וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנרצחים מפריז הובאו למנוחות; ריבלין: "אומה שלמה בוכה"

13.1.2015 / 13:00

המונים השתתפו בטקס ההלוויה של יואב חטאב, יוהן כהן, פרנסואה-מישל סעדה ופיליפ ברהאם במעמד הנשיא ריבלין וראש הממשלה נתניהו. בנו של סעדה ספד לו: "הוא רצה לגור בישראל, ועכשיו הוא כאן"

עריכה: יאיר דניאל

ארבעת הנרצחים בפיגוע במרכול "היפר כשר" בפריז בשבוע שעבר, יואב חטאב, בן 21, יוהן כהן, בן 22, פרנסואה-מישל סעדה, בן 60, ופיליפ ברהאם, בן 40, הובאו היום (שלישי) למנוחות בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים. בטקס ההלוויה השתתפו בין היתר בני משפחות הקורבנות, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ושרים וחברי כנסת נוספים.

הנשיא ריבלין ספד לנרצחים ופנה אליהם: "יואב, יוהן, פיליפ ופרנסואה-מישל – לא כך רצינו לקבל אתכם ואת פניכם כאן בארץ. ביקשנו אתכם חיים. ברגעים אלו אני עומד מולכם בלב שבור, נרעד וכואב, ואיתי עומדת בוכה אומה שלמה". לדבריו, הם נרצחו בדם קר משום שהם יהודים. "אמנם השבועות והחודשים האחרונים מוכיחים שהטרור לא מבחין בין דם לדם, אך עם זאת לא ניתן להתעלם מכך שהטרור רודף במוצהר את בני העם היהודי, את לובשי הציצית וחובשי הכיפה", הוסיף ריבלין. "מסוכן להתכחש לעובדה שמדובר באנטישמיות. על מנהיגי אירופה לפעול באופן אקטיבי ולהתחייב לנקוט יד קשה להחזרת תחושת הביטחון של יהודי אירופה".

ריבלין התייחס לקשר החזק בין ישראל לבין הקהילה היהודית בצרפת, שבא לדבריו לידי ביטוי הן ברגעי שמחה והן ברגעי אבל. הוא הזמין את יהודי צרפת לעלות לישראל: "אזרחי צרפת היהודים, ברוכים אתם בבואכם. ארצנו – ארצכם. ביתנו – ביתכם. זרועותינו פתוחות לראות אתכם בשיבת ציון, אולם השיבה למולדת לא צריכה לבוא מתוך ייאוש ומצוקה, הטרור לא הכניע אותנו מעולם ואין אנו רוצים שהטרור יכניע אתכם. רוצים אנו שתבחרו בישראל מתוך אהבה".

מתקפת הטרור בצרפת - כל הכותרות:
תיעוד: המחבלים מפריז נמלטים מהמשטרה חמושים בטיל נ"ט
ארונות ארבעת ההרוגים בפיגוע בפריז הגיעו לישראל
שער גיליון "שרלי הבדו" נחשף: קריקטורת הנביא מוחמד

הר המנוחות בגבעת שאול בירושלים רגע לפני הלוויות של הרוגי הפיגוע בפריז, ינואר 2015. טלי מאייר
הלוויית ארבעת הנרצחים בגבעת שאול/טלי מאייר
הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז  בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
"אני עומד מולכם בלב שבור, נרעד וכואב, ואיתי עומדת בוכה אומה שלמה". ריבלין ונתניהו/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

ראש הממשלה נתניהו ספד גם כן לנרצחים. "ביום זה ארבעה קברים חדשים נכרו באדמת ירושלים וישמשו כמקום מנוחתם האחרונה של פיליפ, יואב, יוהן ופרנסואה-מישל. ארבעה אנשים יקרים, ישרי דרך, אוהבי אדם, ארבעה אנשים שכמו הקורבנות האחרים מטולוז שטמונים פה, נרצחו אך ורק בשל היותם יהודים", אמר נתניהו. על המחבלים בפיגוע ועל חברי תנועות טרור איסלאמיות, הוא הוסיף: "אני אומר שנים רבות ואומר זאת גם כאן היום: 'אלה אינם רק אויבי העם היהודי – אלה אויבי האנושות כולה, והגיע הזמן שכל בני התרבות יתאחדו ויעקרו אויבים אלו מתוכנו".

נתניהו חזר על דברים שאמר בפריז ושעוררו ביקורת כלפיו, על הצורך של יהודי צרפת, לדעתו, לעלות לישראל. "תסתכלו סביבכם, כאן בהרי ירושלים, הנה היום יש לנו מדינה משלנו. מדינה פורחת ומתקדמת, מדינה שמפיצה אור גדול כמגדלור מוסרי לעולם. מדינה שלוקחת את גורלה בידיה", אמר נתניהו. "צדק נשיאנו שאמר שיהודים זכאים להתגורר בארצות רבות וזכותם לחיות בהם בביטחון מלא, אבל אני מאמין שהם יודעים בעומק לבם שיש להם ארץ אחת והיא מדינת ישראל. מולדתם ההיסטורית, שתקבל אותם תמיד בזרועות פתוחות כבנים אהובים. היום יותר מתמיד ישראל היא הבית האמיתי של כולנו".

הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז  בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
גופות הנרצחים בהר המנוחות/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

ח"כ הרצוג נשא אף הוא דברים בהלוויה, וקישר בין הפיגוע בפריז לבין הטרור שפקד את ישראל בתקופה האחרונה. "ההתקפה המחרידה, חסרת כל אנושיות, שגבתה את חייהם של היקרים לכם, היא חוליה נוספת בשרשרת זוועות שהתרחשו בשנה האחרונה נגד העולם החופשי", אמר הרצוג. "קו ישיר מחבר בין מתקפות המחבלים על פריז לבני העוולה שפרצו לפני כחודשיים לבית הכנסת בשכונת הר נוף וירו במתפללים לבושי טלית. השנאה היא אותה שנאה יוקדת, המטרה היא אותה מטרה: לפגוע בכל מי שחושב, חולם או מתפלל אחרת ממנו, בין אם הוא יהודי, נוצרי או מוסלמי".

הוא דיבר על החשיבות של להיות מאוחדים במאבק בטרור. "גם הזוועות המחרידות שפקדו אותנו לא יערערו את יסודות הפלדה של עם ישראל, ולא ימנעו מאורותיו להאיר", הוסיף הרצוג. "מכאן, מהמקום שעליו חולם כל יהודי בתפילתו, מהעיר שבה חיים וימשיכו לחיות זה לצד זה מוסלמים, נוצרים ויהודים, נקרא למנהיגי אומות עולם ולעמי תבל כולם: 'עצרו את נחשולי הגזענות, האנטישמיות ושנאת האדם, הילחמו בתבערת האלימות המתנוססת מעל ראשנו, ובה בעת שמרו מכל משמר על קדושת החיים, על האחדות והסבלנות'".

"יודעת שכולם בוכים איתי"

קודם לכן הדליקו בני משפחות הנרצחים ארבע אבוקות לזכרם. בנו של פרנסואה-מישל סעדה, יונתן, הדליק אבוקה לזכר אביו ואמר: "אבא שלי היה אדם נדיב ששם את כולם לפניו. הוא אהב את ישראל והוא ממש רצה לגור פה ורצה לאסוף אנשים יחד. עכשיו הוא כאן ואני בטוח שהוא מאוד שמח להיות כאן איתכם".

ולרי ברהאם, אלמנתו של פיליפ, נשא דברים בעברית בטרם הדליקה את האבוקה לזכר בעלה ואמרה כי הוא היה בן אדם מושלם. "הוא היה בן אדם שחושב קודם על האחרים לפני עצמו, בעל מעולה ואבא שחולה על הילדים שלו וחי רק בשבילם", אמרה. "אני בוכה ואני יודעת שאתם כולם בוכים איתי, ואני מודה לכולכם על כל זה".

ולארי ברהאם אשתו של פיליפ ברהאם שנהרג בפיגוע בפריז  בהלוויתו בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
"פיליפ היה בן אדם שחושב קודם על האחרים לפני עצמו". ולרי ברהאם/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

אביו של יואב חטאב הדליק את האבוקה לזכר בנו, אך ביקש שלא לשאת דברים: "אין לי מה לומר, מקבל את דין שמים", אמר. דודו של יוהן כהן דיבר על אחיינו בטרם הדליק את האבוקה, ואמר כי הוא היה אדם שמח כל הזמן. "הוא חשב על כולם והיה נעים תמיד. הוא מת מוות ברברי", אמר הדוד. "המשפחה לא מרגישה טוב ולא יודעת מה לעשות, ואנחנו צריכים לתת להם כוח. אנחנו חושבים על כל האנשים שנרצחו ב'היפר כשר' וב'שרלי הבדו', וזו טרגדיה נוראה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקברים שבהן ייטמנו הנרצחים/מערכת וואלה!, צילום מסך

את ממשלת צרפת ייצגה בטקס האשכבה השרה לאיכות הסביבה והאנרגיה, סגולאן רויאל. היא נשאה דברי הספד לנרצחים והעניקה למשפחותיהם את אות לגיון הכבוד מטעם ממשלת צרפת. "אני רוצה לחלוק את הכבוד והמחווה של כל מדינת צרפת", אמרה רויאל. "הם מתו רק כי הם יהודים. זה הדבר הכי נורא והאמת הכי נוראה שאפשר להציג. הכאב שלכם זה הכאב שלנו. הכאב שלכם זה הכאב של כל צרפת שבוכה על הילדים שלכם".

"לאנטישמיות אין מקום בצרפת, זה גם מה שכל מיליוני הצרפתים אומרים לישראל", המשיכה רויאל בדבריה. "צרפת בלי היהודים של צרפת זו לא צרפת. ממשלת צרפת רוצה להיאבק באנטישמיות, זו המטרה של כל האומה". היא הוסיפה כי זוהי אחריותה של ממשלת צרפת לשמר את המקום של היהודים במדינה. "אנו בוכים עמכם היום. כל המדינה צריכה לתת לכם את הכבוד הראוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנרצחים - יוהן כהן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוקדם יותר התקיים טקס פתיחת מסע ההלוויה של יואב חטאב בישיבת "כסא רחמים" בבני ברק. בטקס השתתפו מאות בני אדם, ונשאו דברי הספד ח"כ אלי ישי וראש ישיבת "כסא רחמים", הרב מאיר מאזוז, הנחשב לראש העדה התוניסאית בישראל.

(עדכון ראשון: 11:45)

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

אזרחי צרפת בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים רגע לפני הלוויות של הרוגי הפיגוע בפריז, ינואר 2015. טלי מאייר
אזרחי צרפת שהגיעו להלוויה/טלי מאייר
משפחות ההרוגים בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים רגע לפני הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז, ינואר 2015. טלי מאייר
משפחות ההרוגים בהלוויה/טלי מאייר
הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז  בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015. טלי מאייר
הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015/טלי מאייר
הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז  בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
הלוויותיהם של הרוגי הפיגוע בפריז בהר המנוחות בגבעת שאול בירושלים, ינואר 2015/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן
  • עוד באותו נושא:
  • פריז
  • טרור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully