וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבסורד: הגדלת הקצבה פגעה בהכנסת ניצולי שואה

הכנסת אישרה תכנית ביוזמת שר האוצר לפיד הכוללת תוספת לקצבה החודשית של הניצולים. אלא שללא עדכון תקרת ההכנסות שלה הם זכאים, נמנעות מהם הטבות בסכומים גבוהים הרבה יותר

צעדת ניצולי השואה בשדרות רוטשילד, אפריל 2013. דרור עינב
צעדה למען ניצולי שואה בתל אביב/דרור עינב

מפלגת יש עתיד מתגאה מעל כל במה בהטבות הרבות שהעבירה לטובת ניצולי השואה, והיו"ר יאיר לפיד אף כינה את התנהלות המדינה בנושא "הזנחה ועוול בירוקרטי". אלא שמתברר שעל אף הכוונות טובות, לפיד עצמו, בהיותו שר האוצר, יצר עוול בירוקרטי אחר: מהלך הגדלת הקצבאות לא היה מגובה בעבודה מקיפה, ולא נעשה שינוי בתקרת ההכנסה של הניצולים כך שתוכל לכלול גם את הקצבאות החדשות. כך נוצר מצב מגוחך שבו בשל הגדלת הקצבאות, נמנעות מניצולי השואה הטבות אחרות בסכומים גבוהים הרבה יותר.

ביוני האחרון אישרה הכנסת את התכנית הלאומית לסיוע לניצולי שואה, פרי יוזמתו של לפיד, שמטרתה מבורכת - סיוע כלכלי לניצולי שואה בסוף ימיהם. התכנית כוללת העלאת גובה הקצבה החודשית שמקבלים 70 אלף ניצולי שואה ו-18.5 אלף ניצולים יוצאי מחנות, תשלום עבור תרופות, מענקים ועוד.

לקריאה נוספת:
צרפת תפצה ניצולי שואה שגירשה ברכבות למחנות
פסיקה: ניצולי שואה יהיו זכאים להטבות מרגע תביעתם
דוח המבקר: הטיפול בתביעות ניצולי שואה איטי ומסורבל

"מקווים שלא עושים סיבוב על גבם של ניצולי השואה"

א', ניצולת שואה מחולון, מוכרת ברשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר כניצולה בעל נכות מינימלית, מה שהעניק לה קצבה חודשית של 1,966 שקלים. יחד עם קצבת זקנה ותשלום מדירה שהיא משכירה הגיעה א' להכנסה חודשית של 5,316 שקלים. בגובה הכנסה זה הייתה זכאית א' להטבות שונות, ובהן הנחה של 50% בחשבון החשמל ותלושים חודשיים לרכישת מזון בסכום של 200 שקלים בחודש.

עם אישור התכנית ותחילת יישומה, התבשרה א' בספטמבר כי הקצבה המינימלית שהיא מקבלת מהרשות לזכויות ניצולי השואה תעלה מ-1,966 שקלים ל-2,200 שקלים. ואולם, העלאה זו של כ-250 שקלים העלתה את א' מעל לרף המאפשר קבלת הטבות, והיא פסקה מלקבל הטבות חודשיות בשווי של אלף שקלים.

"אנו רוצים להאמין שמדובר בטעות בתום לב ולא בפעולה מכוונת של פקידי האוצר שמצאו שיטה לעשות, שוב, סיבוב על גבם ההולך והמתכופף של ניצולי השואה", אמר רן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד המסייעת לאוכלוסיות מוחלשות. "הפתרון פשוט - לעדכן את התקרות המזכות בהטבות השונות כך שהתוספת הכל כך ברוכה שעליה הוחלט לא תפגע בכלל ההכנסה של הניצולים, אלא תגדיל אותה". בעמותה סבורים כי עשרות אם לא מאות ניצולים נמצאים במצב דומה וטרם מודעים לכך.

משרד האוצר: הסיוע הישיר עדיף על פני סיוע עקיף

ממשרד האוצר נמסר כי"התכנית הלאומית בסך מיליארד שקל נקבעה על בסיס עקרונות של השוואת תנאים בין קבוצות הניצולים, הגדלת הסיוע לניצולים, צמצום הבירוקרטיה והפניית כמה שיותר מהסיוע לסיוע ישיר לחשבון הבנק. "בכך ניתן סיוע ישיר, שעדיף על פני סיוע עקיף בשל הקשיים הביורוקרטיים למימושו", הסבירו במשרד. "לכן ביצעה המדינה מהלך מרכזי שבו קלטה את הפרטים של כל ניצולי השואה והגדילה לכולם את גובה התשלומים הישירים ואת הגובה של הטבה אחת בלבד - פטור מלא מתשלום עבור תרופות.

"בעת גיבוש התכנית נבדקו באופן פרטני כל סוגי ההטבות לניצולי השואה ונקבע סיוע כך שכולם יוטבו", הוסיפו. "הגידול בקצבה והפטור המלא מתשלום על תרופות שווים יותר מכרטיס הרכישה בסופר ומגובה ההנחה בחשמל. מובן שיש להשוות עלות חודשית לחודשית, ושנתית לשנתית".

במפלגת יש עתיד טוענים בתגובה כי איתרו בעיה בקבלת הטבות בקרב חלק מניצולי השואה, אם כי לא מדובר בקבוצה עליה נמנית א'. "התכנית הלאומית לסיוע לניצולי השואה בהובלת שר האוצר דאז יאיר לפיד הרחיבה את אוכלוסיית הזכאים, הכירה בזכאותם של עשרות אלפי ניצולים חדשים והגדילה את ההטבות לניצולים המוכרים", נמסר. "יחד עם זאת, הגיעו אלינו פניות משתי קבוצות אוכלוסיה שאינן זוכות לכל הטבה במסגרת המהלך ואולי אף יוצאות נפסדות. מיד עם בדיקת הנושא תיקנו את העיוות לגבי כ- 10,000 ניצולי שואה שמקבלים קצבאות מגרמניה (BEG) והתחלנו מהלך להעלאת קצבאת נזקק נצרך מ-5,400 ל- 5,800 שקל כך שגם קבוצה זאת תקבל הטבה משמעותית. מהלך זה לא הבשיל לכדי חוק, בשל החלטתו של ראש הממשלה ללכת לבחירות מיותרות".

לפניות לכתבת: danawp@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully