וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק צפוי להשתחרר ממאסר

13.1.2015 / 10:31

בית המשפט לערעורים קיבל את הערעור של הנשיא לשעבר על הרשעתו בשחיתות. מכיוון שכבר זוכה מהרג מפגינים, מובארק בן ה-86 עשוי להשתחרר בקרוב. עורך דינו: "הוא חולה מאוד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מובארק בבית המשפט, בחודש נובמבר האחרון./מערכת וואלה!, צילום מסך

בית המשפט העליון לערעורים בקהיר הורה הבוקר (שלישי) לערוך משפט חוזר לנשיא לשעבר חוסני מובארק ולשני בניו, עלא וגמאל, שהורשעו בשנה שעברה בשחיתות ונידונו למאסר. בכך נסללה הדרך לשחרורם של מובארק שנידון לשלוש שנים בבית הכלא, ושל בניו שנידונו לארבע שנים.

השלושה הורשעו במאי 2014 במעילה של יותר מ-125 מיליון לירות מצריות (כ-60 מיליון שקלים) מכספי ארמונות הנשיאות. עורך דינו של מובארק, פריד א-דיב, אמר כי הוא צופה ש"מובארק ישוחרר מיד, אך כנראה הוא יישאר בבית החולים כמה ימים מפני שהוא חולה מאוד".

בחודש נובמבר האחרון נוקה מובארק, בן 86, מתיק משמעותי אחר שבו הואשם. בית המשפט בקהיר זיכה אותו מהאחריות לגרימת מותם של כ-240 בני אדם, במהלך ההפגנות שפרצו נגד משטרו בשנת 2011 בכיכר תחריר וזכו לכינוי "אירועי האביב הערבי". נוסף על כך, זוכה מובארק מהאישומים בגין שחיתות ובגין ייצוא גז טבעי לישראל במחירים מוזלים.

לקריאה נוספת
מורסי מתקשה להסתגל לכלא: "אני הנשיא, מגיע לי אווז"
אחרי שנתיים: ישראלי שנכלא במצרים הושב לישראל
משפט חוזר לשלושה עיתונאי אל-ג'זירה הכלואים במצרים

בית המשפט בקהיר עם ההודעה על משפט חוזר לנשיא לשעבר חוסני מובארק – ינואר 2015. AP
תומכי מובארק חוגגים בבית המשפט, הבוקר/AP

אחרי זיכויו בחודש נובמבר, התראיין מובארק בדרכו מבית המשפט בחזרה אל בית החולים שבו אושפז בתנאי כלאיה, ואמר כי הפסיקה הפתיעה אותו, שכן לדבריו הוא ציפה שיועלו נגדו "עוד אישומים מפוברקים".

הנשיא לשעבר שב על טענתו כי גורמים זרים היו מעורבים בהפיכה שהביאה להדחתו, ואמר כי עשר השנים האחרונות של שלטונו התאפיינו ברווחה גדולה עבור העם המצרי. בין היתר, הוא ציין כי "המצרים זכו לטכנולוגיה וקיבלו טלפונים".

במהלך השנתיים שעברו מאז הרשיע בית המשפט את מובארק והטיל עליו מאסר עולם, התרחשו אירועים רבים שגרמו לשינוי הדרמטי בפסק הדין. מוחמד מורסי, שהחליף את מובארק, הודח והואשם גם הוא בהרג המפגינים שקראו להפלתו בשנת 2013.

נוסף על כך, עדי מפתח רבים מהמשפט המקורי הסירו את עדויותיהם, כשהבולט שבהם הוא העיתונאי איברהים עיסא. האחרון, שריצה תקופת מאסר בזמן שלטונו של מובארק, היה בעברו מבקר חריף של הממסד ובעת המשפט המקורי של מובארק הוא אף האשים את המשטרה בירי לעבר מפגינים לא חמושים במהלך האירועים שהובילו למהפכה במצרים. עם זאת, עיסא שיבח באחרונה את משטרו של סיסי ואמר כי יסרב להעיד במשפט החוזר, ואף הילל את "הפטריוטיות" של מובארק.

כמו כן, בדיונים האחרונים שהתנהלו במסגרתו של הנשיא לשעבר התאפשר לו ולשר הפנים לשעבר אל-עאדלי לשאת נאומים ארוכים ששודרו בטלוויזיה. צעד זה נחשב בעיני המתנגדים המתמעטים שנותרו לממסד הישן כסימן המקדים לכך שמובארק זוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully