וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלך ירדן דורש נקמה בסגנון קלינט איסטווד, העם פחות

7.2.2015 / 0:11

מחוקק אמריקני, שנפגש עם עבדאללה לאחר פרסום סרטון השריפה למוות של הטייס השבוי, סיפר כי המלך מתכנן תגובה "מהסוג שדאעש עוד לא ראה". ירדן כבר יצאה לתקיפות מרובות בסוריה ובעיראק, וזו רק ההתחלה. "הם יתחרטו"

צילום מסך

"הם יתחרטו על זה. המלך עבדאללה הוא לא ברק אובמה" – כך סיפר השבוע לרשת "פוקס ניוז" חבר הקונגרס האמריקני דאנקן האנטר בהן, לאחר פגישתו עם מלך ירדן בוושינגטון. לדבריו, עבדאללה מתכנן מסע נקמה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), בעקבות פרסום הסרטון המציג את הוצאתו להורג בשריפה של הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה.

לטענתו של האנטר, את ההשראה לנקמה חסרת הרחמים, שאב המלך עבדאללה מהבמאי קלינט איסטווד. במהלך הפגישה בוושינגטון, כך העיד הרפובליקן הצעיר שהפסיק לשרת בעיראק ובאפגניסטן, עבדאללה ציטט סצנות מהמערבון "בלתי-נסלח", כדוגמה לתגובה אפשרית להוצאה להורג. "הוא אמר לנו שזו תהיה נקמה מהסוג שדאעש עוד לא ראה", סיפר. "המלך כועס, והירדנים יתחילו לצאת ליותר טיסות ממה שעשו אי פעם".

עוד בוואלה! חדשות:
"מוות לדאעש": אלפים הפגינו בירדן בעקבות רצח הטייס
תיעוד: חיל האוויר של ירדן מפציץ מטרות של דאעש
רצח הטייס הירדני עוד יפרק את הקואליציה נגד דאעש

ראניה מלכת ירדן בהפגנה בעמאן נגד דאעש בעקבות רצח הטייס הירדני, 06 בפברואר 2015. רויטרס
המלכה ראניה, רעייתו של עבדאללה, בהפגנה נגד דאעש, היום/רויטרס

המלך עבדאללה נודע כחובב גדול של סרטי קולנוע וטלוויזיה. זכורה במיוחד הופעתו בתפקיד אורח קצר בפרק של "מסע בין כוכבים", עוד כשהיה יורש העצר. לחבר הקונגרס האנטר יש מוניטין מעט יותר בעייתי, לכל הפחות בכל מה שקשור ל"מדינה האיסלאמית": לפני ארבעה חודשים הוא סיפר בריאיון נוסף לרשת "פוקס" כי "עשרה אנשי דאעש נלכדו כשחצו את הגבול ממקסיקו לטקסס". מהבית הלבן מסרו אז בנימוס מאופק כי מדובר בבדיה מוחלטת.

בין אם המלך מסתמך על המערבון זוכה האוסקר ובין אם יש לו תכנית מבצעית סדורה יותר, התגובה הירדנית לרצח הטייס בהחלט מקבלת ממדים הוליוודיים. עדות ראשונה לכך מתבטאת בסרטון שפרסמה אתמול הטלוויזיה הירדנית, ובו נראים מטוסי F-16 ממריאים לגיחות הפצצה ביעדים עלומים.

תופי מלחמה רועמים ומוזיקה דרמטית מלווים את הסרטון מתחילתו ועד סופו. לצד הטייסים, בולטת בו הנוכחות הנשית: טכנאיות ומומחיות חימוש צועדות בגאווה לעבר סככת המטוסים, וכותבות בגיר דברי נאצה על הפצצות העתידות להיות מושלכות בשטח האויב. "בהקדשה לכלבי דאעש", נכתב על אחת מהן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

רוב הירדנים אינם ששים למלחמה כוללת נגד דאעש

המסר אמנם יפה, אולם קשה לראות כיצד אנשי "המדינה האיסלאמית", שאינם נרתעים משריפה של אחיהם המוסלמים, יתרגשו דווקא ממחווה פמיניסטית. הסרטון של דאעש, שבו הוצגה שריפתו למוות של הטייס בן ה-26, כלל יותר מ-20 דקות של הפקה מרשימה. אפשר להניח בקלות שהסרטון המורכב הזה יגייס יותר תמיכה לדאעש מאשר יצליח לגייס נגדו הסרטון הצנוע שהפיקה ממשלת ירדן, באורך של דקה וארבעים בלבד.

היום דווח כי המטוסים הירדנים המופיעים בסרטון לא יצאו רק לסוריה, אלא גם לעיראק. תחושות האבל והרצון לנקמה בדאעש הובילו את הצבא להודיע כי הרחיב את פעילותו למדינה נוספת. על פי דיווח ב"סקיי ניוז" בשפה הערבית, יותר מ-35 פעילי דאעש נהרגו בהפצצות במרכז העיר מוסול שבצפון עיראק. אתמול דווח כי 50 לוחמי דאעש, ובהם בכיר, נהרגו בתקיפות חיל האוויר הירדני בסוריה.

עם זאת, חלקים גדולים בציבור הירדני לא ששים למלחמה כוללת. סקר שפורסם בספטמבר האחרון על ידי המכון ללימודים אסטרטגיים באוניברסיטת ירדן, חודש שלם אחרי שכבר הצטרפה ירדן לקואליציה העולמית בהובלת ארצות הברית, בדק את עמדות הציבור כלפי דאעש, והעלה כי רק 62% מהנשאלים החשיבו אותו לארגון טרור. אם סקר דומה היה נערך היום, לא בטוח אם רוב הציבור הירדני – שאינו נמנה עם בני הטייסים, הקצינים ושאר תומכי המלך – היה משנה את דעתו.

אבו מוחמד אל-מקדיסי, אחד ממנהיגי הרוחניים של ארגון אל-קאעדה. טוויטר, צילום מסך
"בג'יהאד הסלפי לא עושים דברים כאלה". אל-מקדיסי/צילום מסך, טוויטר

צעד חשוב נוסף, ואולי אף חשוב יותר מההפצצות נגד דאעש, הוא זה שמתרחש כעת בתוך הממלכה, עם שחרורו מהכלא של המטיף הסלפי הקיצוני אבו מוחמד אל-מקדיסי. כבר אתמול הוא בא – או הובא – לאולפן חדשות מקומי, והשתלח במנהיגי דאעש. במהלך הריאיון, סיפר אל-מקדיסי כי הוא היה מעורב במשא ומתן לשחרור הטייס השבוי, ובין היתר שלח איגרת למנהיג "המדינה האיסלאמית, אבו בכר אל-בגדאדי.

"דאעש מבזים את האיסלאם", טען אל-מקדיסי, והביע זעזוע מהאופן שבו הוצא להורג אל-כסאסבה, "הנביא מוחמד אוסר על שימוש באש לרצח". בג'יהאד הסלפי, סיפר המטיף הקיצוני שוב ושוב במהלך השיחה, לא עושים "דברים כאלה".

(עדכון ראשון: 18:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully