וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח הטייס הירדני עוד יפרק את הקואליציה נגד דאעש

4.2.2015 / 18:14

אחרי שנודע שמועאז אל-כסאסבה נשרף למוות, התברר שאיחוד האמירויות הפסיקה את התקיפות נגד יעדי הארגון מחשש לחיי טייסיה. מאמציו של אובמה לשכנע את המדינות הסוניות כי מדובר במאבק גורלי המצדיק את השתתפותן ספגו זעזוע נוסף

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

לסאגת נפילתו בשבי של הטייס הירדני, שתמה עם פרסום הסרטון המתעד את רציחתו, עוד יהיו השפעות שיחרגו מתחומי הממלכה ההאשמית, וכבר כעת נפערים סדקים משמעותיים בקואליציה הבינלאומית הנאבקת בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

זמן קצר אחרי שנודע אמש כי הטייס, מועאז אל-כסאסבה, שילם בחייו על התייצבותה של ממשלתו לצד הממשל האמריקני, התברר כי איחוד האמירויות הערביות הפסיקה לשלוח טייסים להפצצות האוויריות בסוריה ובעיראק, מחשש לחייהם. ההודעה נמסרה לממשל האמריקני כבר בחודש דצמבר, מיד אחרי נפילתו בשבי של הטייס הירדני, אך רק אמש אישרו זאת במחלקת המדינה.

איחוד האמירויות היא אחת מארבע המדינות הערביות המפציצות בסוריה (יחד עם ירדן, קטאר וערב הסעודית). כתנאי לחזרתה לגיחות המבצעיות, דורשת המדינה המדברית כי ארצות הברית תציג תכנית חדשה ומשופרת לחילוץ טייסים משטחי השליטה של "המדינה האיסלאמית".

לקריאה נוספת
רצח הטייס: דאעש נוחל תבוסות, ומוציא עצבים בצורה חולנית
ירדן הוציאה להורג את המחבלת הכלואה: "דאעש נוקט טרור שפל"
דאעש: שרפנו למוות את הטייס הירדני השבוי

אביו של הטייס שנרצח: "דמו יקר פי מיליון מדמה". רויטרס
מועאז אל-כסאסבה בסרטון שבו הוא מוצא להורג/רויטרס

לכאורה, מדובר בעניין טכני, דבר פעוט. למעשה, מדובר בזעזוע גדול לקואליציה החזקה שהרכיב הנשיא ברק אובמה במאבקו בדאעש. מדוע טייס ערבי, היוצא במטוס F-16 אמריקני להפצצות בסוריה, לא זכאי לערבויות לשלומו מהמדינה החזקה ביותר בעולם? לארצות הברית, בינתיים, אין תשובות טובות שישכנעו את שותפותיה הסוניות שמדובר במאבק גורלי דיו.

ירדן, מצדה, מיהרה להודיע הבוקר כי בכוונתה "להכפיל את שיתוף הפעולה" עם הקואליציה, אך לא כמסר לדאעש, אלא למחנה המחאה הפנימי במדינה. לא במקרה פורסם סרטון הוצאתו להורג של הטייס בזמן שהמלך עבדאללה היה בוושינגטון. במשך השנים, ירדן התקרבה יותר ויותר לארצות הברית – ולישראל – חרף התנגדות עזה מצד חלקים גדולים בציבור הירדני, ובכלל זה תנועת "האחים המוסלמים".

עוד מראשית ימיה של הקואליציה הבינלאומית הנאבקת בדאעש, דאגה ירדן להצניע את השתתפותה בגיחות ההפצצה בסוריה. הקולות בירדן המתנגדים להשתתפות ב"מלחמה האמריקנית", כפי שהיא מכונה לעתים, נבלעים היום בקריאות האבל וקולות הנקמה, אך המשך הדרך יצריך מאמצי שכנוע גדולים יותר מצד המלך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מטס כבוד של מטוסי F-16  מעל ביתו של הטייס הירדני מועאז אל-כסאסבה – כראכ, ירדן, 4 בפברואר 2015. רויטרס
מטס כבוד של רביעיית F-16 מעל ביתו של הטייס בעיר כראכ, היום/רויטרס

אם בעבר נטו כמה מממשלות העולם להיכנס למשא ומתן עם דאעש כדי לשחרר את חטופיהן, השבועות האחרונים יצריכו ריענון נהלים. לפי מקור מודיעיני אמריקני שצוטט אמש בכלי התקשורת בארצות הברית, ארגון "המדינה האיסלאמת" מחזיק כיום בכ-20 בני ערובה זרים, אולי מעט פחות. הקבוצה כוללת צעירה אמריקנית בת 26, ששמה הפרטי, קיילה, נפלט בטעות לאחרונה מפיו של ראש הסגל בבית הלבן, אחרי שנשמר בסוד במשך שנה וחצי.

שתי ממשלות נכוו קשות ממגעים עם דאעש בשבועות האחרונים. אנשי הארגון הצליחו להתל בירדן וביפן, כאשר טענו שהם מוכנים לשחרר את הטייס ואת שני האזרחים שלקחו בשבי. הסרטונים שפרסם הארגון בתקופה זו היו שונים מקודמיהם, וכללו ערוץ שמע בלבד; סרטון ההוצאה להורג של אחד היפנים צולם באתר משונה, והתשלום שדרש נציג הארגון - 200 מיליון דולר - היה גבוה פי ארבעה מהסכום שהרוויח דאעש מכופר בכל 2014.

כל הרמזים האלה – שהעידו כי דאעש שרוי במצוקה, ונאלץ לשנע את אסיריו ממקום למקום, תוך שהוא מפרסם דרישות מופרזות, בסרטונים שנערכו בזריזות - לא מנעו משתי הממשלות לנהל משא ומתן עם הארגון. ירדן אף הודיעה כי היא מוכנה לשחרר מחבלת נשכחת, הכלואה בממלכה מאז 2006. קשה לבוא בטענות למדינות שהבטיחו שיעשו הכל כדי לשחרר את אזרחיהן השבויים, אבל קשה גם לראות כיצד מדינות אחרות יעזו להיכנס למשא ומתן עם דאעש בעתיד הקרוב לעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully