וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיר הירדנית שבה מסרבים להתאבל על מות הטייס

"אללה בחר את בני, כעת הוא שהיד", כך סיפר תושב מעאן שבנו נהרג בלחימה בשורות "המדינה האיסלאמית" בסוריה. הארגון זוכה לתמיכה נרחבת בעיר הדרומית, והמגייסים מחזרים אחרי צעירים מובטלים

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(צפו: הירדנים מתפארים בתקיפות נגד דאעש)

"ערב אחד, כשהוא לא היה במיטה, שלושה ימים לאחר היעלמותו, הגיע לביתנו אדם רעול פנים וסיפר שהוא הלך לסוריה להילחם בכופרים הסורים" – כך סיפר בגאווה אבו מוחמד, תושב העיר מעאן שבדרום ירדן, לכתבת "USA Today" סאבא אבו פרחה. בנו בן ה-20, מוסטפא, הצטרף לשורות "המדינה האיסלאמית" (דאעש). במעאן, הארגון האיסלאמיסטי זוכה לתמיכה נרחבת גם לאחר פרסום הסרטון המציג את הוצאתו להורג של הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה.

מוסטפא נהרג בקרב נגד כוחות צבא אסד לפני כחמישה חודשים, ואביו סיפר לקהל המאזינים הקטן שהריע לו בסיום דבריו: "אללה בחר את בני. זה שובר את לבי ואת לבה של אמו. הוא עדיין היה ילד, אבל כעת הוא שהיד". בניגוד להפגנות ההמוניות בבירה עמאן נגד דאעש, העיר מעאן שבדרום המדינה, לא רחוק מפטרה, נותרה מעוז עיקש של תמיכה בארגון.

עוד בוואלה! חדשות:
מנהיגי מדינות ערב: "לקואליציה אין אסטרטגיה נגד דאעש"
ירדן: "נמחק את דאעש ונרדוף את לוחמיו בכל מקום שיהיו"
מלך ירדן דורש נקמה בסגנון קלינט איסטווד, העם פחות

מנהיג האחים המוסלמים בירדן, חמאם סעיד, בהפגנה מול שגרירות ישראל. עמאן, 20 ביולי 2014. רויטרס
"ג'יהאד בסוריה - יותר חשוב בעת הזו מג'יהאד בפלסטין". חמאם סעיד, מנהיג "האחים המוסלמים" בירדן, בהפגנה מול שגרירות ישראל בעמאן, יולי/רויטרס

ארגונים איסלאמיסטיים אינם זרים לירדן, ובחודשים האחרונים העיר הדרומית געשה נוכח פעילותם. בחודש ספטמבר האחרון, הרשויות פיזרו הפגנה במעאן, בה נופפו המפגינים בדגלים השחורים המפורסמים של "המדינה האיסלאמית", ומרבית תושביה מסרבים לגנות את הוצאתו להורג של טייס חיל האוויר.

מרבית תושבי העיר הם סלפים, המתנגדים באופן חריף למשטרו של בשאר אסד ותומכים בהחלת חוקי השריעה. מלבד דאעש, גם ארגון "האחים המוסלמים" המתון יותר, באופן יחסי, זוכה לתמיכה נרחבת בעיר. "האווירה הכללית במעאן היא של תמיכה במהפכה הסורית", הסביר אבו טווילה, פעיל פוליטי חילוני בעיר. "זה הגיוני שהאימאמים במסגדים מגנים את בשאר".

אבו חסן, תושב העיר תומך דאעש, הסביר: "ג'יהאד בסוריה הוא חובתנו, והיא יותר חשובה בעת הזאת מג'יהאד בפלסטין". לדבריו, פעילות הכוחות הירדניים במסגרת הקואליציה העולמית בהובלת ארצות הברית נגד דאעש פוגעת במטרתם. "הגיבורים הצעירים שלוחמים בסוריה, או נעצרים על ידי שירותי הביטחון הכופרים של ירדן – מגיע להם למות בגן עדן, ומגיעים להם חיים הגונים בעולם הזה", הוסיף.

מנהיגי דאעש? "פשוט קבוצה של שכירי חרב"

"נמלטתי לאחר שגיליתי שמנהיגי 'המדינה האיסלאמית' לא ממש להוטים על איסלאם"

כ-300 צעירים ממעאן יצאו להילחם בסוריה, לפי דבריהם של תושבי העיר, ורק כ-100 מהם שבו. 120 נהרגו בקרבות, 30 נפצעו וה-70 נוספים נעצרו בירדן, ונגזרו עליהם עונשי מאסר של עד שלוש שנים בגין לחימתם בשורות "המדינה האיסלאמית". עם זאת, חלק מתושבי העיר טוענים כי על הרשויות לפעול על מנת למנוע את עזיבתם של הצעירים לשדות הקרב בסוריה. "הם לא עוצרים אותם לפני שהם עוזבים", טען אבו עבד א-רחמן, שבנו בן ה-16 נעלם לפני כחצי שנה, ומאז לא שמע ממנו עוד.

ראש העיר, מג'יד שרארי, הסביר כי המגייסים פונים פעמים רבות לצעירים מובטלים, ומשכנעים אותם כי לחימה בסוריה משמעה הגנה על דתם. אבו עאדל, בן 23 ששב מסוריה, סיפר כי מסעו ל"מדינה האיסלאמית" החל עם זר שפנה אליו במסגד, והזמין אותו "לשמוע מנהיג כריזמטי". אבו עאדל היה מובטל, והיה לו מעט לאבד.

"הוא לא אמר לי שהוא קשור ל'מדינה האיסלאמית', וביקש שאצטרף אליו לשיעורי דת של שייח גדול", סיפר. "השייח הרצה על החשיבות של ג'יהאד, ועל סבלם של הסורים. חשתי רצון עז להילחם, אז נסעתי לסוריה, להילחם נגד המשטר הכופר של אסד". לדבריו, הוא קיבל סכומי כסף גדולים עבור הסכמתו להצטרף לדאעש. "לא יכולתי לסרב", אמר.

עם זאת, כעבור זמן קצר הוא נמלט מסוריה, לאחר שנחשף לזוועות שביצעו לוחמי הארגון. לטענתו של אבו עאדל: "נמלטתי לאחר שגיליתי שמנהיגי 'המדינה האיסלאמית' לא ממש להוטים על איסלאם. הם פשוט קבוצה של שכירי חרב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully