וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל מהיום: מועצת התלמידים משביתה את הלימודים

תלמידי בתי הספר-העל יסודיים ישבתו במחאה על הפסקת הטיולים השנתיים. במקום להגיע לכיתות - הם יצאו לטייל ברחבי הארץ, בשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע. "מבינים את המורים, אבל זה לא צריך להיות על הגב שלנו"

"מפגש חירום" של התלמידים להצלת הטיולים השנתיים, ינואר 2015. ניב אהרונסון
מפגש חירום להצלת הטיולים השנתיים במשרדי החברה להגנת הטבע בתל אביב, אתמול/ניב אהרונסון

מועצת התלמידים הארצית הכריזה אתמול (שלישי) על שביתה בכל בתי הספר העל יסודיים, במחאה על החלטת ארגון המורים להשבית את כל הטיולים בבתי הספר. השביתה צפויה להימשך עד סוף השבוע ובמהלכה התלמידים לא מתכננים לשבת בבית, אלא לצאת ולטייל ברחבי הארץ.

מועצת התלמידים הארצית קיימה אתמול "מפגש חירום להצלת הטיולים" במשרדי החברה להגנת הטבע בתל אביב. במפגש השתתפו נציגי התלמידים, נציגי החברה להגנת הטבע ונציגי חברות טיולים. בתום המפגש אמרה יו"ר מועצת התלמידים גל יוסף: "לפני שלושה שבועות הודענו שאם ההידברות לא תצליח אנחנו נשבית מחר את הלימודים. מחר נקיים טיולים באזור ירושלים, בצפון ובדרום. אנחנו מקווים שמחר כן יימצא פתרון". יוסף הוסיפה כי "אנחנו מבינים את הטענה של המורים אבל זה לא צריך להיות על הגב שלנו. אנחנו פה בשביל התלמידים, אנחנו לא מוכנים לאפשר בהם פגיעה".

סערת הטיולים השנתיים || סיקור מיוחד:
מאות הפגינו נגד ביטול הטיול השנתי: "לטיול לא יצאנו"
סערת הטיולים השנתיים: מאות תלמידים הקימו אוהלי מחאה
מדריכי טיולים נגד עיצומי המורים: "פוגעים לנו בפרנסה"

גל יוסף ראשת מועצת התלמידים ב"מפגש חירום" של התלמידים להצלת הטיולים השנתיים, ינואר 2015. ניב אהרונסון
יו"ר מועצת התלמידים הארצית גל יוסף בכינוס, אתמול/ניב אהרונסון

"בכל בתי הספר העל יסודיים בישראל מכיתה ז' עד י"ב, לא יגיעו מחר ללימודים", הוסיפה יוסף. "אנחנו קוראים להם לצאת החוצה ולטייל. יש אוטובוסים שהקצנו מכל מיני מקומות בארץ". יוסף התייחסה גם לבחינת הבגרות בלשון במועד חורף שתתקיים מחר ובו צריכים להיבחן 24 אלף תלמידים. לדבריה, הנבחנים לא נדרשים לשבות והם יכולים להגיע לבחינה.

כחלק מהשביתה המתוכננת, חברה מועצת התלמידים לחברה להגנת הטבע וביחד החליטו להוציא היום תלמידים לטיולים אלטרנטיביים, כאמור. חברות פרטיות לטיולים ולהסעות התנדבו להדריך את התלמידים וקק"ל תרמו מימון למאבטחים. ההרשמה לטיולים נעשית דרך עמוד הפייסבוק של מועצת התלמידים וממש כמו בבית הספר, הם התבקשו להביא עמם לטיול אישור מההורים וכן אישור בריאות. 18 מוקדי טיולים תוכננו בקפידה ובחברה להגנת הטבע מוסרים כי הם ערוכים לימים נוספים של טיולים. בשלב זה נערכו לבואם של כאלף תלמידים, אך בחברה להגנת הטבע הודיעו כי הם יוסיפו עוד אוטובוסים ככל שיידרש.

לצד השביתה הכללית והטיולים האלטרנטיביים צפויות להתקיים היום גם הפגנות בתיכונים בירושלים ובנס ציונה. מדריכי הטיולים יפגינו מול משרדי ארגון המורים ובמקביל יתקיים דיון בנושא בוועדת החינוך בכנסת. המרכז לשלטון מקומי וארגון ההורים הארצי הגישו אתמול בקשה לצו מניעה להשבתת הטיולים מצד המורים וההחלטה בנושא תתקבל ביום חמישי הקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מחאת תלמידים נגד ביטול הטיולים השנתיים, ירושלים ינואר 2014. גדעון צנטנר, צילום מסך
תלמידים מפגינים בירושלים נגד השבתת הטיולים, בשבוע שעבר/צילום מסך, גדעון צנטנר

"השביתה פוגעת קשה בהורים ובילדים. מקווה שבית המשפט שדן בנושא מחר יחליט על החזרת הטיולים", אמר אבי שרף, יו"ר ועד הורים בראשון לציון ונציג ארגון ההורים הארצי. "מורה שלוקח ילדים יש לו אחריות. אם יש סוגיה משפטית - שיפתרו אותה. אבל הם חייבים לחזור לשולחן הדיונים. שיתנו לנו שלושה חודשים לפתור את הבעיה".

שרף הוסיף: "כרגע יו"ר ארגון המורים רן ארז עצר את הכול מעבר לטיולים גם הצגות והופעות, כל מה שנותן ערך מוסף לתלמידים שלא תמיד ביכולתם הכלכלית לעשות את זה. אני מבקש שיפסיקו את השביתה לאלתר. הבטיחות של הילדים שלנו היא מעל לכל".

מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן, התייחס להשבתת הטיולים מצד ארגון המורים. "נשק השביתה הזה הופעל על ידי יו"ר ארגון המורים בתחילתו של תהליך. אחריות המורים בטיולים היא כבדה ואנחנו מבינים זאת. הדרישה של רן ארז לחסינות היא אבסורדית. אנחנו קוראים למורים לקחת אחריות ולסיים את השביתה", אמר. פקמן התייחס גם לבקשת המורים לקבל חסינות ואמר: "לדעתי זה יביא להסרת אחריות מוחלטת. חסינות מוחלטת זה לא דבר שקיים בשום מקום בחיינו".

"משרד החינוך צריך לשקול פתרונות חלופיים"

מלבד התלמידים, גם מדריכי הטיולים דורשים להפסיק לאלתר את שביתת המורים ומתלוננים על הפגיעה בהם בשל השביתה. "זו הפעם הראשונה שאני נחשף לשביתה אגרסיבית", אמר עדי, הבעלים של "צעד קדימה טיולים" ונציג ארגוני הטיולים. "אנחנו לא עובדים. יש לי 70 מדריכים שאני מפרנס. מדובר באלפי אנשים שלא עובדים כרגע. אלפי נהגי טיולים ועובדי אכסניות".

גם גילי שטרן, מדריך טיולים נוסף, התלונן על הפגיעה בפרנסתו. "אנחנו מתפרנסים מהטיולים הללו, אנחנו מביאים את הכסף הזה לאוכל לילדים שלנו", אמר. "אני קורא לשביתה הפרועה הזאת להפסיק".

לפני כשבועיים ביקשו יו"ר ארגון המורים ומנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כדי שיתמוך בעמדתם למתן חסינות פלילית למורים בטיולים שנתיים. השבוע ניתנה תשובתו באופן רשמי, ובה כתב: "לא מצאנו כי יש להעניק חסינות גורפת מפני העמדה לדין באירועים אלה. הענקת חסינות כאמור אינה מקובלת ואנו סבורים שאין לה הצדקה. אנו סבורים שעל משרד החינוך לשקול פתרונות חלופיים בדמות הגברת הבטיחות בטיולים ועל ידי כך לסייע למורים להקטין את הסיכון מפני העמדה לדין פלילי, ולא להקל באחריות של המורים או להסירה".

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
"לא להקל באחריות המורים". יהודה וינשטיין/טלי מאייר

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הכריז לפני כחודש וחצי כי הוא משבית את הטיולים השנתיים במחאה על החלטת הפרקליטות להעמיד לדין גורמים במוסד חינוכי בירושלים בגין גרימת מוות ברשלנות, במקרה שבו טבע למוות התלמיד נתנאל אירני בן ה-16 בטיול שנתי ב-2009. לאחר פרסום ההחלטה הודיע ארז לראשונה על השבתת הטיולים השנתיים בחטיבות הביניים ובתיכונים, אולם חזר בו יום לאחר מכן בשל התערבותו של שר החינוך לשעבר שי פירון. שבועיים מאוחר יותר, לאחר שראה כי לא הושגה התקדמות במשא ומתן בין הצדדים, הורה ארז על חידוש השביתה מיד לאחר חג החנוכה.

תגובת ארגון המורים: "הפתרון מצוי בצד המדינה. מאבק המורים הוא מאבק עקרוני וחשוב שכן הארגון נאבק הן למען המורים והן למען ביטחון התלמידים. הפתרון הוא בידי המדינה, וארגון המורים לא יכול להתגמש בנושא כה עקרוני וחשוב. יחד עם זאת יש יותר מפתרון אחד לבעיה ועל המדינה לשתף פעלה להגעה אליו".

לפניות לכתבת: revital.blumenfeld@walla.com

(עדכון ראשון: 15:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully