וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוב: דאעש השתלט על מצבורי נשק כימי של קדאפי

ארבע שנים לאחר הדחתו של השליט הלובי, גורמי צבא במדינה אמרו כי ארגונים איסלאמיסטיים השתלטו לפחות על חלק ממאגרי הנשק שהותיר אחריו הרודן. הרמטכ"ל לשעבר: "לא ניתן להפריז בהערכת הכאוס שקיים בלוב"

לוחמי דאעש בעיר סירת, שבלוב, 18 בפברואר 2015. טוויטר, צילום מסך
שיירת לוחמי דאעש בלוב/צילום מסך, טוויטר

לוחמי המיליציות האיסלאמיסטיות בלוב השתלטו על מצבורי נשק כימי שנשארו במדינה מתקופתו של השליט מועמר קדאפי – כך מסרו היום (שבת) גורמים צבאיים לעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט". לדברי הגורמים, קיים חשש כי ארגונים כדוגמת "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בלוב או "אנסאר א-שריעה" השיגו חומרים קטלניים כמו גז סארין וגז חרדל.

הגורמים הצבאיים הביעו חשש כי הלוחמים יעשו שימוש בנשק הכימי נגד כוחות הצבא "באופן ישיר, או באופן עקיף, כאיום, במטרה לזכות ברווח פוליטי". על פי ההערכות, הלוחמים עקבו אחר תנועותיו של קדאפי בשנת 2011, טרם הדחתו, ובהמשך הצליחו לאתר לפחות חלק ממפעלי הנשק הכימי.

עוד בוואלה חדשות:
הנקמה של דאעש: עשרות הרוגים בפיגוע במזרח לוב
דאעש יוצא למלחמת הישרדות - ויורה לכל הכיוונים
הסרטון שמוכיח: דאעש הגיע לאפריקה, ובמלוא אכזריותו

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי משקיף על הגבול עם לוב, 18 בפברואר 2015. רויטרס
תקיפות חיל האוויר המצרי עוררו תגובה חריפה אצל הארגונים האיסלאמיסטים. הנשיא עבד אל-פאתח א-סיסי משקיף לעבר גבול לוב/רויטרס

קדאפי השאיר לפחות שלושה אתרים לייצור נשק כימי, ובהם כ-20 טונות של גז חרדל. עם זאת, בצבא לא מסוגלים לקבוע במדויק מהן כמויות הנשק הכימי הקיימות במדינה, וכמה מהן נפלו לידי הגורמים הקיצוניים. הרמטכ"ל לשעבר חליפה הפתר הגדיר זאת במדויק בראיון לעיתון האמריקני
"ניו יורקר" שפורסם היום, במהלכו הבהיר: "לא ניתן להפריז בהערכת הכאוס שקיים בלוב לאחר תקופת קדאפי".

לאחר הוצאתם להורג של 21 מצרים קופטים, הרשויות בלוב חוששות מניסיונות נוספים של דאעש או של ארגונים אחרים לזכות בתשומת לב תקשורתית, תוך החרפת המשבר הקשה במדינה. רק אתמול נהרגו 42 בני אדם בפיצוץ מכונית תופת במזרח המדינה. דאעש לקח אחריות על הפיגוע, אחד מהקטלניים ביותר מאז הדחתו של קדאפי, אשר נעשה "כנקמה על שפיכת דמם של מוסלמים בעיר דרנה", שהופצצה על ידי חיל האוויר הלובי.

על פי ההערכות, חלק מהארגונים כבר החלו לבצע ניסויים בחומרים הכימיים. כמו כן, החל סחר בחלק מהשלל, וחלקו נמכר ככל הנראה לארגונים באזור הגבול עם דארפור וצפון מאלי.

עוד באותו נושא

דיווח: דאעש השתמש לראשונה בנשק כימי בעיראק

לכתבה המלאה
חגיגות לציון יום השנה הרביעי להדחתו של הרודן מועמר קדאפי, טריפולי, בירת לוב, 17 בפברואר 2015. רויטרס
מה הותיר אחריו השליט שהודח? חגיגות לציון ארבע שנים להדחתו של קדאפי/רויטרס

גורם צבאי אישר כי הכוחות באזור ג'ופרה, כ-600 קילומטרים מדרום לבירה טריפולי, חשפו מפעל כימי, שכמויות גז החרדל בו לא ידועות. גורם צבאי אחר הבהיר כי אותרו כמה אתרים נוספים באזור וואדאן, שם הייתה מפקדת הצבא למשך 20 שנים, בזמנו של קדאפי. "לפי המידע שברשותנו, החמושים גנבו הרבה מהחומרים", הוסיף.

גורם צבאי אחר הבהיר כי לקדאפי, לפני הדחתו, היו גם מאגרים של אלפי פצצות הניתנות לזיווד בגז חרדל. בהתאם להסכמים הבינלאומיים שנחתמו בשנת 2004, מאגרי הנשק הכימי היו אמורים להיות מושמדים, אולם ככל הנראה רק כ-60% ממנו הושמד לבסוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully