וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיגון החסר והתעוזה של חיזבאללה: השאלות הקשות בצפון

29.1.2015 / 0:15

בצה"ל יודעים כבר שנים שהציר שבו אירעה התקרית הוא נקודת תורפה החשופה לירי ישיר, אך דבר לא נעשה כדי להקטין את הסיכון. בתחקירים ייבדק גם כיצד פעל חיזבאללה בחופשיות לפני התקיפה מבלי שאותר

צילום: חמד אלמקת, שי מכלוף, שלומי גבאי, יותם רונן, מור שאולי, רויטרס, לע"מ; עריכה: שניר דבוש; קריינות: לירון בארי

ההצלחה של חיזבאללה אתמול (רביעי) בתקיפה נגד כוח צה"ל בגבול, שבה נהרגו שני לוחמים, מעידה לא רק על בחירת עיתוי טובה מבחינתו, אלא גם על איסוף מודיעין מדויק, על יעילות ועל רמה מקצועית גבוהה של לוחמי הארגון השיעי. לא מדובר בפעולה של לוחם חיזבאללה בודד, אלא בפעילות נרחבת שבה לקחה חלק שרשרת של מפקדים ושל כוחות בשטח.

כבר בשנת 2000, במסגרת עבודת המטה וההכנות של פיקוד צפון לנסיגת צה"ל מרצועת הביטחון, ניתן דגש לפער המבצעי שישנו מבחינת ישראל בגזרת הר דב. האיומים היו ברורים, האזור והכבישים שבו חשופים לירי ישיר של טילי נ"ט.

הסלמה בצפון || סיקור מיוחד
כבישים חסומים ונשק צמוד מסביב לשעון: השגרה החדשה בצפון
צה"ל בוחן את האפשרות להכיל את התקרית בצפון
אחרי הפיגוע בגבול: חגיגות וזיקוקים ברחובות ביירות
חיזבאללה במסר לישראל: לא חושש מעימות. פרשנות

ביישובים שבצפון אצבע הגליל הנושקים לגבול לבנון, דוגמת מנרה ומלכיה, הוחלט להסיט את צירי הגישה כדי לסכל אפשרות של ירי ישיר על אזרחים וחיילים. אלפי טונות של בטון ושל אספלט נשפכו בצירים הללו כדי להתמגן ביום שאחרי הנסיגה. ציר התנועה המבצעי-אזרחי, שספג היום את הפגיעה (מצומת הטנק לכפר רג'ר בגזרת הר דב), קיבל אף הוא התייחסות בעבודת המטה. זאת משום שהוא חשוף לעמדות שולטות של חיזבאללה מהרכס ומאזור הכפר מרון א-ראס.

(צילום: יותם רונן)

בהתאם לכך הועלו שורה של המלצות לביצוע. בין היתר הוחלט על הצבת קוביות בטון או מכולות חסינות בכל 50 מטרים בציר, על נטיעת עצים גדולים שיפריעו לאפשרות לתצפת על הציר וכן על פעולות הנדסיות נוספות. כל אלו לא התקבלו. הנחת העבודה הייתה שזה ציר אזרחי, וכך גם התייחסו אליו. לנוכח הדברים הללו, הפך הכביש במשך השנים לנקודת תורפה. יש כמובן מי שייטען שהכתובת הייתה על הקיר. על ציר זה נעו אתמול כלי רכב אזרחיים וצבאיים בלתי ממוגנים שירדו מהר דב. אנשי המודיעין של חיזבאללה ידעו לבחור מבין כלי הרכב את טנדר האיסוזו די-מקס ובו מפקד הפלוגה בגבעתי.

האירוע מעלה שורת שאלות טקטיות ואסטרטגיות. הראשונה והבולטת היא מן הסתם סוגיית המיגון. אלא שחשוב לומר שהטיל שפגע ברכב הוא מסוג "קורנט", והוא כזה שיכול לחדור גם כלים ממגונים אם הוא פוגע בנקודות מסוימות בכלי. לכן נותרת שאלה אחרת: מדוע פחות מ-12 שעות אחרי תקיפת חיל האוויר הישראלי בסוריה, בתגובה לירי הרקטות על החרמון, כשכל פיקוד צפון דרוך מול האפשרות שחיזבאללה יגיב על החיסול של ג'יאהד מורנייה והגנרל האיראני עלי אללה דאדי, נסעו כלי הרכב סמוך מאוד לגדר ללא חיפוי משמעותי ובצל סכנת חטיפת או תקיפה?

רכב צבאי נפגע מטיל נ"ט גזרת הר דב. ינואר 2015. רויטרס
סרן קלנגל וסמל ניני שנהרגו בתקרית/רויטרס

ההיערכות של חיזבאללה בשטח חמקה מעיני ישראל?

האם הנחת העבודה הייתה שחיזבאללה לא יגיב משטח לבנון כדי לא לגרור את ישראל להסלמה, בניגוד לאינטרס של הארגון השיעי? ידוע שחיזבאללה מתייחס לאזור חוות שבעא בתור שטח כבוש, ושאין לו בעיה להוציא משם מתקפות. לפיכך, האם הייתה כאן הערכת חסר?

חיזבאללה שיגר לפחות חמישה טילי נ"ט מסוג קורנט לעבר הכוחות הצה"ליים. פעולה כזאת דורשת מערך משמעותי של תצפיות ושל כוח אדם מיומן כדי להצליח, וכמובן תוך איסוף מודיעין בזמן אמת. האם ההיערכות של חיזבאללה בשטח חמקה מעיני אגף המודיעין ומכוחות פיקוד צפון? האם הועברו לגזרת הר דב אמצעים טכנולוגיים שמסייעים באיתור הפעלת טילי נ"ט מתקדמים ואם כן כיצד נעשה בהם השימוש? לכל אלה יידרש צה"ל בתחקיר.

התחקירים שיבוצעו בעקבות התקרית כבר החלו וזאת על מנת ללמוד ולהפיק לקחים. הם יכללו כאמור שאלות רבות לגבי נוהל התנועה בגזרת הר דב, על האופן שבו תודרך כוח גבעתי עם כניסתו לגזרה ולגבי הפעולות הנדרשות כדי לרסן את חיזבאללה, בזמן שבו יש תנועה ערה של כלי רכב אזרחיים וצבאיים על הכביש המדובר.

(עדכון ראשון: 23:15)

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

תקרית ביטחונית בגבול הצפון, ינואר 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
צה"ל תקף באש ארטילרית/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת
חגיגות בביירות בירת לבנון אחרי הפיגוע בגבול ישראל שבו נהרגו שני חיילי צה"ל. רויטרס
תומכי חיזבאללה חוגגים בביירות/רויטרס
פצוע מהתקרית בצפון מטופל במרכז הרפואי זיו בצפת. המרכז הרפואי זיו, מערכת וואלה! NEWS
אחד הפצועים בתקרית מגיע לבית החולים זיו שבצפת/מערכת וואלה! NEWS, המרכז הרפואי זיו
תקרית ביטחונית בגבול הצפון, ינואר 2015. חמד אלמקת, מערכת וואלה! NEWS
היה ידוע שמדובר בנקודת תורפה/מערכת וואלה! NEWS, חמד אלמקת
פיצוץ בכפר רג'ר בחילופי אש בין צה"ל לאנשי חיזבאללה במהלך ההסלמה בגבול הצפון – 28 בינואר 2015. רויטרס
עשן מיתמר מעבר לגבול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully