וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין: "נוהל חניבעל" אוסר ירי שמטרתו מות החטוף

בניגוד לתפיסה הקיימת בחלקים בצה"ל, היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי הנוהל, שהופעל בין היתר אחרי חטיפת סגן הדר גולדין, ושמטרתו סיכול חטיפת חייל, אוסר ירי שמטרתו הרג. "הפקודה משקפת איזון ראוי בין השיקולים"

סגן הדר גולדין והאזור שהופצץ ברפיח אחרי שהוכרז "נוהל חניבעל". רויטרס, עיבוד תמונה
סגן הדר גולדין על רקע ההפצצות אחרי הכרזת "נוהל חניבעל"/עיבוד תמונה, רויטרס

למרות התפיסה המקובלת בעניין בצה"ל - היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הבהיר היום (שני) כי "נוהל חניבעל", שמופעל אחרי שחייל נחטף - לא נועד לסכן את חייו של חייל כדי לא לאפשר את שביו.

הדברים הללו באים בתגובה לאירוע הקשה מ-1 באוגוסט 2014, במהלך "צוק איתן" ברצועת עזה, אז נחטף סגן הדר גולדין ברפיח ונהרגו מפקד סיירת גבעתי, רב-סרן בניה שראל, ולוחם הסיירת סמל-ראשון ליאל גדעוני. אחרי ההכרזה על "נוהל חניבעל", הומטרה אש כבדה שבעקבותיה מצאו את מותם עשרות פלסטינים. האירוע זכה לכינוי "יום שישי השחור". בתגובה לפניית האגודה לזכויות האזרח בישראל בעניין "נוהל חניבעל" והפעלתו באזורים צפופי אוכלוסייה אמר היום וינשטיין כי "הפקודה המבצעית שעניינה סיכול ניסיון לחטוף חייל או אזרח ישראלי היא פקודה מסווגת ועל כן לא ניתן לחשוף את הוראותיה".

עוד ידיעות בנושא
יעלון על "יום שישי השחור" ברפיח: "לא לחקור פלילית"
מצ"ח תחקור כיצד הגיעו הקלטות "יום שישי השחור ברפיח" לידי ynet
דעה: הדר הותיר את צוואתו הנושאת את דגל אהבת האדם

לצד זאת, הוסיף, כי "היא משקפת איזון ראוי בין השיקולים השונים הנוגעים לעניין זה. פעולה צבאית לסיכול חטיפה לאחר התרחשותה מלווה כמעט תמיד במידה של סיכון לחיי החטוף, ולמרות זאת אין בדין בישראל או במשפט הבינלאומי כדי לאסור על נקיטת פעולות לסיכול חטיפה, גם בנסיבות בהן פעולות כאמור יכולות לסכן את חיי החטוף. עם זאת, הפקודה המבצעית אוסרת על ביצוע ירי שמטרתו מות החטוף".

עוד הובהר כי הפקודה המבצעית שעניינה סיכול ניסיון לחטוף חייל או אזרח ישראלי אינה כוללת כל הוראה ממנה עולה במפורש או במשתמע היתר לפעול בניגוד לעקרונות המשפט הבינלאומי.

בכל הנוגע לאירועים שהתרחשו בעקבות אירוע חטיפתו של גולדין ברפיח, אמרו במשרדו של היועמ"ש, כי העניין הועבר על ידי הפרקליט הצבאי הראשי לבדיקה של מנגנון בירור העובדות המטכ"לי לצורך החלטה האם לפתוח בחקירה פלילית. "זה השלים את בדיקת האירוע האמור והממצאים הועברו אל הפרקליט הצבאי הראשי לשם קבלת החלטה בתיק זה". החלטה כאמור טרם התקבלה.

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
היועץ וינשטיין/טלי מאייר

הביקורת כוונה נגד מפקד חטיבת גבעתי אלוף-משנה עופר וינטר, שפעל לכאורה באופן לא מידתי בהפעלת "אש לחילוץ". מתחקירי צה"ל עד כה לא הועלו חריגות קיצוניות למרות הפרסומים בכלי התקשורת. עוד גילתה הבדיקה כי מרבית המטרות הותקפו תוך כדי הפעולה מרגע החטיפה - כלומר, היו מטרות שתוכננו מראש, כולל ניסיונות שיבוש של הכוח החוטף.

התחקיר שטרם הסתיים בודק היכן פגעו הכוחות ומה היה מידת הנזק האגבי שגרם לאזרחים הרוגים.

בסוף השבוע התייחס שר הביטחון, משה יעלון, לאפשרות שהמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) תפתח בחקירה פלילית נגד גורמים בחטיבת גבעתי בגין מעורבותם בהפעלת נוהל "חניבעל" ברפיח לאחר חטיפת סגן גולדין. יעלון הבהיר כי לשיטתו אין מקום לפתוח בחקירה מעין זו ביחס לאירועים שאירעו באותו היום.

"מתרוצצות עכשיו הרבה מאוד שמועות והרבה אמירות, למשל באירוע של חטיבת גבעתי באותו יום שישי ברפיח", אמר יעלון, שדיבר במהלך יום עיון לזכרם של לוחם סיירת מטכ"ל עמנואל מורנו ומפקד סיירת מטכ"ל לשעבר עודד ראור. "האירוע הזה לא נמצא בחקירת מצ"ח. אני מקווה שאף אחד לא יחליט להכניס אותו לחקירת מצ"ח. זה אירוע מבצעי שהתקבלו בו החלטות כאלו ואחרות, זה לא משהו שבודקים אותו בכלים פליליים. צריך לתחקר אותו בכלים פיקודיים כדי להשתפר בפעם הבאה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הריסות בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה אחרי תקיפות צה"ל. 2 באוגוסט 2014. רויטרס
ההריסות ברפיח/רויטרס

מכתבו של וינשטיין לא מחדש דבר בכל הנוגע ל"נוהל חניבעל". יש שם דגש להבדלים שבין מצבי חירום ושגרה, עליהם עמד היועמ"ש בדיונים ובהתכתבויות עם צה"ל כבר לפני כשנה. וינשטיין קבע באופן ברור כי אין להרוג כוח גם למען הצלת חטוף בשגרה ובחירום, וחידד את הסוגיה כולל שאלות שריחפו באוויר בדבר האפשרות להרוג את החייל בעת חטיפתו כדי לצמצם את "ערכו" בידי האויב.

סוגיה זו הועלתה בעבר במבצע "עופרת יצוקה" כשסגן אלוף שוקי ריבק, מג"ד בחטיבת גולני, הדגיש ללוחמיו עם כניסתם לשטח הפלסטיני כי אם ייחטפו, מוטב שיפוצצו עצמם עם רימון רסס כדי למנוע את החטיפה. הנחיה זו נוגדת את הפקודה הצה"לית והפרשנות המשפטית.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com
לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully