וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העדויות חושפות: כך ניתן היה למנוע את מותו של אלון בבית הספר

11.2.2015 / 18:32

פרסום ראשון: מכתבים ששלחו גורמים בבית הספר "אביב" לעיריית תל אביב ופרטים מתוך חקירת המשטרה, שהגיעו לידי וואלה חדשות, מלמדים על עומק המחדל, שאיפשר את קריסת עמוד הכדורסל על אלון רונן בן ה-15

אלון רונן, נהרג כאשר נפל עליו עמוד כדורסל, תל אביב, אוגוסט 2012. באדיבות המשפחה
האסון היה יכול להימנע. אלון רונן/באדיבות המשפחה

הכתובת הייתה על הקיר: לבית משפט השלום בתל אביב הוגש היום (רביעי) כתב אישום נגד שישה נאשמים, בהם אושרה דנה, מנהלת בית הספר "אביב" שבצפון תל אביב, וכן בכירים באגף החינוך בעירייה בגין גרימת מוות ברשלנות של אלון רונן, תלמיד בית ספר בן 15 שנהרג באוגוסט 2012 לאחר שנפל עליו עמוד במגרש כדורסל בבית הספר. מעדויות שהגיעו לידי וואלה! חדשות עולה כי גורמים במוסד החינוכי התריעו על ליקויים בטיחותיים במגרש, שאילו היו מטופלים כראוי האסון היה יכול להימנע.

אחד הגורמים שהתריעו היא דגנית אשל, מורה לחינוך גופני ואחראית הבטיחות ב"אביב", שאף שלחה מכתבים בנושא לעירייה. "כאשר הבחנתי בסימני חלודה באחד מעמודי הכדורסל, אותו עמוד שקרס, וראיתי שיכולה להיות סכנה, דיווחתי על כך לאושרה דנה (המנהלת – ג"ג)", אמרה אשל בחקירתה במשטרה. "פניתי לאושרה ודיווחתי לה על כך, והיא אמרה לי לפנות לעירייה. פניתי לעירייה בשיחת טלפון. שוחחתי גם עם עופר רגב, שהיה אחראי על כל מה שקשור לחינוך גופני בעיריית תל אביב. בשיחות איתו מסרתי לו שיש חלודה בעמוד והוא ביקש שאשלח לו פקס בעניין. במשך תקופה ארוכה נדנדנו לעירייה שיבואו לבדוק אם המתקן תקין. אני יודעת חד-משמעית שבאו לבדוק, ואני זוכרת בוודאות שקיבלתי תשובה שהכול תקין".

וואלה! חדשות - הסיפורים החמים:
אחרי האובך: גשם בצפון ובמרכז, שלג בחרמון ובגולן
הורי הזמר התפרצו על החשוד ברצח בנם: "הוא שטן"
לחימה בכל מקום למשך 3 שנים: התכנית של אובמה נגד דאעש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד הפקסים ששלחה דגנית אשל לעיריית תל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי כתב האישום, בשנת 2000 הרכיבה חברת "ספורט הדרום" את שני עמודי הכדורסל בבית הספר, ומאוחר יותר באותה שנה הועברו העמודים ממקומם המקורי למיקום אחר במגרש בית הספר. במועד זה או בשלב מאוחר יותר, ביצע גורם שזהותו אינה ידועה ריתוך של מכסה הפתח המצוי בבסיס העמוד (וזאת במקום להדק את הברגים כפי שנדרש - ג"ג). בין קצות הפתח לבין המכסה נותרו מרווחים וכפועל יוצא מכך העמוד לא היה אטום לחלוטין אלא חשוף למים. פתח זה נותר מכוסה באמצעות מזרן.

כתוצאה מכך שהעמוד לא היה אטום, נכנסו במשך 12 שנים מים לתוך העמוד, הצטברו שם ויצרו תהליך של קורוזיה בחלקו הפנימי של העמוד, שהחליש מאוד את בסיסו. היותו של הפתח מרותך ומכוסה במכסה ובמזרן הקשה על בדיקת מצב הקורוזיה בתחתית העמוד בבדיקה חזותית בלבד. על פי כתב האישום, ביום מותו שיחק רונן כדורסל עם חבריו במגרש בית הספר "אביב". במהלך המשחק נתלה הנער על טבעת הסל, וכתוצאה מכך עמוד הכדורסל קרס עליו והביא למותו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב ששלחה המנהלת לעירייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אוריאל ירקוני, איש תחזוקה שעבד עם בית הספר "אביב", התריע גם הוא על בעיית הבטיחות בעמוד האמור. "עבדתי כאיש תחזוקה ותורן ערב באולם הספורט. טיפלתי בכל הנושא של מיזוג אוויר, חשמל וטיפול בתקני הספורט שבאולם הספורט. מתחילת עבודתי נמסר לי כי מגרש הספורט אינו בתחום אחריותי, אלא בתחום אחריות בית הספר עצמו", סיפר בחקירתו. "באחד הימים, זה היה בקיץ, יצאתי למגרש והבחנתי בסימני ריקבון בין האספלט לבין עמוד הכדורסל שליד הדשא. אני מדבר על ריקבון. הבחנתי בהתפוררות של הברזל, התרוממויות של צבע בהיקף העמוד וסימני חלודה. לאחר מכן הבחנתי שזה העמוד שקרס על הנער. ניגשתי עם המידע הזה לסיגל (מנהלת אולם הספורט מטעם העירייה - ג"ג), סיפרתי לה מה ראיתי ואז סיגל אמרה לי שהנושא של כל מה שנעשה בחצר בית הספר אינו באחריות אולם הספורט, אלא באחריות בית הספר".

"ניגשתי", המשיך ירקוני, "איני זוכר אם באותו היום או לאחר כמה ימים לאושרה המנהלת. מסרתי לה שראיתי ריקבון בעמוד הכדורסל והיות שזה בתחום אחריותה יש להזמין למקום איש בטיחות. אושרה אמרה 'בסדר, תודה', ואז הלכתי משם".

בחקירתו ציין ירקוני בפני החוקרים: "אחרי שאני שמתי לב לחלודה ובאתי יום אחד למגרש על מנת לתת משהו לילדים ששיחקו במקום, אז אב או סב של אחד הילדים הפנה אמר לי שהוא מהנדס בטיחות והצביע על כך שיש חלודה בתחתית העמוד".

נער בן 15 נהרג לאחר שעמוד כדורסל נפל על ראשו ברמת אביב החדשה, אוגוסט 2012. רועי רוזנק, מד"א
עמוד הכדורסל שקרס בבית הספר/מד"א, רועי רוזנק

סיגל אשכנזי, מנהלת אולם הספורט בבית הספר, פנתה בשלב מסוים בעצמה אל עופר רגב מהעירייה. לדבריו, הוא עדכן בטלפון את אושרה דנה, וציין שהנושא נבדק על ידי מהנדסים, אשר מצאו כי החלודה בעמודי הכדורסל אינה מהווה סכנה בטיחותית ועל כן לא תטופל. בשלב זה, ביקשה אושרה לקבל את חוות דעת המהנדסים ונענתה כי מתוכנן סיור במקום עם ממוני הבטיחות מטעם העירייה. מאותו שלב חדלה המנהלת לטפל בעניין. בהמשך נעשה ניסיון להחליף את עמודי הכדורסל, אולם כתב האישום מתאר בפרוטורוט כיצד כל אחד מהנאשמים לא טרח לטפל בעניין למרות הסכנה שהיתה ידועה.

חקירת המשטרה העלתה כי מעבר להתראות חוזרות ונשנות על חלודה בעמוד, אשר לא טופלו, נעשה גם ניסיון מצד המנהלת לטפל באופן שטחי בבעיה. בין השאר, היא ציינה בחקירתה במשטרה כי מעיריית תל אביב נאמר לה שיש לצבוע את העמודים - על החלודה. "בהסתמך על תשובה זו, ועל פי המלצת מחלקת הספורט, נעשתה פנייה לחברת 'ספורט-גום'. איני סוכרת אם בית הספר פנה אליהם או שסיגל (אשכנזי - ג"ג) פנתה. הגיע נציג וצבע את העמודים".

הצבע שמעון מליחי העיד גם הוא במשטרה. "הגעתי רק עם צבע. אב הבית הראה לי את העמודים וצבעתי. מבחוץ לא היו סימני חלודה, אבל מבפנים זה היה דבר שלא יכולתי לראות".

"לא היה מתפקידו של עופר רגב לבדוק את הסלים"

לצד ששת כתבי האישום שהוגשו היום, הוחלט לסגור את התיק בעניינה של קצינת הבטיחות של משרד החינוך, קרן וייס. עורכי דינה אורון שוורץ ויוגב נרקיס בירכו על ההחלטה: "אנו סבורים כי החלטת הפרקליטות לקבל את טיעונינו בדבר היעדר אחריותה של הקב"טית, היא החלטה שקולה ואחראית. הקב"טית אשר עסקה בהסדרת מדיניות כללית ולא בפיקוח שוטף על מפגעים, מודרה מן הממצאים המחשידים, ולכן הייתה הצדקה מלאה מהימנעות מהעמדתה לדין. אנו משתתפים בצערה של המשפחה".

עו"ד עופר ברטל, שמייצג את עופר רגב, מסר: "אנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה. לא היה זה מעולם מתפקידו של מר רגב, לדעת או לבדוק את מצב הסלים בבתי הספר ברחבי העיר תל אביב. היה זה מתפקידו של אחר והדברים בוודאי עוד יתבררו בבית המשפט. הפרקליטות בחרה, בין היתר, שלא להאשים אדם שבדק את הסלים באופן ישיר שישה חודשים לפני האסון הנורא, למרות שיכול היה אז בוודאי להבחין בכשל המתקרב. אנו מציעים לכולם להמתין בסבלנות להכרעת בית המשפט שישמע את הראיות בתיק. את המשפט ננהל בבית המשפט ולא בתקשורת".

עורכי דינה של אושרה דנה, גיל דחוח, גלית רוטנברג ועומר בללי, מסרו: "פטירתו של אלון רונן היכתה קשות במרשתנו, כאשת חינוך, וכמנהלת בית ספר, והיא מצרה מאוד על המקרה הטראגי. אך מכאן ועד הטלת אחריות פלילית על מרשתנו, רק משום תפקידה, המרחק הוא רב. כתב האישום שהוגש מגלה, כי הפרקליטות עצמה מודעת לפניות חוזרות ונשנות של מרשתנו וגורמים אחרים בבית הספר לגורמים המוסמכים לשם בדיקת ותיקון הסל, וכן לפעולות שננקטו על ידה על מנת לוודא כי הוא תקין לשימוש. כתב האישום אף מגלה, כי הפרקליטות מודעת לכך שחלוקת האחריות לטיפול במתקני הספורט בבתי הספר בתוך העירייה לא הייתה ברורה. כל אלו מתווספים לעובדה, כי בשנה הרלוונטית לאירוע מרשתנו הייתה בשנת שבתון וכלל לא שימשה כמנהלת בפועל של בית הספר. אנו סבורים, כי אף במקרים קשים וטעונים כגון מקרה זה, אין זה ראוי להעמיד לדין פלילי גורמים אך משום תפקידם הפורמאלי ולא היה בסיס להגשת כתב האישום נגד מרשתנו. עתה משהוגש, אנו מאמינים כי בית המשפט, שיבחן את הראיות, יקבע את חפותה".

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully