וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין הכריז על הפסקת אש באוקראינה החל משבת

12.2.2015 / 11:34

בתום ועידת מינסק הודיע נשיא רוסיה כי מנהיגי אירופה גיבשו הסכם להפוגה בקרבות, במסגרתו "יוסגו כלי הנשק הכבדים" ממזרח אוקראינה. נשיא צרפת, הולנד: "ההסכם רציני אך נותרה עוד עבודה רבה"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע בצהריים (חמישי) כי מנהיגי אירופה גיבשו הסכם להפסקת אש במזרח אוקראינה. לדבריו, ההסכם יכנס לתוקף בלילה שבין שבת לראשון.

פוטין דיבר עם כתבים עם נעילת ועידת מינסק, שנפתחה אתמול בלילה והסתיימה אחרי 14 שעות. לדבריו, "הגענו להסכם לגבי נושאי המחלוקת העיקריים", והצדדים הסכימו על "הסגת כלי הנשק הכבדים" ממזרח אוקראינה. נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, אמר כי ההסכם יחייב את "כל הצבאות הזרים" לסגת משטחה של אוקראינה.

בוועידה השתתפו נשיא אוקראינה פורושנקו, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד. הקרמלין הודיע כי הארבעה, המכונים "רביעיית נורמנדי", הסכימו לקיים "פגישות סדירות" כי להבטיח את קיום ההסכם.

נשיא צרפת הולנד הוסיף כי "גובש הסכם רציני", שגם המורדים הפרו-רוסים חתמו עליו. עם זאת, הוא הדגיש כי עדיין לא הושגה הסכמה על כל נקודות המחלוקת, ולדבריו, "נותרה עוד עבודה רבה, אך יש סיכוי אמיתי לשנות את המצב באוקראינה". דובר לשכתה של מרקל, סטפן זייברט, מסר כי "אחרי 17 שעות המו"מ במינסק הסתיים. הפסקת האש תיכנס לתוקף ב-15 בפברואר בחצות, ולאחר מכן יוסגו כלי הנשק הכבדים. הדבר מבשר על תקווה".

הקרב על אוקראינה - כותרות אחרונות
הלחץ הדיפלומטי הרוסי עולה בדם אוקראיני - פרשנות
תיעוד: מתקפת הגראדים שהרגה עשרות תושבים במריופול
אובמה מאיים: אם הדיפלומטיה תיכשל, נחמש את אוקראינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משתתפי ועידת מינסק, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

שני הצדדים ניסו לזכות בהישגים טריטוריאליים אחרונים כדי להשפיע על גיבוש מסמך ההבנות, כשהבדלנים יצאו למערכה לכיבוש העיירה האסטרטגית דבלצבה, המשמשת צומת מרכזי בין מחוזות דונייצק ולוהנסק שבשליטתם. אתמול, זמן קצר לפני פתיחת הוועידה, נהרגו 17 אזרחים מפגיעת רקטות בעיר קרמטורסק שבשליטת הממשל.

השיחות, כאמור, נמשכו לתוך הלילה. שר החוץ של אוקראינה, פבלו קלימקין, התלוצץ ואמר כי "אחרי 14 שעות של דיונים, כמה מחברי המשלחת כבר ישנים". עיתונאים שנכחו במפגש ציינו כי בנקודה אחת, הנשיא פוטין לא הצליח להסתיר את תסכולו מהתמשכות השיחות, ושבר בזעם את העיפרון שאחז בידו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מאז תחילת הלחימה במזרח אוקראינה בחודש אפריל נהרגו יותר מ-5,400 בני אדם. המערב וקייב מאשימים את מוסקבה בחימוש המורדים, ובשליחת חיילים רוסים וציוד צבאי לאזור, טענות שהקרמלין מכחיש ומכל וכל. בעקבות הלחימה הוטלו סנקציות על רוסיה, שפגעו קשות בכלכלתה.

בתחילת השבוע איים נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי יחמש את צבא אוקראינה במקרה ששיחות השלום ייכשלו. אובמה, שדיבר במסיבת עיתונאים בוושינגטון לצד הקנצלרית מרקל, אמר כי "אם הדיפלומטיה תיכשל, עלינו לבדוק את כל האפשרויות כדי לשנות את מהלכיו של פוטין, וגם החימוש היא אפשרות שאנו שוקלים".

בדלן אוקראיני עומד בסמוך לטנק בעמדה שנכבשה מצבא אוקראינה במחוז דונייצק, 05 בפברואר 2015. AP
מורד פרו-רוסי, במוצב שנכבש מצבא אוקראינה בשבוע שעבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully