וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התלמיד מת מפגיעת עמוד כדורסל שנפל - המנהלת הואשמה ברשלנות

11.2.2015 / 15:20

5 בני אדם נוספים, בהם בכירים בעיריית תל אביב, מואשמים במותו של אלון רונן בן ה-15, שנהרג ב-2012 במהלך משחק. מכתב האישום עולה תמונה קשה של אי ציות לנהלים ואי ביצוע הבדיקות הנדרשות שהיו עשויות למנוע את האסון

אלון רונן, נהרג כאשר נפל עליו עמוד כדורסל, תל אביב, אוגוסט 2012. באדיבות המשפחה
אלון רונן בן ה-15, שנהרג באסון/באדיבות המשפחה

כתב אישום נגד שישה נאשמים, בהם מנהלת בית הספר "אביב" שבצפון תל אביב וכן בכירים באגף החינוך בעירייה הוגש היום (רביעי) לבית משפט השלום בעיר בגין גרימת מותו ברשלנות של אלון רונן, תלמיד בית ספר בן 15 שנהרג באוגוסט 2012 לאחר שנפל עליו עמוד במגרש כדורסל בבית הספר.

על פי כתב האישום, ביום מותו שיחק רונן כדורסל עם חבריו במגרש בית הספר "אביב". במהלך המשחק נתלה הנער על טבעת הסל, וכתוצאה מכך עמוד הכדורסל קרס עליו והביא למותו. קריסת עמוד הכדורסל והתאונה התרחשו כתוצאה מחלודה בצד הפנימי של תחתית עמוד הכדורסל, שנוצרה בשל הרכבה לקויה של העמוד.

בנוסף למנהלת בית הספר, בכתב האישום נכללים מנהל המדור לחינוך גופני ומנהל הבטיחות באגף החינוך בעירייה, ויחד איתם מואשמים בעלי תפקידים שעבדו תחתיהם. נגד קב"טית משרד החינוך, שנחשדה בזמנו גם היא ברשלנות, נסגר התיק.

עוד על הפרשה:
אבי הנער שנהרג: "העירייה התרשלה"; חולדאי סגר המגרשים
חברי הנער שנהרג במגרש: "שבעירייה ייקחו אחריות"
גם לאחר האסון: לא כל בתי הספר סגרו מגרשים מסוכנים

נער בן 15 נהרג לאחר שעמוד כדורסל נפל על ראשו ברמת אביב החדשה, אוגוסט 2012. רועי רוזנק, מד"א
זירת התאונה בבית הספר "אביב", ב-2012/מד"א, רועי רוזנק

על פי כתב האישום, בשנת 2000, הרכיבה חברת "ספורט הדרום" את שני עמודי הכדורסל בבית הספר, ומאוחר יותר באותה שנה הועברו העמודים ממקומם המקורי למיקום אחר במגרש בית הספר. במועד זה או בשלב מאוחר יותר, ביצע גורם שזהותו אינה ידועה ריתוך של מכסה הפתח המצוי בבסיס העמוד (וזאת במקום להדק את הברגים כפי שנדרש, ג"ג). בין קצות הפתח לבין המכסה נותרו מרווחים וכפועל יוצא מכך העמוד לא היה אטום לחלוטין אלא חשוף למים. פתח זה נותר מכוסה באמצעות מזרן.

כתוצאה מחוסר האטימות של העמוד נכנסו במשך 12 שנים מים לתוך העמוד, הצטברו שם ויצרו תהליך של קורוזיה בחלקו הפנימי של העמוד, שהחליש מאוד את בסיסו. היותו של הפתח מרותך ומכוסה במכסה ובמזרן הקשה על בדיקת מצב הקורוזיה בתחתית העמוד בבדיקה חזותית בלבד.

על פי נהלי משרד החינוך על מתקני הספורט במגרשים ובאולמות הספורט במוסדות החינוך להיבדק אחת לשנה על ידי מהנדס או הנדסאי מבנים המיומן בבדיקת מתקני ספורט. האחריות לביצוע הבדיקות הללו מוטלת על הרשות המקומית או על הבעלים של בית הספר, וכמו כן עליהם להמציא מדי שנה למשרד החינוך אישורים על תקינות מתקני הספורט במוסדות החינוך שתחת אחריותם ועל ביצוע כל בדיקות הבטיחות הנדרשות לגביהם.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
"מתוקף תפקידיהם היו הנאשמים מודעים לנהלי משרד החינוך ולהנחיותיו, או למצער, היו צריכים להיות מודעים להם"

לתאונה ב-2012 קדמו שני אירועים דומים ב-2005 וב-2008 בבתי ספר בערים חיפה וקלאנסווה, במהלכם נהרגו נערים במהלך משחק כדורסל בשעה שקפצו ונתלו על טבעת הסל של העמודים, שעקב כך התמוטטו וגרמו למותם. דוח שהופק בעקבות בדיקה והפקת לקחים מהאירועים המתוארים קבע כי קיימת בעייתיות בעמודי מגרשי הכדורסל ברחבי הארץ, וכי בדיקת מתקני הספורט השגרתית חייבת לכלול בחובה גם בדיקה של בסיס המתקן עצמו, מצב הברגים, שלמות המתכת ועיגון הבסיס לקרקע באופן יציב - דבר שלא בוצע, לכאורה, בבית הספר.

"נהלי משרד החינוך והנחיותיו, לרבות אלה המפורטות לעיל, הועברו כדבר שבשגרה, במכתבים, בהדרכות, בהשתלמויות ובאמצעות אתר האינטרנט של משרד החינוך, לקציני בטיחות ומנהלי בטיחות מחוזיים במשרד החינוך וכן לממוני הבטיחות ולמנהלי הבטיחות ברשויות המקומיות", נכתב בכתב האישום. "מתוקף תפקידיהם היו הנאשמים מודעים לנהלי משרד החינוך ולהנחיותיו, או למצער, אדם מן היישוב בנעליהם יכול וצריך היה להיות מודע להם".

מורה בבית הספר התריעה 3 שנים לפני האסון, בעירייה התעלמו

במהלך חודש נובמבר 2009, בעקבות פניות מצד איש תחזוקה שעבד באולם הספורט המצוי בבית הספר ומצד אחד מהורי תלמידי בית הספר, פנתה דגנית אשל, מורה בבית הספר שהייתה ממונה בעת ההיא על הבטיחות במוסד, לממונה על המדור לחינוך גופני מטעם העירייה והתריעה בפניו על מספר לקויות חמורות במגרש הכדורסל ובין היתר ציינה כי עמודי הכדורסל מלאים חלודה.

משפנייתה לא נענתה, פנתה דגנית בשנית ובשלישית. גם סיגל אשכנזי, מנהלת אולם הספורט בבית הספר, פנתה אליו באותו עניין. הוא עדכן בטלפון את המנהלת וציין כי הנושא נבדק על ידי מהנדסים, כי החלודה בעמודי הכדורסל אינה מהווה סכנה בטיחותית ועל כן לא תטופל.

בשלב זה המנהלת ביקשה לקבל את חוות דעת המהנדסים ונענתה כי מתוכנן סיור במקום עם ממוני הבטיחות מטעם העירייה. מאותו שלב חדלה המנהלת לטפל בעניין. בהמשך נעשה נסיון להחליף את עמודי הכדורסל, אולם כתב האישום מתאר בפרוטורוט כיצד כל אחד מהנאשמים לא טרח לטפל בעניין למרות הסכנה שהיתה ידועה.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully