וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט חוזר לשלושה עיתונאי אל-ג'זירה הכלואים במצרים

1.1.2015 / 10:46

השלושה, בהם אזרח אוסטרליה ואזרח קנדה, הורשעו בהפצת תעמולה עבור "האחים המוסלמים". בקהילה הבינלאומית קוראים לסיסי לשחררם זה שנה, אך התפנית הגיעה רק אחרי הפיוס בין מצרים וקטאר

עיתונאי אל-ג'זירה בבית המשפט - באהר מוחמד, פיטר גרסט ומוחמד פהמי. קהיר, מאי 2014. AP
העיתונאים בבית המשפט בקהיר במאי 2014. מימין: באהר מוחמד, פיטר גרסט ומוחמד פהמי/AP

בית המשפט העליון בקהיר הורה הבוקר (חמישי) לקיים תוך חודש משפט חוזר לשלושת עיתונאי אל-ג'זירה הכלואים במצרים זה יותר משנה. השלושה - הכתב האוסטרלי פיטר גרסט, המפיק המצרי באהר מוחמד ומנהל תחנת אל-ג'זירה בקהיר, המצרי-הקנדי מוחמד פהמי – הורשעו בקיץ 2014 ב"הפצת שקרים" ובתמיכה ב"אחים המוסלמים".

נציג משפחתו של גרסט, עו"ד מוספטא נאגי, אמר כי התביעה ציינה ש"נפלו כשלים מהותיים" במשפט המקורי. השלושה לא הובאו לבית המשפט, וההחלטה ניתנה תוך דקות אחדות מפתיחת הדיון. הם יישארו במאסר לעת עתה, מכיוון שבית המשפט אמר שאין בסמכותו לשחררם בערבות.

המשפט עורר סקרנות רבה במצרים ובעולם כולו. גורמים בכירים בקהילה הבינלאומית הפעילו לחץ רב על נשיא מצרים עבד על-פתאח א-סיסי, וקראו לו לפעול לשחרר את השלושה.

בסוף 2014, אמר סיסי כי הוא שוקל הענקת חנינה לגרסט ולשני עמיתיו. התפנית המשפטית התאפשרה, ככל הנראה, רק אחרי שמצרים וקטאר הודיעו כי יפעלו לשקם את היחסים ביניהם. במסגרת הפיוס, הושבת ערוץ "אל-ג'זירה מצרים", ששימש ערוץ תעמולה של "האחים המוסלמים" והסית נגד המשטר בקהיר, ושבו הועסקו השלושה.

הראיות במשפט: להיט פופ וסרטון על כבשים

שלושת העיתונאים נעצרו בחודש דצמבר 2013, במסגרת פשיטת כוחות הביטחון המצריים על תומכיו של הנשיא המודח מוחמד מורסי. הם הואשמו בתמיכה ב"אחים המוסלמים", שהוצאו כעבור זמן קצר מהחוק, ומוגדרים כיום כארגון טרור. חצי שנה לאחר מכן הם נידונו לשבע שנות מאסר.

בית המשפט בקהיר ערך לשלושה משפט ראווה, שבו הוצגו ראיות חסרות-פשר לאשמתם, ובהן סרטון קצר שבו נראו כבשים, שהתביעה לא נימקה את הצגתו בבית המשפט; מצגת תמונות מחופשה משפחתית של גרסט, כולל שקופיות שבהן נראו הוריו מטיילים בלטביה; קליפ קצר משידורי רשת סקיי בערבית; סרט תיעודי על מרוצי סוסים; וכתבה על קבוצת כדורגל פופולרית במצרים.

ראייה נוספת הוצגה בדמות השיר הפופולרי Somebody That I Used to Know של הזמר האוסטרלי Gotye. השיר הושמע בבית המשפט על ידי נציג התביעה, שנאלץ להודות לבסוף כי חתם על מסמך שאסר עליו לגלות מדוע דווקא הלהיט המוכר הוצג כראייה משפטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully