וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים בבלגיה, כוננות בבריטניה: חשש מטרור נגד יהודי אירופה

17.1.2015 / 13:12

מאות אנשי ביטחון הוצבו בקרבת מוסדות של הקהילה היהודית בבריסל ובאנטוורפן, ובממלכה כוחות מסיירים סביבם. בדנמרק הודיעה שרת המשפטים כי האבטחה "לא תושפע משיקולי משאבים"

לוחמים של הכוחות המיוחדים הבלגיים חוסמים רחוב בוורוייה שבמזרח המדינה. רויטרס
מדינות אירופה לא מסתכנות. שוטרים בלגים בפשיטה על תאי טרור במדינה, השבוע/רויטרס

הרשויות בבלגיה תיגברו היום (שבת) את האבטחה סביב מוסדות הקהילה היהודית במדינה. בהודעה מטעם ראש הממשלה, שארל מישל, נמסר כי כ-300 חיילים הוצבו בבירה בריסל ובאנטוורפן, שבה קיימת קהילה יהודית גדולה. "החיילים יהיו חמושים ומטרתם העיקרית היא לאבטח אתרים מסוימים ולתגבר את כוחות המשטרה", נמסר.

אחרי הפיגוע האנטישמי בצרפת והפשיטה על תאי טרור בבלגיה, מבקשות קהילות יהודיות נוספות באירופה להגביר את האבטחה סביבן. ארגון הקהילות היהודיות באירופה פנה בנושא למוסדות האיחוד האירופי בבריסל בבקשה להתיר לנושאי תפקידים מסוימים בקהילות יהודיות ביבשת לשאת נשק, במטרה להגן על עצמם, על מוסדותיהם ועל קהילותיהם.

במקביל לדרישה חריגה זו, נערכות קהילות יהודיות שונות ביבשת להגברת האבטחה סביבן באופן פרטני. הדוגמה הבולטת ביותר מן הימים האחרונים היא זו של יהודי דנמרק, שקיבלו הבטחה מפורשת בנושא משרת המשפטים מטה פרדריקסן, לאחר שפנו השבוע לממשלה בקופנגהן.

הגברת אבטחה סביב מוסדות יהודיים בפריז. AP
אבטחה מתוגברת סביב מוסדות יהודיים בצרפת, השבוע/AP

במהלך פגישה בין ראשי הקהילה לפרדריקסן, הדגישה האחרונה כי אירועי הדמים ביבשת מראים את החשיבות שבהעלאת רמת הכוננות במדינה. "ההיסטוריה, כמו גם האירועים האחרונים בצרפת, הופכת אותנו למודעים במיוחד לחשיבות של הבטחת ביטחונם של האזרחים היהודים במדינה", אמרה.

סגן ראש הקהילה היהודית בדנמרק, ג'ונתן פישר, אמר בתקשורת הדנית לאחר הפגישה כי שרת המשפטים הבטיחה כי "הביטחון והבטיחות שלנו לא יושפעו משיקולים של משאבים".

הקהילה היהודית בדנמרק, המונה כ-8,000 איש, מפרסמת מדי שנה מחקר המתעד את כל התקריות האנטישמיות במדינה. על אף שהמספר הכללי נמוך ביחס למדינות אירופיות אחרות, חוששים בקהילה היהודית כי האירועים האחרונים, כמו גם מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון, ישפיעו לרעה.

מתקפת טרור באירופה || סיקור מיוחד:
אחרי הפשיטה בבלגיה: גל מעצרי חשודים בטרור בפריז וברלין | "הגיבור" המוסלמי מהפיגוע במרכול יקבל אזרחות צרפתית | הפגנות ברחבי העולם המוסלמי: "שרלי הבדו הוא השטן" | צרפת: המשטרה זיהתה חשוד נוסף בפיגוע במרכול הכשר

פשיטה משטרתית בורוייה, בלגיה. רויטרס
פשיטה של משטרת בלגיה על יעדי טרור במזרח המדינה, השבוע/רויטרס

הגברת האבטחה על המוסדות היהודיים היא רק אחת התגובות שעלו בדנמרק לאחר הפיגועים האחרונים. גם בקרב הציבור הכללי במדינה מורגשת דאגה. זאת, בין היתר, מאחר שהעיתון הראשון באירופה שפרסם קריקטורות ביקורתיות כלפי הנביא מוחמד היה דווקא ה"יילנדס פוסטן" המקומי. לאחר פרסום קריקטורות אלה נעשו ניסיונות פיגוע נגד העיתון, כמו גם כנגד נציגויות דניות במדינות מוסלמיות.

במדינה הסקנדינבית שוקלים כעת להגדיל את כוח האדם של סוכנויות המודיעין, ולהקשיח את החקיקה בנוגע לאזרחי המדינה שיטוסו למדינות שבהן מתקיימת פעילות ג'יהאד, כגון סוריה, עיראק ואפגניסטן. בהמשך השנה צפויות להיערך בחירות בדנמרק, וההערכה הרווחת היא שסוגיית הביטחון האישי והטרור תהיה חלק מרכזי מקמפיין הבחירות.

"גובר החשש מפגיעה ביהודי בריטניה"

במקביל, הועלתה בבריטניה רמת הכוננות לדרגה הרביעית מתוך חמש, מחשש למתקפות טרור. בין היתר, תוגברה השמירה סביב מוסדות השייכים לקהילה היהודית ובתי ספר יהודיים במדינה. "גובר החשש מפגיעה בבני קהילה היהודית בבריטניה. אנו שומעים אמרות אנטישמיות היוצאות מפי גורמים קיצוניים ורואים מתקפות על מוסדות הקהילה בצרפת ובמקומות נוספים בעולם", אמר מרק ראולי, קצין בכיר במטה המשטרתי ללוחמה בטרור.

במסגרת העלאת הכוננות, יצוידו השוטרים, שלרוב אינם חמושים, בטייזרים, על מנת למנוע אפשרות של תקיפה בכלי נשק קר. "אנו בוחנים באילו אמצעים נוספים לנקוט כדי להגביר את הביטחון של השוטרים, שהתערער בעקבות הפגיעות המכוונות באנשי המשטרה בכמה מדינות באירופה ובעולם", הוסיף ראולי.

לדברי ראולי, הרשויות בבריטניה סיכלו בחודשים האחרונים "מספר חסר תקדים" של פיגועי טרור במדינה. הוא הוסיף כי גם כמות המעצרים על רקע נושא זה עלתה ברבעון האחרון של 2014. "נוסף על אמצעי האבטחה הקיימים, אנחנו משוחחים עם ראשי הקהילה היהודית לגבי צעדים אחרים", אמר ראולי.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully