וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי מדינות ערב: "לקואליציה אין אסטרטגיה נגד דאעש"

8.2.2015 / 17:19

נציגי מדינות האזור שהשתתפו בוועידת הביטחון במינכן טענו כי "התקיפות האוויריות לא מספיקות". מצרים ואפגניסטן דרשו מהמערב לתקוף גם את ארגוני הטרור שפועלים בשטחן. ירדן, מנגד, ממשיכה לתקוף במרץ: "נמחה אותם מעל פני האדמה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מנהיגי המדינות הערביות המשתתפים בוועידת אירופה לביטחון במינכן שבגרמניה יצאו היום (ראשון) נגד חוסר האסטרטגיה, לטענתם, בלחימה נגד ארגוני הטרור, ובראשם "המדינה האיסלאמית" (דאעש). כמו כן, קראו הנציגים למדינות המערב לסייע בחימוש צבאותיהם.

"אם אנחנו רוצים שהאזרחים יילחמו בעצמם, וינקו את עיראק מטרוריסטים, עלינו לא רק להכריז על תכנית, אלא גם ליישמה באופן ממשי", טען שר החוץ של קטאר, חאלד אל-עטיה. הוא התייחס לכך שסונים רבים במדינה, המתנגדים לדאעש, חשים הדרה מצד ההנהגה השיעית בבגדאד, ולכן לא ששים להצטרף למאבק. "אנחנו עדיין זקוקים לאסטרטגיה בעיראק מבעלות בריתנו", הבהיר, "אך למען האמת אין שום אסטרטגיה".

עוד בוואלה! חדשות:
אחרי 11 שנה: בבגדאד מותר שוב לצאת החוצה בלילות
אמו של השבוי שראשו נערף: "ממשל אובמה לא עשה כלום לשחרור ילדינו"
ירדן: "נמחק את דאעש ונרדוף את לוחמיו בכל מקום שיהיו"

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, מינכן, פברואר 2015. AP
"התקיפות האוויריות לבדן לא יספיקו". מזכ"ל נאט"ו עם סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, היום/AP

שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, טען אף הוא כי "אין אסטרטגיה ברורה להתמודד עם דאעש, למגר את פעילותו, להשתלט עליו, להביסו ולבסוף להשמיד אותו. אני לא רואה משהו כזה, אלא אם התקיפות האוויריות הן האסטרטגיה. זו לא אסטרטגיה".

בחודש שעבר הבהיר מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, כי התקיפות האוויריות לבדן לא יספיקו על מנת להביס את "המדינה האיסלאמית". לטענתו, יש צורך בסיוע מערבי בחימוש והכשרת כוחות הביטחון העיראקיים, על מנת להביא לתוצאות. עם זאת, מדינות מערביות רבות ממאנות לפעול בשטח, ודווח על שיתופי פעולה מעטים בין צבאות זרים לכוחות מתונים בעיראק ובסוריה.

בתוך כך, מפקד חיל האוויר הירדני, גנרל מנסור אל-ג'בור, הכריז היום כי ירדן תקפה 56 פעמים את מטרות הארגון בצפון סוריה בשלושת הימים האחרונים. "השגנו את מטרתנו", הבהיר. "השמדנו מרכזי לוגיסטיקה, מחסני נשק ומקומות מסתור של הלוחמים".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מטוס של חיל האוויר הירדני ממריא בדרכו לתקוף מטרות של דאעש בסוריה, פברואר 2015. רויטרס
מטוס ירדני בדרכו לתקיפת יעדים בצפון סוריה, בשבוע שעבר/רויטרס

אל-ג'בור הוסיף כי ירדן ביצעה קרוב לחמישית מכלל הטיסות המבצעיות של הקואליציה העולמית בהובלת ארצות הברית נגד "המדינה האיסלאמית" בסוריה, וטען כי מתקפות אלה הביאו לפגיעה משמעותית בכ-20% מהיכולות הצבאיות של הלוחמים האיסלאמיסטים. "אנו נחושים למחות אותם מעל פני האדמה", קרא הגנרל.

דבריו מתווספים להצהרות דומות שנשמעו בעמאן בימים האחרונים, מאז פורסם הסרטון שבו מוצגת הוצאתו להורג של הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה שנפל בשבי הארגון. המלך עבדאללה נשבע לנקום את מותו של אל-כסאסבה, והורה למפקדי הצבא להתכונן להגברת הפעילות הירדנית במסגרת הקואליציה העולמית.

נשיא אפגניסטן אשרף ראני, מינכן, פברואר 2015. רויטרס
"אין להפריד את האיום באפגניסטן מהאיום שמציב דאעש". ראני, היום/רויטרס

מדינות נוספות בעולם הערבי, בהן ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ, משתתפות אף הן במאמצי הקואליציה, אולם חלקן בתקיפות האוויריות ככל הנראה קטן באופן משמעותי מזה של ירדן או של השותפות המערביות, בראשן ארצות הברית וצרפת. שר החוץ של מצרים, סאמח שוכרי, המשתתף אף הוא בוועידה הביטחונית במינכן, טען היום כי הקהילה הבינלאומית אינה עושה די על מנת לסייע לקהיר במלחמתה נגד ארגוני הטרור בחצי האי סיני.

"אנחנו זקוקים לעוד נשק, איכותי ומתוחכם יותר, ואת הטכנולוגיה שתאפשר לנו לעקוב אחר הארגונים האלה ולחדור אליהם", אמר שוכרי. הוא התייחס בדבריו לארגון "אנסאר בית אל-מקדס", שרק לאחרונה נשבע אמונים ל"מדינה האיסלאמית", והכריז על עצמו "זרוע סיני" של הארגון. גם נשיא אפגינסטן אשרף ראני קרא היום למנהיגים המערביים במינכן לפעול במסגרת אסטרטגיה מקיפה נגד ארגוני הטרור במדינתו, וטען כי אין להפריד את האיום הזה מהאיום שמציב דאעש וארגונים נוספים.

עם כל זאת, שגריר ארצות הברית בבירה הלבנונית ביירות, דייויד הייל, מסר היום כי סיוע צבאי בשווי של יותר מ-25 מיליון דולרים הועברו היום לצבא לבנון. מטרת הנשק, לדבריו, היא "להביס את האיום הטרוריסטי הקיצוני מסוריה". הוא הוסיף: "אנו לוחמים נגד אותו האויב". צבא לבנון נלחם בחודשים האחרונים נגד קבוצות המזוהות עם דאעש ועם ארגון "ג'בהת א-נוסרה", באזור הגבול הסורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully