וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ הדיפלומטי הרוסי עולה בדם אוקראיני

9.2.2015 / 11:02

חידוש הלחימה באוקראינה הוא ביטוי ללחץ שמנסה מוסקבה להפעיל על מדינות אירופה וארה"ב במשא ומתן לפתרון המשבר. בעוד שפוטין מוכן להתפשר בזירה המזרח-תיכונית, המערב דורש התחייבויות על המדיניות הרוסית במרחב הפוסט-סובייטי כולו

אתמול מסרו גורמים במודיעין הגרמני נתון יוצא דופן: לטענת הגורמים, מאז אפריל 2014, נהרגו 50 אלף בני אדם במלחמה באוקראינה. נתון זה נראה לא מבוסס, וככל הנראה פורסם כדי ליצור לחץ נוסף על רוסיה להתפשר במשא ומתן שמנהל המערב עם מוסקבה בניסיון לפתור את המשבר באוקראינה. עד אתמול, מספר ההרוגים שנאמד עומד על כ-5,000. הנתון של גורמי המודיעין הגרמני משקפים מניין הרוגים של התנגשויות צבאות בשדה הקרב ולא לוחמה זעירה והיתקלויות ספורדיות כפי שקורה בשטח.

מדוע החליטו אותם גורמי מודיעין להדליף את מספר ההרוגים דווקא עכשיו? בשבועות האחרונים החל תהליך הידברות בין הצדדים שנפסק בספטמבר האחרון. בתווך, סבלה רוסיה ממשטר הסנקציות הכואבות שהטיל עליה המערב בהובלת ארה"ב, שסיכנו את היציבות הפנימית ברוסיה. חידוש הקרבות של המורדים הפרו-רוסים באוקראינה בשבועות האחרונים נועד ליצור לחץ מנגד. בנוסף, מנסה רוסיה לייצר מנופי לחץ משלה על ידי המשך ההחזקה במחוזות הבדלנים והתנהלותה בזירה המזרח תיכונית מול המערב.

הקרב על אוקראינה | כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך פגישה על המשבר באוקראינה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם נשיא צרפת פרנסואה הולנד במוסקבה, 06 בפברואר 2015. רויטרס
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך פגישה על המשבר באוקראינה עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם נשיא צרפת פרנסואה הולנד במוסקבה, 06 בפברואר 2015/רויטרס

היקף הלחימה עד כה נותר מוגבל, ויצר יותר רעש מאשר תוצאות צבאיות: שטחים לא נכבשו, לא היתה התנגשות רבתי בין היחידות הלוחמות. הרוסים מצדם מכחישים את מעורבותם הצבאית, בעוד שהצד האוקראיני גורס שאלפי לוחמים רוסים נמצאים על קרקע אוקראינית ומסייעים לפעילות הבדלנית. בתקופה האחרונה פעל הצבא האוקראיני בצורה אסרטיבית, אך הוא נמצא בעמדת נחיתות מול הכוחות הבדלניים הפרו-רוסים.

הנכונות הרוסית לסיים את המשבר די גבוהה, בעיקר כדי להסיר את לחץ הסנקציות מעל צווארה. כנראה שהמחיר שדורש המערב גבוה ממה שהיא מוכנה לתת: בעוד שהרוסים מציעים להתפשר בסכסוכים במזרח התיכון, למשל בסוריה, מדינות מערב אירופה וארה"ב דורשות ממנה לשנות את דפוסי המדיניות בה היא נוקטת במרחב הפוסט-סובייטי בכללותו. לא באוקראינה בלבד, אלא גם בגיאורגיה, במדינות הבלטיות, במולדובה, במדינות אסיה המרכזית ועוד. לכן, המשא ומתן הוא לא רק על אוקראינה היום, אותה כבר הפסידה רוסיה, אלא על ההגמוניה הרוסית במרחב כולו מחר.

מה שלא נאמר במשא ומתן

במערב יש שתי גישות שולטות: הגישה כוחנית שמובלת על ידי האמריקניים תומכת בהפעלת לחצים כבדים יותר על רוסיה, ובהקשר זה האמירות על חימושה של אוקראינה בנשק אמריקני. מדינות מזרח אירופה תומכות אף הן בקו הנוקשה כלפי רוסיה. הגישה המערב-אירופאית מתונה יותר, וגורסת שיש לפתור את המשבר באמצעות משא ומתן ולא בכוח הזרוע, כפי שבא לידי ביטוי במהלך הגרמני-צרפתי.

ביום שישי האחרון נועדו במוסקבה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת פרנסואה הולנד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הרקע הזה. שלושת המנהיגים דנו במתן מעמד אוטונומי כזה או אחר למחוזות הבדלנים באוקראינה, אך לא פורסמו מה הדרישות שהציבו מדינות מערב אירופה כלפי רוסיה, ולא נאמר דבר על הוויתורים שיינתנו לרוסיה בנושא הסנקציות בתמורה לפשרות מצדה.

ביום רביעי יחודשו השיחות בין כל הצדדים – רוסיה, אוקראינה, הבדלנים הפרו-רוסים, צרפת, גרמניה ונוכחות כזו או אחרת אמריקנית. קיימת סבירות שיגיעו לאיזשהן הבנות, ולא – המשבר שהחל לפני כשנה יימשך ואף יוחרף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully