וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: הערוץ החשאי שהכשיל את המו"מ עם הרשות

26.11.2014 / 8:30

לוואלה! חדשות נודע שבמקביל למו"מ שניהל ג'ון קרי, פעל ערוץ חשאי בין שליח נתניהו למקורבו של אבו מאזן. דווקא לאחר שהושגה התקדמות פורצת דרך, המנהיגים התנערו מתוכן המגעים

הערוץ החשאי שהכזיב: השליח המיוחד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עו"ד יצחק מולכו, ניהל בשנים 2010-2013 מגעים חשאיים עם גורם המקורב ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן – כך נודע לוואלה! חדשות. המגעים נמשכו גם תוך כדי המשא ומתן שהתנהל בתיווכו של שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ואף הגיעו להתקדמות מפתיעה לקראת הסכם.

עם זאת, דווקא לאחר שמולכו ומקורבו של אבו מאזן הגיעו לשורת הסכמות, התברר ששני המנהיגים אינם מחויבים להסכמות הללו. במקום להביא להסכם, הערוץ החשאי הוליד רק כעס ותסכול.

עוד בוואלה! חדשות:
הנשיא ריבלין נגד חוק הלאום: "מה הטעם בהצעה?"
המנהל האזרחי הפקיע שטח בניגוד לחוק לטובת ההתנחלות עלי
שגריר ישראל באו"ם נגד העצרת הכללית: "צבועים"

ציפי לבני, יצחק מולכו, סאיב עריקאת. וושינגטון, 30 ביולי 2013. רויטרס
ראש צוות המו"מ הפלסטיני סאיב עריקאת עם מקבילתו הישראלית ציפי לבני ועו"ד מולכו בוושינגטון, במהלך שיחות השלום/רויטרס

הנציג הפלסטיני בערוץ השיחות החשאי, שזהותו לא פורסמה מחשש לביטחונו, הוא איש אמונו של אבו מאזן זה שנים רבות. מולכו החל להיפגש עמו בחשאיות ב-2010, ופגישותיהם נערכו אחת לכמה שבועות בבירה אירופית. כמה בכירים בישראל, ברשות הפלסטינית ובארצות הברית היו היחידים שידעו על דבר קיום המגעים, והגורם החיצוני היחיד שהיה מעורב בהם היה דניס רוס, מוותיקי המתווכים בסכסוך הישראלי-פלסטיני. רוס כיהן עד שנת 2011 כיועץ בכיר למדיניות חוץ של הנשיא האמריקני ברק אובמה.

מולכו ושותפו הפלסטיני דנו באפשרות ליצור מסמך הבנות ישראלי-פלסטיני שיתבסס על הכרה ישראלית בגבולות 1967 עם חילופי שטחים. זאת בתמורה לגמישות פלסטינית בנושא זהותה היהודית של ישראל, כל עוד הדבר אינו פוגע בזכויויהם של האזרחים הערבים. יש לציין כי הבנות אלו מעולם לא סוכמו באופן רשמי.

דניס רוס. AP
הגורם החיצוני היחיד שהיה מעורב במגעים. דניס רוס/AP

המגעים הלכו ודעכו כאשר התברר כי שני המנהיגים לא מוכנים להתחייב על העקרונות האלה. ואולם, באביב 2013, כאשר קרי דחף לחידוש המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים, חידשו מולכו ואיש הקשר שלו את הערוץ ביניהם, בידיעת שר החוץ האמריקני והשליח המיוחד שלו לשיחות השלום, מרטין אינדיק.

הסתייגות המנהיגים תפסה את קרי בהפתעה

"יו"ר הרשות הכחיש בתוקף שהתקיים אי פעם ערוץ קשר חשאי בינו לבין נתניהו"

טיסותיו של מולכו לאירופה חודשו בקצב של אחת לכמה שבועות. השניים ניסו לבסס מחדש את ההבנות שגיבשו עד 2011 ולהפוך אותן לבסיסו של מסמך מסגרת אמריקני.

הערוץ החשאי כמעט נחשף בסוף דצמבר 2013, כאשר העיתונאי נחום ברנע פרסם כי למולכו היה בתקופת ממשלתו הקודמת של נתניהו "איש קשר פלסטיני סודי". אלא שברנע לא ציין כי ערוץ השיחות החשאי בין השניים עדיין פעיל ונתפס כמשמעותי, לפחות בעיני ישראל. בלשכת ראש הממשלה בירושלים סירבו להגיב לאותו דיווח, אולם תגובתו של אבו מאזן הייתה סימן לבאות. יו"ר הרשות הכחיש בתוקף שהתקיים אי פעם ערוץ קשר חשאי בינו לבין נתניהו ואמר: "ערוץ הקשר היחיד ביני לבין נתניהו הוא ערוץ המשא ומתן הרשמי".

אמירתו של אבו מאזן התבררה עד מהרה כנכונה, לפחות מנקודת מבטו: בתחילת ינואר 2014 היו מולכו ושותפו קרובים מאוד לגבש מסמך הבנות משותף, אולם אז התברר למרבה המבוכה כי אבו מאזן דוחה בתוקף את העמדות שמקורבו הציג במהלך השיחות. נתניהו, מצדו, היה מוכן לדון בהבנות שהשיגו השניים, אבל תכנן להציג הסתייגויות נחרצות מכל מסמך שיתבסס עליהן, כולל סעיף הגבולות, מה שרוקן למעשה את ההבנות מתוכנן.

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. מוטי מילרוד, הארץ
האזהרות התבררו לבסוף כנכונות. נתניהו וקרי בקריה/הארץ, מוטי מילרוד

הסתייגותם של שני המנהיגים, ובעיקר זו של אבו מאזן, מתוכן ההבנות שהתגבשו בערוץ החשאי, תפסה את קרי בהפתעה, אולם לא הפתיעה כמה מיועציו הבכירים ביותר, שהתריעו לכל אורך הדרך שמדובר בערוץ בעייתי. אותם יועצים בכירים, ובהם מרטין אינדיק, טענו כבר בתחילת השיחות כי אבו מאזן ונתניהו לא מייחסים לערוץ את אותה מידת חשיבות. אזהרה זו התבררה לבסוף כנכונה, אך קרי העדיף להמשיך ולהתבסס על הערכות של גורמים אחרים בירושלים ובוושינגטון, שטענו כי מדובר בערוץ חשאי אמיתי לחלוטין.

בסיכומו של התהליך, הערוץ החשאי גרם יותר נזק מתועלת. ההתקדמות שנעשתה במסגרתו התבררה כלא-מציאותית, ופגעה בערוץ הרשמי שפעל במקביל. מבחינת אבו מאזן, הערוץ הרשמי היה החשוב יותר, ומבחינת נתניהו דווקא זה החשאי. מצב זה העמיק את חוסר האמון בין המנהיגים.

הסיפור המלא על הערוץ החשאי שנכשל יתפרסם היום במגזין סוף השבוע של וואלה!, כמו גם במגזין האמריקני "New Republic".

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully