וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "התערבות מערכת המשפט פוגעת ברוח הלחימה"

13.1.2015 / 14:56

בתגובה לעמדה שהביע היועץ המשפטי לממשלה, שלפיה "נוהל חניבעל" לא נועד לסכן את חייו של חייל שנחטף, אמר שר הביטחון כי בבסיס הנוהל יש שיקולים רבים "וטוב שיש לזה גם גיבוי משפטי"

צילום: חמד אלמקת, עריכה: גדי וינסטוק

שר הביטחון משה יעלון התייחס היום (שלישי) לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין שלפיה "נוהל חניבעל", המופעל אחרי שחייל נחטף, לא נועד לסכן את חייו של חייל כדי למנוע את נפילתו בשבי. "כניסה גסה של מערכת משפטית לתוך שיקולים מבצעיים פוגעת ברוח הלחימה", אמר יעלון במהלך ביקור בקריית שמונה.

כשנשאל בנוגע להשפעתה של התערבות של מערכת המשפט בכל מה שקשור במערכת הצבאית, הוא השיב: "אם יש משהו שהוא פלילי בתוך העשייה הצבאית, המבצעית, המלחמתית - מישהו חס וחלילה בזז, אנס, ירה לא בהתאם לכללים ולא בהתאם לחוק – זה המקום לפתוח בחקירה פלילית. אם לא, צריך להשאיר את זה לתחקירים הפיקודיים". לדבריו, יש לאפשר למערכת המשפט להסתכל על הדברים שהם באמת פליליים ובהם לעסוק, ולא בנושאים שאין בהם שום היבט פלילי.

יעלון הוסיף כי ההבהרה של היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לאופן שבו יש לבצע את "נוהל חניבעל" היא חשובה. "ברור לנו שכשפותח 'נוהל חניבעל' נשקלו בו כל השיקולים, שיקולים לא רק משפטיים. יש פה שיקולים מוסריים, ערכיים, יש פה שיקולים מבצעיים, וטוב שיש לזה גם גיבוי משפטי", הוא הסביר.

עוד בוואלה חדשות:
הנרצחים מפריז הובאו למנוחות; ריבלין: "אומה שלמה בוכה"
הרצוג הצביע בפריימריז: "זו הרשימה שתוביל את המדינה"
תורי ענק בנתב"ג בשל שביתת פתע של עובדי ביקורת הגבולות

יעלון בשיחה סגורה: "רוצים לבנות יותר, ממשל אובמה לא יישאר לעולם". צילום מסך
"יש לאפשר למערכת המשפט להסתכל על הדברים שהם באמת פליליים". שר הביטחון יעלון/צילום מסך

התייחסותו של וינשטיין לנוהל הצבאי באה בתגובה על פניית האגודה לזכויות האזרח בישראל בעניין הפעלתו באזורים הצפופים באוכלוסייה אזרחית, בפרט לאחר האירוע הקשה מ-1 באוגוסט 2014, במהלך "צוק איתן" ברצועת עזה, אז נחטף סגן הדר גולדין ברפיח ונהרגו מפקד סיירת גבעתי, רב-סרן בניה שראל, ולוחם הסיירת סמל-ראשון ליאל גדעוני. אחרי ההכרזה על "נוהל חניבעל", הומטרה אש כבדה שבעקבותיה מצאו את מותם עשרות פלסטינים.

"הפקודה המבצעית שעניינה סיכול ניסיון לחטוף חייל או אזרח ישראלי היא פקודה מסווגת ועל כן לא ניתן לחשוף את הוראותיה", הסביר וינשטיין. לצד זאת, הוא הוסיף כי היא משקפת איזון ראוי בין השיקולים השונים הנוגעים לעניין זה. "פעולה צבאית לסיכול חטיפה לאחר התרחשותה מלווה כמעט תמיד במידה של סיכון לחיי החטוף, ולמרות זאת אין בדין בישראל או במשפט הבינלאומי כדי לאסור על נקיטת פעולות לסיכול חטיפה, גם בנסיבות שבהן פעולות כאמור יכולות לסכן את חיי החטוף. עם זאת, הפקודה המבצעית אוסרת על ביצוע ירי שמטרתו מות החטוף".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
"הפקודה המבצעית אוסרת על ביצוע ירי שמטרתו מות החטוף". וינשטיין/טלי מאייר

בכל הנוגע לאירועים שהתרחשו בעקבות אירוע חטיפתו של גולדין ברפיח, אמרו במשרדו של היועץ כי הפרקליט הצבאי הראשי העביר את הנושא לבדיקה של מנגנון בירור העובדות המטכ"לי לצורך החלטה אם לפתוח בחקירה פלילית. "זה השלים את בדיקת האירוע האמור והממצאים הועברו אל הפרקליט הצבאי הראשי לשם קבלת החלטה בתיק זה", נמסר. טרם התקבלה החלטה בנושא.

בעקבות דבריו של וינשטיין, מסרו קצינים מחטיבת גבעתי כי הם קיבלו הנחיות ברורות לאורך כל השנה שקדמה למבצע "צוק איתן" ובמהלך המבצע למנוע חטיפת חיילים בכל מחיר. "אין חיילים חטופים. עושים את הכול כדי למנוע חטופים", אמר קצין בחטיבת גבעתי. על פי הבנת הלוחמים והמפקדים בשטח, ניתן לירות לעבר כוח חוטף של חייל - גם אם זה מסכן את חייו של החטוף.

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully