וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אוקראינה תוקף את רוסיה: "הפסקת האש בסכנה גדולה"

שעות לפני כניסתו לתוקף של ההסכם בין קייב למוסקבה, מאשים פטרו פורושנקו את פוטין בהפרת ההבנות שהושגו במינסק ובהמשך התוקפנות במזרח המדינה. יותר מ-12 איש נהרגו אתמול מירי ארטילרי באזור. רוסיה העלתה הצעת החלטה לאישור ההסכם במועצת הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, הזהיר היום (שבת) כי הסכם הפסקת האש שנחתם בין הבדלנים הפרו-רוסים לבין הממשל בקייב לא ימומש, זאת לאור הקרבות הקשים הממשיכים להתחולל במזרח המדינה. "למרבה הצער, למרות כל מה שהושג בהסכמי מינסק, התוקפנות של רוסיה רק התגברה", האשים פורושנקו, "הסכם הפסקת האש נמצא בסכנה גדולה".

ההסכם בין הצדדים, שנחתם ביום חמישי האחרון בהסכמת מנהיגי אירופה, בהם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד, צפוי להיכנס לתוקף בלילה שבין שבת לראשון. עם זאת, פורושנקו מאשים את מוסקבה בכך שעל אף ההבנות אליהן הגיעו הצדדים במינסק, מחריף המשבר הביטחוני במזרח אוקראינה. בין היתר, נהרגו אתמול בחילופי אש בין הצדדים באזור לפחות 12 בני אדם, וחודש הירי הארטילרי בעיר דונייצק המוחזקת בידי הבדלנים.

הקרב על אוקראינה || סיקור מיוחד:
תיעוד מאוקראינה: התפוצצות הגראדים שהסבה עשרות הרוגים במריופול
הלחץ הדיפלומטי הרוסי עולה בדם אוקראיני. פרשנות
עיר עם חיוך: יהודי אודסה שומרים על גאוות יחידה

חיילים בצבא אוקראינה מסיירים באזור לוהנסק, ינואר 2015. רויטרס
חיילי צבא אוקראינה בקרבת העיר לוהנסק במזרח המדינה, בחודש שעבר/רויטרס

טרם ידוע מי עומד מאחורי הירי הארלטירי בדונייצק ובלוהנסק, אולם שני הצדדים מאשימים האחד את השני בהפגזת בתי אזרחים. "חרף ההסכם, בוצע ירי על שכונות מגורים", אמר פורושנקו. "זו לא התקפה על שכונות מגורים ואזרחים אוקראינים בלבד, אלא הפרת הסכמי מינסק ללא כל הסבר".

בהתקפה על בית קפה בעיר שסטיה, בסמוך ללוהנסק, נהרגו אתמול שני בני אדם. על פי רשויות בשליטת הממשל בקייב, בירי ארטילרי נוסף סמוך לעיירה האסטרטגית דבלצבה, נהרג אתמול ילד בקרבת בית ספר. כמו כן, המורדים טוענים כי לפחות שישה בני אדם נהרגו בהפצצה סמוך לדונייצק. במקביל, פרסמה ארצות הברית כי היא מודאגת מהדיווחים שלפיהם נשק כבד חוצה את הגבול מרוסיה לכיוון אוקראינה.

רוסיה תפנה למועצת הביטחון

בתוך כך, רוסיה תעלה מחר לדיון במועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה לאישור הסכם הפסקת האש. ההחלטה קוראת לכל הצדדים המעורבים לקחת חלק ביישום ההסכם. גורמים באו"ם אמרו כי מועצת הביטחון תתכנס מחר על מנת להצביע על ההצעה, שעות אחרי שהפסקת האש תיכנס לתוקפה במהלך הלילה.

שני הצדדים ניסו לזכות בהישגים טריטוריאליים אחרונים לפני הסכם הפסקת האש כדי להשפיע על גיבוש מסמך ההבנות, כשהבדלנים יצאו למערכה לכיבוש דבלצבה, המשמשת צומת מרכזי בין מחוזות דונייצק ולוהנסק שבשליטתם. ביום רביעי האחרון, זמן קצר לפני פתיחת ועידת מינסק, נהרגו 17 אזרחים מפגיעת רקטות בעיר קרמטורסק שבשליטת הממשל.

מאז תחילת הלחימה במזרח אוקראינה בחודש אפריל נהרגו יותר מ-5,400 בני אדם. המערב וקייב מאשימים את מוסקבה בחימוש המורדים, ובשליחת חיילים רוסים וציוד צבאי לאזור, טענות שהקרמלין מכחיש ומכל וכל. בעקבות הלחימה הוטלו סנקציות על רוסיה, שפגעו קשות בכלכלתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully