וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל בוחן את האפשרות להכיל את התקרית בצפון

28.1.2015 / 19:57

צה"ל יציג להנהגה המדינית את סל התגובות האפשרויות לפיגוע בגבול. תגובה מדודה אמנם תוכל להרגיע את הרוחות, אולם תותיר את חיזבאללה עם ראש מורם. מנגד, תגובה מסיבית עשויה לגרור את ישראל למערכה לא רצויה

צילום: חמד אלמקת, שי מכלוף, שלומי גבאי, יותם רונן, מור שאולי, רויטרס, לע"מ; עריכה: שניר דבוש; קריינות: לירון בארי

אחרי חיסולם בשבוע שעבר של ג'יהאד מורנייה והגנרל האיראני מוחמד עלי אללה דאדי ברמת הגולן הסורית, העריכו במערכת הביטחון כי בפני חיזבאללה יש כמה אפשרויות לתגובה: תקיפה מהגבול הלבנוני, תקיפה מהגבול הסורי או פגיעה בנציגויות של ישראל בחו"ל. ככל שחלף הזמן הגיבו ראשי חיזבאללה ואיראן רק בכלי התקשורת והבטיחו "נקמה" ובצה"ל העריכו כי חיזבאללה חושש מאוד להגיב ולגרור פעולה רחבה של ישראל.

אמש ביצע חיזבאללה ניסוי כלים. חוליית מחבלים שיגרה ארבע רקטות לעבר ישראל מהאזור ברמת הגולן הסורית הנמצא בשליטת הצבא הסורי, ושתיים מהן נפלו בשטח הישראלי. בצה"ל הפנו אצבע מאשימה לחיזבאללה כאחראי לאירוע ובלילה נשלחו מטוסי חיל אוויר לתקוף יעדי טרור דווקא של הצבא הסורי, המשמש כריבון באזור. במילים פשוטות - צה"ל, בהנחיית הדרג המדיני, רצה להכיל את האירוע ולא להיגרר להסלמה.

חיזבאללה צפה בתגובה הישראלית וככל הנראה העריך כי פני ממשלת ישראל לא למלחמה בשל תקופת הבחירות. על כן, הוא החליט לאשר פיגוע נגד סיור של צה"ל במטרה לגבות מחיר נוסף על חיסול שני הבכירים. צה"ל השיב באש נקודתית לתקרית הכפולה בגבול לבנון ודובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, מיהר להדגיש בפני תא הכתבים הצבאיים כי התגובה הזו איננה התגובה האחרונה של צה"ל באירועים הללו.

עוד על ההסלמה בצפון:
הותר לפרסום: 2 חיילי צה"ל נהרגו בתקרית בגבול לבנון
התקרית בגבול: כלי הרכב הצבאיים שנפגעו לא היו ממוגנים
תיעוד מהרגעים שאחרי התקרית: הרכב הצבאי עולה באש

חיזבאללה ירה טיל נ"ט על רכב צבאי - צה"ל תקף בדרום לבנון. רויטרס
תקיפת צה"ל בדרום לבנון, מיד לאחר התקרית בגזרת הר דב/רויטרס

צה"ל יגיש בשעות הקרובות את הערכות המצב המודיעיניות על המתרחש בלבנון ויציג את סל התגובות האפשריות - בקצה האחד, הכלת האירוע וניסיון להגיב בתקיפת מבנים מבלי לגבות חיי אדם מחיזבאללה, ומנגד תקיפה רחבה ואולי חסרת פרופורציה על מנת להבהיר לארגון השיעי ולאיראן שעומדת מאחוריו כי ישראל לא תסבול תוקפנות דומה בעתיד.

חשוב לזכור כי בשנה האחרונה שני הצדדים, ישראל וחיזבאללה, איימו זה על זה לבל יעזו לפתוח במתקפות, ובמקביל הדגישו כי פניהם לא למלחמה. טרמינולוגיה דומה נשמעה בקיץ לפני מבצע "צוק איתן", ולבסוף צה"ל נגרר למערכה בת 50 ימים. כולם יודעים איך מתחילה מערכה לא נשלטת, אך אף אחד לא יודע בהכרח איך היא מסתיימת. כאן מתחיל שלב מלחמת המוחות - איך ישראל צריכה להגיב מבלי לגרור את הצד השני להשתולל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אזור התקרית

רכב צבאי נפגע מטיל נ"ט גזרת הר דב. ינואר 2015. רויטרס
כלי הרכב הצבאי שנפגע הבוקר מטיל נ"ט/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully