וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת תפצה ניצולי שואה שגירשה ברכבות למחנות

קרן ממשלתית תשלם עד 100 אלף דולר לניצול שואה שגורש על קרונות חברת הרכבות הלאומית במהלך הכיבוש הנאצי. גם יורשיהם של הניצולים יהיו זכאים, והערכות הן שמדובר באלפי אנשים בישראל ובצפון אמריקה

נשיא צרפת פרנסואה הולנד באנדרטה לזכר השואה בדראסני, פרבר של פריז, 2012. AP
מנכ"ל החברה הביע "צער" על השלכות מעשי החברה. נשיא צרפת פרנסואה הולנד באנדרטה לזכר השואה ליד פריז, 2012/AP

צרפת וארצות הברית הסכימו אתמול (שישי) להעניק פיצויים לניצולי שואה שגורשו למחנות ריכוז בקרונות של חברת הרכבות הלאומית של צרפת (SNCF). שתי המדינות הכריזו כי 60 מיליון דולרים יועברו לשם כך לקרן פיצויים, שתמומן על ידי ממשלת צרפת.

במסגרת ההסכם, ניצולי שואה אלו, כמו גם בני זוגם או צאצאיהם, יקבלו פיצוי כספי. על פי הערכות, אלפים יהיו זכאים לכך, ובהם תושבי ישראל, ארצות הברית וקנדה. ההסכם יעלה להצבעה ולאישור סופי בפרלמנט הצרפתי.

לקריאה נוספת:
אחרי 70 שנה: ניצולת שואה פגשה את האישה שהצילה אותה
צפו: ניצולת שואה בת 97 תערוך מופע מוזיקלי לראשונה בחייה
דוח המבקר: הטיפול בתביעות ניצולי שואה איטי ומסורבל

חברת הרכבות הלאומית של צרפת, SNCF. AP
בתמורה להסכם, יבוטלו בארצות הברית תביעות נגד החברה. חברת הרכבות הלאומית של צרפת/AP

על פי סטיוארט אייזנשטאט, מתווך יהודי-אמריקני שהשתתף בגיבוש ההסכם, הניצולים יוכלו לקבל פיצוי כספי של עד מאה אלף דולר. קרובי משפחה של אותם ניצולים יהיו זכאים לפיצוי של כמה עשרות אלפי דולרים.

במהלך תקופת השואה, העבירה חברת הרכבות הצרפתית 76 אלף יהודים אל מחנות ריכוז. רק 3,000 מהם שרדו. עם זאת, החברה טענה כי שלטונות הכיבוש הנאצי אילצו אותה לסייע בגירוש היהודים. כמה היסטוריונים אף גיבו טענה זו. בשנת 2010 הביע מנכ"ל החברה "צער עמוק וחרטה" על השלכות המעשים של SNCF.

בעבר ניסו בפרלמנט האמריקני להעביר חוק האוסר לכונן יחסים עסקיים עם החברה בתחומי ארצות הברית, אך הדבר לא יצא לפועל. בימים אלו פועלת SNCF בשוק האמריקני ומתמודדת על כמה חוזים, בין היתר במדינת מרילנד, ששם פעלו חברי הפרלמנט המקומי לפיצוי הניצולים. בתמורה להסכם, יפעל הממשל האמריקני לביטול התביעות המתנהלות נגד החברה בארצות הברית, בין היתר במדינות ניו יורק, פלורידה וקליפורניה.

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully