וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתווך האמריקני לשעבר: תהליך השלום התאדה לחלוטין

בנאום ראשון מאז פרישתו אמר מרטין אינדיק כי יש "תיעוב עמוק" בין נתניהו לאבו מאזן והאשים אותם במידה שווה בכשלון השיחות. "נתנו את כל מה שהיה לנו לתת, ולא הגענו לשום מקום"

מרטין אינדיק השליח האמריקני המיוחד למו"מ הישראלי פלסטיני. יולי 2013. AP
פסימי במיוחד בנוגע לאפשרות של חידוש המשא ומתן לשלום בין שני העמים. אינדיק/AP

פחות משבוע לאחר שהודיע שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי כי השליח המיוחד למזרח התיכון יסיים את תפקידו כמתווך במשא ומתן בין ישראל לבין פלסטינים, מרטין אינדיק מדבר לראשונה. "יש תיעוב עמוק בין המנהיגים שנבנה עם השנים", אמר אינדיק באירוע באספן, קולורדו בפני קהל של כמה מאות אנשים. המרחק בין ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס, נראה בלתי ניתן לגישור, הוסיף אינדיק ואמר: "אין אמון ביניהם. שניהם לא מאמינים כי הצד השני רציני". לדבריו, תהליך השלום התאדה לחלוטין והותיר אותו פסימי במיוחד בנוגע לאפשרות של חידוש המשא ומתן לשלום בין שני העמים.

השליח לשעבר לא חסך בביקורת כלפי שני המנהיגים אך הגן על מאמציו של ממשל אובמה לסלול דרך למדינה פלסטינית שתתקיים בשלום לצידה של ישראל. הוא שיבח את קרי, שנשמעה עליו ביקורת משום שהשקיע זמן רב מדי בעסקה חסרת סיכוי, בעוד שמלחמת האזרחים בסוריה ממשיכה וקיצונים בעיראק החלו לכבוש ערים ברחבי המדינה. "זה לא שג'ון קרי התעלם מהנושאים האחרים", אמר אינדיק. "הוא לא מתעייף. זה לא שהוא לא מסוגל לעשות יותר מדבר אחד".

עוד בנושא
אינדיק פורש מתפקידו: ”תרם רבות לתהליך השלום”
”השליח אינדיק לכלך על ישראל בצורה נבזית”
אינדיק: ”הבנייה בהתנחלויות תוביל לאסון היסטורי”

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי במסיבת עיתונאים בביירות, לבנון, 4 ביוני 2014. רויטרס
"הוא לא מתעייף. זה לא שהוא לא מסוגל לעשות יותר מדבר אחד". קרי/רויטרס

לדברי אינדיק, קרי נכנס למשרד החוץ כשתהליך השלום נמצא בראש סדר העדיפויות שלו בגיבויו של הנשיא ברק אובמה. אך לבסוף, אמר, "ארה"ב מצאה את עצמה מנהלת משא ומתן עם שני מנהיגים שעל אף שהיו מחויבים לפתרון שתי המדינות, לא הצליחו למכור את ההסכם לעמם. נתנו את כל מה שהיה לנו לתת, ולא הגענו לשום מקום", אמר אינדיק והוסיף כי הוא מחלק את ההאשמה שווה בשווה בין נתניהו לאבו מאזן.

במהלך השנה שבה כיהן בתפקיד אמר אינדיק ששני הצדדים זיהו את הפערים ביניהם כבר בשלב מוקדם וכי נתניהו הגיע בסופו של דבר "לאזור של הסכם אפשרי" בנושאים שנויים במחלוקת כמו ההתנחלויות, ירושלים, ההכרה בישראל ובזכותה של מדינת פלסטין להתקיים. אך במהלך ביקורו של אבו מאזן בוושינגטון בחודש מרץ האחרון, הוא "יצא" מהשיחות והפסיק להגיב להצעות מצד ממשל אובמה על הסכם אפשרי, הסביר אינדיק. לאחר מכן, החל הנושא להידרדר בשיחות הנוגעות לשחרור אסירים פלסטינים הכלואים בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אבו מאזן אמר שהוא החליט לבקש מעמד של מדינה באו"ם, לאחר שישראל סירבה לקיים את הסבב הרביעי של שחרור האסירים. אך לדברי אינדיק, הנשיא הפלסטיני היה מתוסכל מהתכנית הישראלית לבנות התנחלויות חדשות. "(אבו מאזן) הושפל בפני עמו, והגיע למסקנה שהוא יכול לסגת מהשיחות או שיופל מהשלטון".

לדבריו, הנושא עדיין "בסדר עדיפויותיו של הנשיא אובמה". "הוא עדיין היה רוצה לראות תוצאות בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני במשמרת שלו. ברגע זה הוא הכריז על הפסקה, אך הוא לא נסוג מזה. הוא מוכן לשוב. הוא אפילו אמר שהוא מוכן להשיב אותי כדי להתחיל מחדש".

"מה שיש כרגע זה מצב שהידרדר במהירות, שבו כל הפחדים הגרועים ביותר וההנחות של שני הצדדים אושרו", אמר אינדיק. "חוסר האמון בולט במיוחד בקרב הפלסטינים הצעירים, ש"גדלו תחת כיבוש ישראלי. (הם) פשוט לא מאמינים שישראל תעניק להם אי פעם את הזכויות שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully