מנ"ט בצפון היה ממוגן - היו נהרגים יותר"

8.2.2015 / 12:40

מפקדים בצה"ל מעריכים כי העובדה שטיל ה"קורנט" שפגע בטנדר צבאי, והרג קצין ולוחם, נכנס מצדו האחד ויצא באחר מנע פגיעה קטלנית יותר. טרם התברר מי אישר לכוח לנוע בציר. השבוע יוגש התחקיר הצבאי

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

העובדה שכלי הרכב שבו נסעו החיילים בעת ירי טילי הנ"ט בסמוך לגבול לבנון לפני כשבוע וחצי לא היה ממוגן הוא שמנע מספר הרוגים גבוה יותר - כך מעריכים מפקדים בצה"ל. השבוע יציג מפקד אוגדה 91, תת-אלוף מוני כץ, למפקד פיקוד הצפון, אלוף אביב כוכבי, את ממצאי תחקיר האירוע, שבו נהרגו מפקד הפלוגה רב-סרן יוחאי קלנגל והלוחם סמל ראשון דור חיים ניני.

רכב צבאי נפגע מטיל נ"ט גזרת הר דב. ינואר 2015. רויטרס
אחד מכלי הרכב הצבאיים שנפגעו מנ"ט לפני כשבוע וחצי/רויטרס

גדוד צבר מחטיבת גבעתי נערך לתרגיל גדודי, אך בצה"ל הוחלט לחדול את אימוניו ולהקפיץ אותו לגבול הצפון במסגרת המתיחות שנוצרה בעקבות חיסולם של ג'יהאד מורנייה והגנרל האיראני מוחמד עלי אללה דאדי, המיוחס לישראל. כחלק מההיערכות לפני הכניסה לתעסוקה מבצעית בפיקוד הצפון, ביקש מג"ד צבר הטרי, סגן-אלוף קובי בראל, אישור לסייר בגזרת המוצבים בגבול לבנון וקיבל אותו ממפקד החטיבה המרחבית 769, אלוף-משנה דן גולדפוס. כוח המפקדים עלה בשיירה, ובדרכו חזרה הוא הותקף על ידי חוליית חיזבאללה באמצעות כמה טילי "קורנט" נגד טנקים, הנחשבים לאחד המתקדמים בעולם.

עוד על התקרית בגבול הצפון:
נתניהו ביקר פצועים מהתקרית: "אנו תחת מתקפה איראנית"
תיעוד: ירי הפגזים בדרום לבנון שממנו נהרג חייל יוניפי"ל
במערכת הביטחון מעריכים: חיזבאללה תכנן לחסל מח"ט או מג"ד בצפון

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יוחאי קלנגל ודור ניני ו שנהרגו הבוקר בצפון, ינואר 2015. מתוך עמוד הפייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
ההרוגים בתקרית, רס"ן יוחאי קלנגל/מערכת וואלה! NEWS, מתוך עמוד הפייסבוק

הטיל שפגע בטנדר מסוג DMAX הרג את רס"ן קלנגל ואת ניני. במושב האחורי ישבו שני קצינים ולוחם, והם נפגעו באורח קל. הטיל פגע בצד אחד של כלי הרכב ויצא מצדו האחר. לפי הערכת המפקדים, אם היו החיילים נוסעים בג'יפ ממוגן גם שאר הקצינים והלוחם היו נהרגים. זאת משום שהטיל ככל הנראה היה נכלא בתוך כלי הרכב וכל עוצמת הפיצוץ הייתה נשארת בחלל סגור. נוסף על כך, הדגישו המפקדים כי העובדה ששאר המפקדים ירדו במהירות מכלי הרכב האחרים מנעו אסון גדול יותר.

ראש אמ"ן, אביב כוכבי, במסיבת עיתונאים בנושא ספינת הנשק בקריה תל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
יקבל לידיו את התחקיר השבוע. אלוף כוכבי/דרור עינב

בנוגע לעובדה שלגדוד צבר ניתן אישור לנסוע על הציר החשוף לירי נ"ט, על אף המתיחות בעקבות לילה שבו תקף צה"ל מטרות ברמת הגולן הסורית בתגובה לשיגור רקטות לעבר החרמון, התחקיר טרם הסתיים. לדברי גורמי צבא, אגף המודיעין העביר התרעה על אפשרות של פיגוע במרחב המדובר בטווח זמן הקרוב מאוד בתגובה לחיסולם של מורנייה ושל הגנרל האיראני. למרות זאת, הוחלט שלא לסגור את הציר שעליו נעו באותו יום גם כלי רכב אזרחיים.

על פי גורמים בכירים בצה"ל, לאחר שיוצג התחקיר לאלוף כוכבי, הוא עשוי לבקש השלמות בתחקיר ממפקד אוגדה 91 בטרם יוצג התחקיר לרמטכ"ל בני גנץ. הרמטכ"ל הוא שיסכם את התחקיר ויקבל החלטות שיכריעו בדבר ההתנהלות המקצועית סביב האירוע. רק לאחר מכן יימסר התחקיר למשפחות השכולות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל משתתף בצער המשפחות השכולות, וימשיך ללוותן ככל שיידרש. האירוע נמצא בתחקיר מבצעי, ואין בכוונתנו לפרט על אודותיו. בסיום התחקיר יופקו הלקחים ויוסקו המסקנות הנדרשות".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully