וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בנאום מצב האומה: המיתון חלף, הגיע הזמן לשוויון כלכלי

בנאומו בפני הקונגרס, הכריז הנשיא כי "צל המשבר" התפוגג וקרא למחוקקים הרפובליקנים לתמוך בהצעותיו לשיפור מעמדו הנשים ומעמד הביניים. עוד בנאום: דאעש וקובה, ישראל זכתה למילה אחת בקושי

ברק אובמה - נאום מצב האומה 20 בינואר 2015. GettyImages
אובמה בקונגרס, הלילה. מאחורי יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר וסגן הנשיא ג'ו ביידן/GettyImages

"יצאנו מהמיתון, ואנחנו חופשיים לכתוב את עתידנו, יותר מכל אומה אחרת על פני כדור הארץ" – כך אמר הלילה (רביעי) נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בנאום מצב האומה השנתי, שהוקדש ברובו לקריאתו לרפורמות כלכליות שיטיבו עם מעמד הביניים. "כעת, מוטלת עלינו בחירה, מי ברצוננו להיות ב-15 השנים הקרובות, או בעשורים שיבואו".

לראשונה מאז תחילת כהונתו הראשונה ב-2009, אובמה נאם בפני קונגרס עם רוב רפובליקני, שכן בית הנבחרים והסנאט נשלטים כעת על ידי אנשי המפלגה היריבה.

לדברי אובמה, אחרי "15 שנים במאה החדשה", שהביאו עמן גל טרור עולמי, שתי מלחמות ארוכות ויקרות – בעיראק ובאפגניסטן, ומיתון "שהתפשט ברחבי האומה והעולם", ארצות הברית "פותחת דף חדש". הוא הבהיר כי ארצות הברית של היום "חופשיה מאחיזתו של הנפט הזר", וחלק כבוד לחיילים האמריקניים ששירתו באפגניסטן. "לראשונה מאז ה-11 בספטמבר, משימתנו באפגניסטן הסתיימה", הכריז.

"אני מאמין בסוג חכם יותר של מנהיגות אמריקנית", אמר אובמה, בהתייחסות למדיניות החוץ של ממשלו, בעיקר בפני האיום שמציב ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "אנו מובילים היטב כשאנחנו משלבים כוח צבאי עם דיפלומטיה חזקה, כשאנחנו ממנפים את כוחנו עם בניית קואליציה, כשאנחנו לא נותנים לפחדים שלנו לעוור אותנו בפני ההזדמנויות שהמאה הנוכחית מציבה לנו. זה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו – וזה מביא לשינוי, ברחבי העולם".

עוד בוואלה! חדשות:
"ארה"ב חדרה לרשת האינטרנט בקוריאה הצפונית ב-2010"
ארה"ב: מתנגדים לחקירת פשעי מלחמה בשטחים הפלסטיניים
קמרון הודה: "כן, לפעמים אובמה קורא לי 'אחי'"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובמה הפציר בקונגרס שלא להטיל סנקציות נוספות על איראן. עלי חמינאי בסיור במתקן ביטחוני./מערכת וואלה!, צילום מסך

"בעיראק ובסוריה, מנהיגות אמריקנית – כולל כוחנו הצבאי – בולם את התקדמות דאעש", הבהיר אובמה. "במקום להיגרר למלחמה נוספת במזרח התיכון, אנחנו מובילים קואליציה רחבה, הכוללת את המדינות הערביות, על מנת לפגוע בארגון הטרור הזה, ולבסוף להשמידו". הוא הוסיף כי ממשלו תומך באופוזיציה המתונה בסוריה, "שיכולה לסייע במאמץ הזה".

"זה ייקח זמן, ודורש מיקוד, אך אנחנו נצליח", הוסיף הנשיא האמריקני. הוא קרא לבית הנבחרים "להראות לעולם כי אנחנו מאוחדים במשימה הזאת", ולהעביר חקיקה המאשרת שימוש בכוח נגד "המדינה האיסלאמית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

הסנקציות נגד איראן - "מוצא אחרון"

בהתייחסותו לאיום הקיברנטי, שעלה לכותרות לאחרונה בעיקר בהקשר לסערת הסרט "ריאיון סוף" והשבתת רשת האינטרנט בקוריאה הצפונית, הבהיר אובמה: "שום אומה זרה, שום האקר, לא צריכים להיות מסוגלים להפיל את הרשתות שלנו, לגנוב את סודות הסחר שלנו או לפלוש לפרטיות של משפחות אמריקניות, ובמיוחד של ילדינו".

לדבריו, הרשויות האמריקניות פועלות לשילוב מודיעין בלחימה נגד איומים בסייבר, "בדיוק כפי שעשינו במלחמה בטרור". גם בנושא זה, קרא אובמה לקונגרס הרפובליקני "להעביר סוף כל סוף את החקיקה שאנחנו צריכים על להתאים את עצמנו לאיום הגובר של מתקפות סייבר וגניבת זהות, ועל מנת להגן על המידע של ילדינו. אם לא נפעל, נשאיר את האומה ואת הכלכלה פגיעים". אותה חקיקה תאפשר לסוכנויות המודיעין לקבל יותר מידע מחברות מסחריות.

אובמה הפציר בחברי הקונגרס שלא להטיל סנקציות נוספות על טהראן לנוכח המשא ומתן שמתנהל בין שש המעצמות לאיראן במטרה להגיע להסכם קבע, וקרא להן "מוצא אחרון". "לראשונה זה עשור, עצרנו את התקדמות תכנית הגרעין", אמר, והבהיר: "יש לנו סיכוי להגיע להסכם שימנע איראן גרעינית, ויביא לביטחונה של אמריקה ושל בעלות בריתה, כולל ישראל".

מדובר באזכור היחיד של ישראל במהלך הנאום כולו, והנשיא כלל לא התייחס למעורבות האמריקנית בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, או למאמציו של שר החוץ ג'ון קרי.

"אנו מפגינים את כוחה של הדיפלומטיה האמריקנית", הבהיר הנשיא. "אנו פועלים לפי העיקרון שמדינות גדולות לא יכולות לפעול בבריונות כלפי מדינות קטנות, באמצעות ההתנגדות לתוקפנות הרוסית ותמיכה בדמוקרטיה האוקראינית". לדבריו, "כעת, רוסיה מבודדת, וכלכלתה נפגעה". כמו כן, אובמה קרא לקונגרס "להתחיל לעבוד על סיום האמברגו" על קובה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש עם מנהיגים אירופיים כדי לדון במצב באוקראינה בG20, אוסטרליה. רויטרס
אובמה נועד עם מנהיגים אירופיים בסוף השנה שעברה על מנת לדון במשבר האוקראיני/רויטרס

אובמה המשיך בסקירת מאמצי ארצות הברית במדיניות החוץ, בהם התמיכה במדינות הנגועות באבולה, וההתחממות הגלובלית. "2014 הייתה השנה החמה ביותר על פני כדור הארץ", ציין אובמה, וקרא לממשל האמריקני לפעול בנושא. נושא שבלט בהיעדרו היה מותם של צעירים שחורים מירי משטרתי במקרים רבים, שהוזכר רק בהקשר של חילוקי הדעות בין הנשיא לקונגרס, ולא זכה למענה ממשי מצד אובמה.

"גזר הדין ברור - כלכלת מעמד הביניים"

מלבד התייחסותו לאיומי הטרור האיסלאמיסטי ולמתקפות הסייבר, אובמה הקדיש חלק נרחב מדבריו לכלכלה האמריקנית, והכריז כי עוד שבועיים יציג הצעה לתקציב "פרקטי, ולא מפלגתי". "האם נקבל כלכלה שבה רק מעטים מאתנו מצליחים בה, או שנתחייב לכלכלה שתוביל לעליית הכנסה ולסיכויים שווים לכל מי שמוכן להתאמץ?", קרא הנשיא.

"גזר הדין ברור", הוסיף נחרצות, והמשיך בעקיצה בנוגע ליחסים העכורים בין ממשלו לבית בית הנבחרים, שהובילו לא פעם לעיכוב חקיקה. "כלכלת מעמד הביניים עובדת. הרחבת ההזדמנויות עובדת. המדיניות הזאת תמשיך לעבוד, כל עוד הפוליטיקה לא תפריע להם", אמר. "זו כלכלת מעמד הביניים – הרעיון שהמדינה במיטבה כשכולם מקבלים הזדמנות שווה והוגנת, כולם עושים את חלקם, וכולם משחקים לפי אותם החוקים".

הוא התייחס לחובת הממשל להבטיח את זכויות העובדים, והבהיר את תמיכתו החד-משמעית בהעלאת שכר המינימום. כמו כן, הוסיף כי יש צורך להשוות את השכר שמקבלות נשים לזה שמקבלים גברים. "אנחנו ב-2015, למען השם", אמר וזכה לתשואות רמות.

אובמה עוד הכריז כי יציע לקונגרס להעביר חקיקה, לפיה הלימודים הגבוהים במכללות הקהילתיות יהיו בחינם. "עד סופו של העשור הזה, שני שליש מהעבודות ידרשו סוג מסוים של חינוך גבוה", אמר, "ובכל זאת, אנחנו עדיין חיים במדינה שבה יותר מדי אמריקנים מבריקים ושאפתניים לא מסוגלים לשלם על החינוך שהם זקוקים לו. זה לא הוגן עבורם, וזה לא חכם עבור עתידנו".

הנשיא התגאה בהישג של ממשלו, ש"הצליח להחזיר את נתוני האבטלה לשיעור נמוך יותר מלפני המשבר הכלכלי". עם זאת, הוא הוסיף: "סין רוצה לכתוב את החוקים. דבר כזה ישים את העובדים ואת העסקים שלנו בעמדה נחותה. מדוע שנתן לכך לקרות? אנחנו צריכים לכתוב את החוקים". הוא קרא לקונגרס לתמוך בהסכמי מסחר חדשים עם מדינות העולם.

(עדכון ראשון: 22:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully