וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה גורלית: ישראל תאבד את תמיכת ארה"ב באו"ם?

15.12.2014 / 0:11

ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ קרי ייפגשו מחר ברומא, על רקע החלטת ההנהגה הפלסטינית לפנות השבוע למועצת הביטחון בדרישה לקבל הכרה. בכירים בוושינגטון דורשים להציג הצעה אמריקנית לפתרון הסכסוך

צילום: ערן גילווארג, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייצא היום (שני) לרומא, בירת איטליה, לביקור בזק שבמרכזו פגישה עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. הרקע לפגישה הוא החלטת ההנהגה הפלסטינית לבקש הכרה ממועצת הביטחון של האו"ם ביום רביעי. ההצעה תקרא להקמת מדינה פלסטינית על גבולות 1967 בתוך שנתיים, עם ירושלים המזרחית כבירתה. נתניהו וקרי מעוניינים שניהם להכשיל את המהלך הזה, אבל מתקשים להסכים על הדרך הנכונה לעשות זאת.

נתניהו היה רוצה שהאמריקנים "פשוט יטילו וטו" על ההצעה הפלסטינית, ובכך ישימו קץ לסיפור. אלא שמבחינת ארה"ב, זה לא כל כך פשוט. ההצעה הפלסטינית זוכה לתמיכת ירדן, מצרים ושאר מדינות הליגה הערבית. האמריקנים זקוקים לשיתוף הפעולה של מדינות ערב במאבק שהם מנהלים בימים אלה נגד ארגון הטרור דאעש. העולם הערבי כבר זועם על ממשל אובמה בשל סימני ההתקרבות בינו לבין איראן, האויבת השיעית המושבעת של הערבים. הדבר האחרון שהאמריקנים זקוקים לו כעת הוא חזית נוספת נגד בני בריתם הערבים, הפעם בנושא הפלסטיני.

עוד על יחסי ישראל והפלסטינים:
הפלסטינים: נדרוש מהאו"ם הכרה בפלסטין ביום רביעי
מות השר הפלסטיני: כולם צודקים, אך מה יבחר אבו מאזן?
עריקאת: "מפסיקים התיאום הביטחוני עם ישראל"

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בפגישה עם בנימין נתניהו, ירדן. טוויטר, צילום מסך
נתניהו וקרי בירדן בחודש שעבר/צילום מסך, טוויטר

מעבר לכך, בממשל אובמה יש מעט מאוד סימפטיה כלפי ראש הממשלה נתניהו. מלבד שר החוץ קרי, שעדיין נאחז באמונה הקלושה שנתניהו מעוניין בשלום, אף אחד בוושינגטון אינו מאמין לראש הממשלה. בכירי הממשל מבינים היטב כי הטלת וטו על ההצעה הפלסטינית תתפרש כניצחון עבור ראש הממשלה, ותנוצל במסגרת תעמולת הבחירות שלו ("הרצוג ולבני טוענים שאנחנו מבודדים בעולם, אבל רק לאחרונה בלמנו מהלך פלסטיני נגדנו במועצת הביטחון..."). האמריקנים נזהרים מאוד לא להתערב בבחירות הקרובות כדי לא לחזק את נתניהו, אבל באותה מידה, אין להם שום עניין לסייע לו עם עניין הווטו.

הבעיה של האמריקנים היא שגם הימנעות מהטלת וטו עשויה להתפרש כהתערבות בבחירות ולחזק את נתניהו בדרכים עקיפות. הצעת ההחלטה הפלסטינית כוללת התייחסות לירושלים המזרחית כבירת פלסטין. אם ארה"ב לא תטיל וטו וההצעה הזו תהפוך להחלטה מחייבת של מועצת הביטחון, נתניהו יוכל לשים את ירושלים בקדמת הקמפיין שלו. "העולם כולו מנסה ללחוץ עלינו לוותר על (מזרח) ירושלים", הוא יאמר לבוחרים, וימצב את עצמו כאיש היחיד שיכול לשמור על ג'בל מוכאבר ועיסאוויה כחלק מעיר הבירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

יומיים קריטיים

כדי לפתור את הדילמה הבלתי-אפשרית הזו, פקידים בכירים במחלקת המדינה הציעו לקרי שתי אלטרנטיבות. ההצעה הראשונה: "לתפוס טרמפ" על הצעת החלטה אחרת, שגיבשו מדינות אירופה, הקוראת גם היא לקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967 (עם חילופי שטחים) אך בנוסח מרוכך יותר. ההצעה השנייה, עליה דווח בסוף השבוע בוואלה! חדשות: לגבש הצעת החלטה אמריקנית עצמאית, שתקרא להקמת מדינה פלסטינית אך תכלול סעיפים נוחים מבחינת ישראל בתחומי הביטחון, הזהות היהודית והפליטים.

ההצהרה הפלסטינית אמש על זירוז הפנייה לאו"ם נועדה להפעיל לחץ על האמריקנים, ולהבהיר להם שעליהם לקבל החלטה באופן מידי. התוצאה הגרועה ביותר מבחינת הפלסטינים, והטובה ביותר מבחינת נתניהו, היא שכל העיסוק בנושא יידחה עד לאחר הבחירות בישראל בחודש מרץ. אם הפלסטינים יעמדו במילתם ויפנו כבר ביום רביעי למועצת הביטחון, דחייה תהפוך לאפשרות כמעט תיאורטית, שלצורך מימושה יידרשו ויתורים מצד ישראל.

נתניהו, אבו מאזן וקרי, שיחות המשא ומתן עם הפלסטינים. AP
הסיכויים לגבש החלטה שתהיה מקובלת על שני הצדדים נראים קלושים/AP

היומיים הקרובים יהיו קריטיים. קרי ייפגש עם נתניהו ברומא ועם עריקאת בלונדון, בניסיון אחרון לגבש נוסחה שתתקבל על שני הצדדים, ותוגש למועצת הביטחון על ידי האירופים או האמריקנים. הסיכויים לכך לא נראים גבוהים, כי הרי כל נוסחה אמריקנית תהיה דומה, אם לא זהה לחלוטין, לאותו "מסמך מסגרת" שהאמריקנים ניסו להציג לפני תשעה חודשים. הפלסטינים דחו את אותו נייר באופן נחרץ; נתניהו הראה נכונות לקבל חלקים ממנו, אבל זה היה מזמן – לפני הבחירות והפנייה החדה ימינה שהוא ביצע כדי לקרוץ למצביעים. הייתכן שמה שלא הוסכם על הצדדים בפברואר-מרץ, יתקבל על ידם דווקא עכשיו, באחת התקופות המתוחות ביותר מזה שנים?

בסביבתו של קרי יש מי שקוראים לשר החוץ החבוט אך הפעלתן להתעלם מעמדותיהם של הישראלים והפלסטינים, ולקדם את ההצעה שנראית כנכונה ביותר בעיניו. נתניהו ואבו מאזן קיבלו הזדמנות להגיע להסכם, נכשלו בכך, וצריכים כעת לשלם את המחיר, אומרים כמה מיועציו הבכירים של השר. ארה"ב צריכה להניח על השולחן הצעה ברורה לפתרון הסכסוך שעונה על האינטרסים החיוניים והנחוצים באמת של שני הצדדים, גם אם היא לא נוחה מבחינה פוליטית לשני המנהיגים.

ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

בסוף השבוע פרסם שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דן קרצר, מאמר שקרא לממשל לנהוג באופן הזה בדיוק: לפרסם תכנית אמריקנית מסודרת, למרות ואולי דווקא בגלל ההתנהלות של נתניהו ואבו מאזן. קרצר הוסיף כי אסור לארה"ב לחכות עד לאחר הבחירות בישראל, כי המסר שהחלטה כזו תשלח יהיה שארה"ב מקבלת את הסטטוס-קוו ולא רואה דחיפות אמיתית בשינוי המציאות.

קרצר היה אחד משלושת המועמדים לתפקיד המתווך האמריקני במשא ומתן שהתנהל עד חודש אפריל האחרון. קרי העדיף על פניו את מרטין אינדיק, וכפי שנחשף לפני שבועיים בוואלה! חדשות, איפשר גם למועמד הנוסף - דניס רוס - לקחת חלק בערוץ החשאי של המשא ומתן. בהחלט ייתכן שהפעם, אחרי ששני המתווכים האחרים כשלו, קרי יעדיף לאמץ את הקו של קרצר.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully